Abort... Ja eller Nej?
Abort är och förblir en svår fråga och jag undrar:
Ni som har gjort abort, har ni ångrat er?
Ni som har övervägt abort men senare ändå behållt barnet, har ni ångrat er?
Tacksam för svar.
Ha det bra... Kram
Abort är och förblir en svår fråga och jag undrar:
Ni som har gjort abort, har ni ångrat er?
Ni som har övervägt abort men senare ändå behållt barnet, har ni ångrat er?
Tacksam för svar.
Ha det bra... Kram
Det är många som kommer med uttryck som att "många gör flera aborter för att de inte orkar skydda sig" eller "många använder abort som preventivmedel". Ge gärna konkreta exempel på personer som beter sig på det viset istället för att komma med en massa allmänna påståenden som bara verkar baseras på vad man tror, eller har hört.
Jag har gjort 2 aborter och ångrar ingen (Ångrade dock nr 2 länge)
Känner inget behov av att förklara för alla agressiva abortmotståndare hur jag skyddade mig o varför jag gjorde aborterna dock...
Jag tycker INTE att man dödar ett barn och jag tycker att det är bra att det finns abortmöjligheter så länge man inte använder det som preventivmedel... Men seriöst, tror ni verkligen det finns NÅN som gör det? Det tror då inte jag!
Florentina. Nu är jag i o f s inte en av dem som brukar brukar komma med de uttrycken du nämner... Men eftersom du nu tar upp det: givetvis kan jag inte nämna namn men jag "känner" en som själv klart och tydligt sa att "nej jag använder inte p-medel (hon blev oplanerat gravid med en tillfällig förbindelse och sa detta efter det barnets födelse), blir jag gravid igen gör jag abort). Hon blev gravid igen, gjorde abort, blev gravid ytterligare en gång och förlorade barnet i fjärde månaden ungefär, blev gravid ytterligare en gång och gjorde återigen abort. Så visst finns de..... även om de inte är många, och även om de inte i mina ögon har så stor relevans i diskussionen.
Har gjort min praktik på kvinnokliniken på ett av de större sjukhusen i landet, och jag kan säga att det kom in en hel del kvinnor som hade gjort abort både 3 och fler gånger.
Det är helt och hållet kvinnornas val och jag tänker inte sitta och döma dem för att de använder abort som preventivmedel. Vill de göra det så är det upp till dem. Att man inte skulle vilja göra det själv är en sak, men anklaga andra för deras val och beslut över sin kropp är enbart nedlåtande.
Tycker inte att man kan döma en männsika som genomgått abort kanske 2, 3 eller fler gånger, och påstå att denne använder det som prev.medel.
Visst, det finns dom som kanske gör det, men utifrån mig själv: Jag har genomgått två aborter redan och har inte ens hunnit fylla 20 år. Varför? Pga väldigt jobbiga biverkningar av både p-piller, p-stav och spiral har jag fått "hoppa" mellan olika prev.medel vilket har gett oönskat resultat, jag har altså lyckats bli oplanerat gravid två gånger! Jag har aldrig slarvat medvetet, kanske glömt att ta sammanlagt 3 piller/år, inte mer än mänskligt anser jag.
Snälla döm inte männsikan enbart efter ANTALET aborter, om ni inte har fakta om orsaken och därefter KAN ta ställning. Vill bara tillägga att jag själv nu är gravid, efter att ha mått fruktansvärt dåligt efter båda aborterna bestämde jag mig denna gång för att behålla barnet.
Inga fler aborter för min del, men jag dömer aldrig en människa som väljer det.
tykcer att det är mord,skulle aldrig göra abort,det är ett liv från första dagen.mår illa av bara tanken.men så beror det på varför man gör abort ,pga våldtäkt,gravt missbildat barn,så är det okej,det finns skydd!tänk på de som aldrig kan få barn,som kämpar,medans det görs flera tusen aborter om året!högst en abort borde det vara.
Att säga "tänk på de som aldrig kan få barn" till de som gör abort är lika missriktat som att säga "tänk på de som blir ofrivilligt gravida" till de som valt att aldrig skaffa barn.
Jag är av den övertygelsen att få kvinnor går igenom en abort utan att ha tänkt både en och två gånger och vet vad de gör. Själv hade jag nog aldrig klarat av att göra det men jag dömer ingen som känner att detta val är det bästa för dem.
Abort är en kvinnas val. Ingen annan kan döma den kvinna som väljer det. Att säga att det skulle vara mord låter så otroligt fel. Det står så mycket mer på spel här. Kroppen lånas ut i 9 månader åt någon annan, efter dom nio månader har du ett ansvar för livet. Alla har rätt att välja om de inte vill gå igenom det. Från första dagen är det inte något liv. Det har inte ens en form. Det är en massa celler som delar på sig. Sådana befruktningar gör dom i laboratorier också för att experimentera. Tycker då inte man kan tala om mord på en cellklump, lika mycket känner den som en amöba. Däremot tycker jag att det är ganska för hög ribba på när aborter ännu är godkända. Då fostret börjar bli så stort att det mycket väl syns att det är en mänska borde det vara försiktigt med att tillåta aborterna.
Själv har jag gjort en och ångrar inget idag. Dessutom tänker jag på alla de oönskade barn som föds idag och lever på gatorna. Skulle precis alla hålla alla barn som tillverkats, även de oönskade, skulle världen vara en bättre plats? Nej, är ett abrn inte välkommet skall det inte sättas på jorden, det vore grymt för barnet. Jag dömer inte de som gör aborter. Och det finns dom som använder skydd och ändå blir gravida. Känner en som blivit gravid 3 gånger fast hon gått på p-piller och också spiral. Helt klart skall hon ha rätten att abortera eftersom hon inte önskade bli gravid. Även om man inte har skyddat sig tillräckligt och gör en abort tycker jag då inte det är fel. Det är en mänsklig rätt och ingen skall gå och döma dessa kvinnor för sina val.
cicci74. Skulle de på nåt sätt hjälpa de som inte kan få barn ifall de som nu gör abort avstod från det? Eller varför ska de "tänka på de som aldrig kan få barn"? Förrutom att det möjligen skulle finnas ett fåtal fler barn tillgängliga för adoption i Sverige ifall det inte gjordes så många aborter så ser jag inget samband där....
DaCiss. Hurvida det är ett liv eller ej är en fråga om personlig åsikt och eget ställningstagande, tolkande av de vetenskapliga fakta som finns osv. Det finns ingen entydig vetenskaplig sanning på hurvida det är ett liv eller ej.
Tycker "tänk på dom som inte kan få barn" är samma som "tänk att barnen svälter i afrika".....
Inte menat att låta tyket/elakt men ligger det inte nåt i det?
Att säga tänk på dom som inte kan få barn ger funderingar till att mna alltid skall tänka på alla andra i alla val man gör i livet. Skall man också ha dåligt samvete för att man har bättre ekonomi än andra? Ska man då skänka bort några tusen varje månad för det finns dom som är hemlösa? Inte skaffa en nyare bil eller köpa lite dyrare mat eller nånsin kasta matrester i skräpkorgen...
Nej, alla mänskor skall ha rätt att bestämma över sitt liv och göra sina egna val. Man kan redan ha dåligt samvete för vissa val man gör, skall man då ännu börja fundera på precis alla andra miljoner mänskor som bor på denna jord och utifrån det bestämma sina val? Låter inte klokt
Jennie med ie: Nej det finns inga egentliga fakta om huruvida det är ett liv eller ej men än så länge görs det tester rätt långt in i embryots utveckling i laboratorium. Tydde det mest på att embryot är ett liv från allra första början skulle det snart vara olagligt med dessa tester som då skulle tolkas oetiska.
Men visst, det är ju en personlig åsikt vad man tycker om denna sak men att kalla det mord tyckte jag bara var att gå för långt.
Man "blir" inte med barn, man blir välsignad med barn. Jag tar abort på största allvar och tycker att det är fruktansvärt när det missbrukas. Men jag tycker även att det är bra att det finns allternativ. Det värsta man kan göra är väl ändå att sätta ett oönskat barn till världen. Man måste känna att man är beredd och att man har kraft och ork. Att man kan ge sitt barn ett meningsfullt liv. För det är trots allt ett ansvar som är livslångt. Man är fortfarande mamma även när barna blivit vuxna. Jag lovar... det är inte kul att känna sig oönskad av vare sig mamman eller pappan (i mitt fall pappa). Personligen har jag lidit väldigt mycket av det.
Har gjort en abort för drygt fyra år sedan. Hade gärna behållt det barnet om jag och pappan bott i samma stad, även om vi nyligen träffats. Vi bodde 30 mil från varandra och jag hade nyss börjat projektanst på 1,5 år.
Jag vill inte gå igenom en graviditet ensam, utan ville dela den tiden med pappan till barnet - både bra och dåligt under den tiden! Alternativet hade då varit att sluta det efterlängtade jobbet och flytta. Komma gravid, men arbetslös tid i en ny stad... Inte någon kul start tycker jag.
Ett barn har rätt att kunna bli bra omhändertagen och få bra förutsättningar i livet. Jag ångar inte det val jag gjorde då, det var inte vår tid just då. Försöker nu skaffa barn med samma kille (vi har bott ihop nu i 3 år) och fått två mf. Har jag "straffats" för min abort tillräckligt tycker du?
Det gör nog inte att dra alla människor över en kant o säga Att det är rätt eller fel att göra abort.
Jag skulle inte göra det, men det måste vara bättre att genomgå en abort om barnet skulle fara illa när det föds.
Jag säger inte att ett "Oplanderat" barn inte får det bra, men om man är för ung tex...
Bra att det finns iallafall, synd bara att många utnyttar det o inte är mer noga med skydd...
Noa:
håller absolut med dej! Väldigt bra sagt!
Jag tycker DEFINITIVT att man ska göra abort om man känner sig omogen eller om barnet riskerar ett odrägligt liv med föräldrar som inte bryr sig eller är missbrukare. Själv blev jag gravid med en kille som jag varit tillsammans med i 7 månader när jag var 24 år. Jag ville genast göra abort, men till slut klarade ingen av oss av det, utan bestämde oss för att behålla barnet och jag ångrar inte en sekund idag. Men jag var dock inte alldeles för ung och vi hade trots allt en relation och bestämde oss för att kämpa och lösa det bästa för barnet.