• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym

Jag duschar varje dag men håret 2-3 gånger i veckan. Jag tycker det är otroligt skönt att duscha innan man går och lägger sig. Sover bäst då.

• Kimona
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 20:32:22 följande:
    Om jag inte duschar ofta är den bara lite torr. Mig tar det typ tio minuter att smörja in mig över hela kroppen Skäms
    samma här, man vill ju att det ska gå in i huden ordentligt, inte sitta helt kladdig
  • Kimona
    Anonym skrev 2011-08-27 20:29:14 följande:
    jag tycker det är äckligt att inte duscha varje dag
    Har du testat eller inbillar du dig bara?
    Huden i sig luktar ju jättegott som den är om man inte är svettig eller smutsig
  • coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-27 22:00:18 följande:
    Om du vill vara intim med en sån som MIG så är två gånger i veckan för sällan.

Man behöver inte bli torr i hyn av att duscha varje dag...man behöver ju knappast stå där i 25-30 minuter varje gång, räcker med 5-7 minuter på sin höjd för att fräscha upp sig om man inte behöver tvätta håret. 
    Det räcker med vatten för att torka ut och rubba hudens naturliga balans.
    Tiden är ointressant men produkter som innehåller sulfater förvärrar problemet. Sulfater är avfettningsmedel tvål och schampotillverkarna använder för att avfetta huden och håret, sen tillsätter de återfuktande saker.
    Fiffigt sätt att skapa ett behov.
  • Anonym (SS)

Det finaste håret får man efter ett par dagar efter att man tvättat håret. 

Brukar duscha varannan till var tredje dag men tvättar endast håret varannan gång.

• YonnaLi

Jag duschar också bara två-tre gånger i veckan. Tvättar håret en gång i veckan och får ändå ofta kommentarer om att jag luktar gott, både från bekanta och främlingar. Är noga med att tvätta av mig varje dag, hade gärna duschat oftare för att jag tycker om det, men sedan jag blev förälder finns det inte så mycket tid över, eller så prioriterar jag bara annat numera.. :) 

• coloredsnow
    Anonym (Äckligt) skrev 2011-08-27 20:55:53 följande:
    Jag duschar varje morgon innan jag drar till jobbet. Tyvärr så finns det flertal av mina medmänniskor som jag delar buss med som inte gör det. Det luktar svett, dålig andedräkt, många gånger i bussar. Fattar inte att folk åker till jobbet med skiter hår eller över lag oduschade. Snälla nu som åker komunalt åtminstånde.... Duscha!
    Flottigt eller smutsigt hår? Det är stor skillnad och eftersom du säger att de har skitigt hår så antar jag att du ser skillnaden. Gör du det?

Schampo ökar fettavsöndringen i hårbotten och får håret flottigt fortare men flottigt är inte smutsigt, det är ett tecken på att hårbotten är starkt uttorkad pga sulfaterna i schampot och det försöker talgkörtlarna kompensera.

När jag slutade med schampo såg mitt hår ut sådär en period, f l o t t i g t. Med schampo var jag tvungen att tvätta det var 2-3 dag. Nu när jag inte använder schampo ser det flottigt och smutsigt ut först efter 10.
    Mitt hår har aldrig varit vackrare eller känts mjukare och det är precis lika smutsigt som förut men det är mindre flottigt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-27 21:34:43 följande:
    Men det var väl ändå att ta i du vet ju inte ens om dom lider av nån form av sjukdom eller äter medecier just då som gör att dom svettas mer just då.
    Nej men oavsett så tycker jag inte om all denna lukt så jag väljer att låta bli, jag skadar eller förolämpar ingen genom att låta bli att åka kommunalt.
  • Anonym (Hanna)

Jag duschar varje dag, alltid innan jag går och lägger mig. Ibland kan det bli nån extra gång, om jag t.ex. tränat på förmiddagen eller så.

Känner mig väldigt ofräsch om jag inte duschar varje dag. Skulle inte klara av att gå och lägga mig på kvällen oduschad... Men det är jag det! Hur andra gör, är ju upp till dom! Tycker du att det räcker med 2 ggr/vecka så fortsätt med det! Glad Jag antar att du tvättar dig på väsentliga ställen på andra sätt de dagar du inte duschar? Glad

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Hanna) skrev 2011-08-27 22:39:25 följande:
    Jag duschar varje dag, alltid innan jag går och lägger mig. Ibland kan det bli nån extra gång, om jag t.ex. tränat på förmiddagen eller så.

Känner mig väldigt ofräsch om jag inte duschar varje dag. Skulle inte klara av att gå och lägga mig på kvällen oduschad... Men det är jag det! Hur andra gör, är ju upp till dom! Tycker du att det räcker med 2 ggr/vecka så fortsätt med det! Glad Jag antar att du tvättar dig på väsentliga ställen på andra sätt de dagar du inte duschar? Glad

Kanske ska tillägga att jag tvättar håret var tredje dag.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?