Abort... Ja eller Nej?
Abort är och förblir en svår fråga och jag undrar:
Ni som har gjort abort, har ni ångrat er?
Ni som har övervägt abort men senare ändå behållt barnet, har ni ångrat er?
Tacksam för svar.
Ha det bra... Kram
Abort är och förblir en svår fråga och jag undrar:
Ni som har gjort abort, har ni ångrat er?
Ni som har övervägt abort men senare ändå behållt barnet, har ni ångrat er?
Tacksam för svar.
Ha det bra... Kram
Ja, har gjort abort. Men nej ångrar mig inte, men det gnager i mig. Gjorde en väldig sen abort i ca 20 veckan. Gör inte det! Man måste föda fram fostret, och tanken på att det lilla livet nästan skulle overlevt av sig själv är avskyvärd. Mitt enda försvar är att jag var ung och ovetande. Skydda er om ni inte vill ha barn!
Min första abort ångrar jag inte
Min andra abort ångrar jag lite
Min tredje abort ångrar jag så fruktansvärt :´-(
Hur kan man göra samma misstag tre gånger????
Jag håller med anonym som ifrågasätter hur man kan göra samma misstag 3 gånger?!?!?!? Det finns något som heter preventivmedel. Jag avskyr när människor använder abort som ett preventivmedel. Tänk på alla de människor som inte kan få barn eller har svårt för det och så sitter det någon som har varit gravid flera gånger om men tar bort det om och om igen.
Visst att man kan göra en abort pga misstag men 3st?!?!?? Är man gammal nog att ha sex så vet man nog f*nimej om riskerna om man nu inte vill bli gravid och likaså riskerna med sjukdomar. Ta då konsekvenserna av handlingarna. En sjukdom kan man inte abortera!
Från v 14 måste amn föda fram barnet.
Undrar som de två ovan!
Varför tre "misstag"? Tillhör de stackarna som blir gravida trots p-piller.
Min mamma har fyra graviditeter bakom sig. Endast en planerad. Resten under piller.
Jag övervägde abort men behöll barnet och det ångrar jag inte alls. Det är det bästa val jag någonsin gjort.
Blir oxå upprörd över "tre misstag"!!!
Finns faktiskt väldigt många människor som blir gravida trots att de gör allt för o skydda sig!
Min mamma har 4barn o har haft 2 eller 3 missfall men endast 3 av alla dessa graviditeter har varit planerade!!!
Min kompis mamma tog p-spruta o hade dessutom bara en äggstock men hon blev gravid ändå!
Så o helt kallt kalla det för misstag utan o veta varför o vilka beslut som ligger i botten gör mig skit förbannad!
fegt o gömma sig bakom en anonym signatur o använda den till o jäklas med andra!
Tycker inte man kan döma folk utan att veta va dom har för avsikt och hur dom skyddat sej....
men de finns ju ändå dom som använder ursäkten "kondomen sprack"... idag finns det dagen efter piller.... va sägs om att ta ett sånt i så fall?
Istället för invänta eventuell graviditet för att ta bort det?
Jag personligen skulle inte kunna tänka mig abort.... men det beror på min livssituation... hade det vart annorlunda, så hade jag kanske fått göra det!
Jag hoppas personligen inte att NÅN kan gå igenom abort utan att tänka, undra och fundera på barnet.
När min sambo va 16 gjorde hans tjej abort.
Hon plockade ur ett ppiller ur kartan varje dag, och slängde.
vet ni varför?
För att hon ville ha nåt gemensamt med honom hela livet....
Han trodde att hon tagit dom som hon skulle...
och dom blev med barn....
Efter mycket om och men gjorde hon abort...
Min sambo tyckte att det va enda utvägen....
Idag skulle han haft ett barn i skolåldern....
Varje höst funderar han på barnet...
det vore inte friskt om en människa inte funderar på sitt ofödda barn... oavsätt abort eller missfall!!!
Jag har gjort en abort när jag var femton. Min pojkvän och jag var båda mycket oerfarna (även om vi faktiskt borde ha vetat hur barn blir till!) och lyckades inte riktigt kontrollera oss och händelserna. J*vligt dumt, det tyckte jag redan då.
Visst tänker jag på det barn som aldrig blev av, åtminstone några gånger per år. Men ångrar aborten, det gör jag inte. Det hade varit alldeles för svårt för mig med ett barn då, under en period när jag var väldigt osäker på mig själv -- gått hade det förstås men inte så bra.
Vad gäller dagen efter-pillret: Nu är jag förstås uråldrig
men för 19 år sedan fanns inget sådant piller. Fortfarande för knappa 10 år sedan gick det knappt att få tag på... Två gånger (efter spruckna kondomer, vanligare än vad man tror) var jag i mitten av 90-talet tvungen att grina och förödmjuka mig fram till en akut gyn-tid för att få en lång föreläsning om hur oansvarig jag var och (menade en gynläkare) lösaktig för jag haft sex utan att vara gift
innan jag fick pillren... Jag hoppas innerligt att det är lättare att få tag på nu!
Isolde - det låter ju fruktansvärt att man ska behöva bli uppläxad när man faktiskt tar sitt ansvar INNAN det gått så långt att man kanske tvingas till abort. Tack och lov är det inte så i dag. Dagen-efter-pillren är receptfria på apoteket. Nu ska man ju inte använda dem heller i stället för preventivmedel, men är olyckan framme så är det ju definitivt bättre än en abort.