PrimitivMan skrev 2012-10-28 13:16:42 följande:
Inte nödvändigtvis. Det är vitsen med handel. Att om det är mer ekonomiskt att köpa från någon annan än att själv göra det. Det fins inget självändamål i egen produktion mer än beredskap när handel inte fungerar (pga krig etc). Det här "infant industry" argumentet, dvs att an skall skydda sin egen tillvekning med tullar etc tills den bivit stark nog att stå på egna ben brukar för det mesta leda till att industrin aldrig blir "vuxen" och kan mäta sig i fri konkurrens.
Att väst säljer produkter till tredje världen och köper deras råvaror är inte utsugning. Det som är felaktigt är när vi sätter importtullar eller subventionerar våra egna produkter så tredje världen inte kan konkurrera med oss på lika villkor. Vilket är ett självskadebeteende från oss själva för i det långa loppet är det oss själva vi skadar industrier som inte effektiviserar sig själva pga artificellt för höga priser pga tullar).
Nog om det. Håller med om att vi borde prata mer om analsex .
Fast hur mycket vet du om i vilken utsträckning och under vilka former detta sker? Det du beskriver är inte utsugning, vad som sker i verkligheten är utsugning. Jag har så många rapporter och artiklar om detta på min inlämnade dator... Men jag känner att varken du eller oOOo osv, är insatta i hur det verkligen ser ut.
Väst har fiskar ur vatten, dumpat miljöfarliga sopor längs kusten, utsugning, utnyttjan och liknande ting är inte bara ekonomiska.