Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:09:06 följande:
    Haha, Mrs Venus. Nu börjar vi närma oss.

Mars skulle det ju vara så klart. 

Jag saknar det humana perspektivet. Vi är människor och har ett visst ansvar för mänskligheten. Inte ett totalt, men ett visst.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:12:43 följande:
    Nej, överkonsumtionen är en konsekvens av våra resurser. Vi bibehåller vårt försprång genom att inte låta länderna konkurrera på lika villkor. Vi har råd att slänga och väjla och vraka.

Om vi inte belade fattiga länder med strafftullar hade våra inhemska arbetares löner gått ned till följd av annan billig arbetskraft. Lägra löner hade gett sämre välfärd för oss och bättre för de andra som hade haft tillgång till vår marknad, men det vill vi inte gå med på. 

Alltså visnackar förbi varandra. Jag har aldrig motsagt vad du skriver här.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:15:06 följande:
    Ansvar är inte rätt ord. Men visst, vi människor gör vad som vi tror är bäst för oss själva. Det är det genetiska materialet som styr. Det är därför man är mer benägen att hjälpa närstående i ungefär lika stor utsträckning som man har gemensamma gener.

Och här saknar jag nivåer. Visst är det som du säger men det motsäger på inget sätt att jag (och många) anser att vi har ett ansvar inför medmänniskor, oavsett relation till dessa. Allt är inte svart eller vitt.
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-10-28 13:16:42 följande:
    Inte nödvändigtvis. Det är vitsen med handel. Att om det är mer ekonomiskt att köpa från någon annan än att själv göra det. Det fins inget självändamål i egen produktion mer än beredskap när handel inte fungerar (pga krig etc). Det här "infant industry" argumentet, dvs att an skall skydda sin egen tillvekning med tullar etc tills den bivit stark nog att stå på egna ben brukar för det mesta leda till att industrin aldrig blir "vuxen" och kan mäta sig i fri konkurrens.

Att väst säljer produkter till tredje världen och köper deras råvaror är inte utsugning. Det som är felaktigt är när vi sätter importtullar eller subventionerar våra egna produkter så tredje världen inte kan konkurrera med oss på lika villkor. Vilket är ett självskadebeteende från oss själva för i det långa loppet är det oss själva vi skadar industrier som inte effektiviserar sig själva pga artificellt för höga priser pga tullar).

Nog om det. Håller med om att vi borde prata mer om analsex .

Fast hur mycket vet du om i vilken utsträckning och under vilka former detta sker? Det du beskriver är inte utsugning, vad som sker i verkligheten är utsugning. Jag har så många rapporter och artiklar om detta på min inlämnade dator... Men jag känner att varken du eller oOOo osv, är insatta i hur det verkligen ser ut.

Väst har fiskar ur vatten, dumpat miljöfarliga sopor längs kusten, utsugning, utnyttjan och liknande ting är inte bara ekonomiska.
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:20:54 följande:
    Jo, till viss del. Men jag tror inte att bara för att maten i teorin skulle räcka eftersom vi slänger så betyder det att den maten automatiskt hade kommit andra till godo. Processerna är mer komplexa. 

Men gaah såklart de är mer komplexa!

Det trodde jag var självklart. Poängen är att det FINNS tillräckligt med resurser och att de är orättvist fördelade. Det är så komplext att det inte längre handlar om färdigmat utan pengar, råvaror, jord, redskap osv.
  • Nice Girl Wrong Place

Jag gör mig själv inga tjänster om jag fortsätter den här diskussionen idag

Men mycket intressant!

• Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:27:05 följande:
    Ansvar låter bra, men vad menar du egentligen. Det är ungefär som ordet överbefolkning. Det säger inget egentligen.

Vi kan bygga upp system av skyldigheter och rättigheter som vi anser passa, vilket vi också gjort till viss del. 

Överbefolkning säger mycket.

Ansvar som att inte medvetet och med andras liv som pris, utnyttja, fördriva, våldföra oss på osv.

I det stora eller lilla perspektivet.
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:30:54 följande:
    Men när du skriver 'fördelade' låter det som du tycker att någon aktivt skall fördela saker, som med allmosor när det egentligen handlar om system som skyddar vårt samhälle på bekostad av andras.

Det verkar som du tror att systemen inte beror av varandra. Varför tror du vi har strafftullar om det inte påvekar oss? Varför förbjuder vi estniska byggarbetare att arbeta för sina löner i sverige? 

Nej såklart jag inte pratar om att någon aktivt ska fördela saker.

Vi har ett system, ibland fungerar det, ibland inte och ofta utnyttjas det.
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:36:05 följande:
    Slag under bältet

Det är nämligen vi som inser hur det verkligen fungerar.

Men jag vet att du vill ner under bältet så ok. 

Haha nej. Ni är insatta i mycket, men jag anser att ni saknar det humanitära perspektivet, det utanför ekonomiska förklaringsmodeller.

Föredrar slag med bältet om jag ska vara helt ärlig. Så human är jag.
Svar på tråden Trash-tråden