• Anonym

Abort... Ja eller Nej?

Abort är och förblir en svår fråga och jag undrar:

Ni som har gjort abort, har ni ångrat er?

Ni som har övervägt abort men senare ändå behållt barnet, har ni ångrat er?

Tacksam för svar.
    Ha det bra... Kram

• Svar på tråden Abort... Ja eller Nej?
  • Themis

Det kan hända att man blir gravid tre gånger trots preventivmedel. Det är helt enkelt så att p-piller inte fungerar för vissa kvinnor, de har för starka hormoner. Jag känner en, och hon är utbildad sjuksköterska så jag tror knappast att hon blev gravid tre gånger med avsikt när hon visste att pappan inte alls var redo för barn. Nu tredje gången har de ändå bestämt sig för att behålla barnet, hon har varit jätteledsen efter varje abort.

Själv har jag gjort en abort som ung och det är inget jag ligger sömnlös över. Killen ifråga övertalade mig att ha sex utan kondom EN gång (ja, man var rätt ung då) och så var det hänt. Och han ville så klart inte ha något barn då.

Fast min bästa regel numera är nog: Ha inte sex med en man som du inte kan tänka dig att få barn med.

• Amber

Om man upptäck tre ggr att p-piller inte fungerar..då finns det faktiskt ngt som heter kondom. Min åsikt bara.

• Lilla Jag

*Hänger på Amber* ...så sant, så sant... Dessutom kan det inte vara hälsosamt med så många aborter...
    Jag menar kan man inte få svårare att bli gravid eller rent av bli steril, om det uppstår komplikationer...???!
    Jag vill inte skrämma någon, eller jo det vill jag....

Tjejer... Tänk före!!! Visst okej, det finns de som blivit gravida trots att de har gjort allt för att skydda sig... men kunde man inte ha varit lite försiktigare...?

• Anonym

Men så e det ju faktiskt så att det finns olika p-piller..hon kanske har testat olika efter varje gång...Man vet aldrig...

• Anonym

Visst kan jag hålla med om att abort inte alltid är den bästa lösningen på en oplanerad graviditetet. Kan tycka att det skulle krävas lite mer för att få genomföra en abort, kanske ett obligatoriskt samtal med kurator? Idag lämnas tjejen helt utan stöd från andra än sina närmaste som ofta har sina alldeles egna åsikter vad som är bäst för henne!

Men för mig handlar abortfrågan mycket om vad som är alternativet. Utan en legal abort i Sverige skulle vi få tillbaka de illegala aborterna, vilket jag ser som någonting ännu hemskare. För även idag finns det många som absolut inte kan tänka sig en graviditet och ändå sätter sig i den situationen.

Sen måste jag säga att på en sån här sida med många gravida och försökande så skulle jag tro att abortmotståndet är större än i "vanliga samhället", de tankar jag har om abort nu när jag är över 30 och gravid, kan inte jämföras med vad jag tyckte och tänkte som 15-åring utan en tanke på barn.

Och det är ju också så det är tänkt, jag ska vilja ta hand om mitt barn till varje pris och hormonerna hjälper mig med det! Att säga ja till ett oplanerat barn är därför mycket lättare för kvinnan, hon får hormonskjutsen på en gång, det får inte mannen.

• Anonym

Jag har gjort en sen abort, jag ångrar den absolut inte! Även om beslutet inte var något lätt beslut, men ändå nödvändigt som situationen såg ut då.

• Anonym

Jag har gjort två aborter och jag ångrar dom men då var det de bästa alternativet för mig och jag vet att jag gjorde rätt, hade redan ett barn innan och jag skulle aldrig klarat det då i den tidpunkten av mitt liv...

• Anonym

Skulle inte kunna tänka mig att göra en abort, men det beror inte på moraliska betänkligheter utan av berättelser jag fått höra av kollegor på jobbet som jobbat på gynavdelningar.
    De medel man får injicerade är livmodersammandragande men inte alltid fosterdödande. Fostret för ligga i en rondskål tills det inte uppvisar livstecken längre! Kan inte ens föreställa mig att leva med det, att mitt barn dör i en rondskål. Men det är jag det!

• Anonym

Tack anonym kl 19:47 igår. Det är ju upplyftande att du talar om i detalj, vad du tror händer vid en abort. Snart kommer allhanda skrönor om vad som händer och inte händer med fostren dyka upp. Sansa er, visa respekt och kom inte med sån obehaglig hörsägen.

• Anonym

Jag har aldrig behövt genomgå en abort själv, men jag är definitivt för den fria abort som finns i Sverige i dag. Min inställning må låta drastisk och kallhamrad, men för mig handlar det inte om att "döda" ett barn vid en tidig abort - eftersom detta kräver att fostret/embryot verkligen har utvecklat ett medvetande, kan känna smärta osv.

Till och med när detta kan anses ha utvecklats kan det finnas skäl som talar för sk sena aborter - dvs även om man vet att fostret faktiskt kan uppleva smärta där i rondskålen (om det nu är så det går till) så kan andra skäl väga tyngre; t ex kvinnans eventuella lidande av att tvingas behålla ett barn hon inte vill ha. Detta eftersom kvinnan är medvetande i högre grad än fostret.

Jag tycker oerhört synd om den som i den här tråden berättade om sina tre aborter och genast fick en massa skit för det - måste ni ta ut er frustration över att det är svårt att bli med barn på henne? Men jag antar att ni resonerar så här: barn är en gåva, en gåva måste komma från någon=Gud eller annan "högre makt", det är fel att inte vara tacksam över det man får av Gud.

Om man tror på Gud eller "en högre makt" fungerar ju det resonemanget. För mig som är ateist stämmer det inte alls. Jag tror att man råkar bli med barn av en lycklig/olycklig slump, man kan inte förtjäna ett barn eller straffas med barnlöshet för sina synder. Jag tycker alltså inte heller att man har någon skyldighet att behålla ett barn som man inte vill ha.

Svar på tråden Abort... Ja eller Nej?