• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym (torris)
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:29:30 följande:
    Fast har man torr hy så kan man inte vara lat. Det finns inte så många andra genvägar. Så om det är för att du är lat att du inte duschar mer än 2 ggr i veckan, så ok.

Det tar 1 minut att smörja in kroppen efter dusch. 

Om man har torr hud ska man INTE hålla på och duscha ofta och smörja in med krämer efteråt. Det stämmer inte att din hud mår likadant oavsett du duschar oftare eller mer sällan. Torr känslig hud mår sämre av att duscha ofta, det gäller för dig som för alla andra och det gäller oavsett man smörjer efteråt eller ej.

Har själv torr hud och mycket exem och har därför regelbunden kontakt med läkare som är experter på just hud. Duscha sällan och smörja ordentligt med rätt sorts krämer (och det tar definitivt inte en minut) är det enda vettiga alternativet för torr hud. De flesta hudläkare rekommenderar dusch en gång i veckan för personer med torr hud.
  • riboflavin

Jag tycker det kan vara lagom om man tycker det, själv dushar jag med dusholja och tvättar håret 2-3 ggr i veckan, men jag spolar av mig noga med vatten dagligen.

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Anonym
    Anonym (Äckligt) skrev 2011-08-27 20:55:53 följande:
    Jag duschar varje morgon innan jag drar till jobbet. Tyvärr så finns det flertal av mina medmänniskor som jag delar buss med som inte gör det. Det luktar svett, dålig andedräkt, många gånger i bussar. Fattar inte att folk åker till jobbet med skiter hår eller över lag oduschade. Snälla nu som åker komunalt åtminstånde.... Duscha!
    Och du luktar gott när du åker hem sen med? Har du tänkt på att du kanske stinker ur munnen fastän du borstat tänderna.

Jag åker ganska mycket kommunal men stöter inte på illaluktande människor så ofta.
  • Anonym

Jag duschar varje dag, skulle aldrig kunna gå till jobbet utan att vara nyduschad, man behöver inte lukta svett om man inte är nyduschad, men unket och ofräsch. Jag tycker folk som inte luktar nyduschad alt absolut ingentng alls är riktigt riktigt otäcka. Jag vill inte lukta på andras människors kroppslukt.
    Jag har väldigt torr hud, men jag smörjer bara in mig någon gång då och då på vintern. Duscha inte så jättevarmt så blir du inte så torr, du kan använda duscholja om du är väldigt torr, det är absolut ingen anledning att låta bli att duscha att man är torr. örk

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-27 21:13:02 följande:
    Och du luktar gott när du åker hem sen med? Har du tänkt på att du kanske stinker ur munnen fastän du borstat tänderna.

Jag åker ganska mycket kommunal men stöter inte på illaluktande människor så ofta.
    Jag åker aldrig kommunalt i någon form just för att folk luktar så illa, det är grymt otäckt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-27 21:25:37 följande:
    Jag duschar varje dag, skulle aldrig kunna gå till jobbet utan att vara nyduschad, man behöver inte lukta svett om man inte är nyduschad, men unket och ofräsch. Jag tycker folk som inte luktar nyduschad alt absolut ingentng alls är riktigt riktigt otäcka. Jag vill inte lukta på andras människors kroppslukt.
    Jag har väldigt torr hud, men jag smörjer bara in mig någon gång då och då på vintern. Duscha inte så jättevarmt så blir du inte så torr, du kan använda duscholja om du är väldigt torr, det är absolut ingen anledning att låta bli att duscha att man är torr. örk
    Du kloka människa
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-27 21:27:20 följande:
    Jag åker aldrig kommunalt i någon form just för att folk luktar så illa, det är grymt otäckt.
    Men det var väl ändå att ta i du vet ju inte ens om dom lider av nån form av sjukdom eller äter medecier just då som gör att dom svettas mer just då.
  • Anonym

Jag försöker duscha varannan dag iaf. Sen har jag perioder med mer eller mindre djupa deppressioner på grund av mitt npf som gör att jag inte orkar bry mig om hygien på samma sätt, så det kan gå både 3, 4 5 dagar innan jag duschar. Fast jag försöker även undvika andra människor under perioderna, så få drabbas väl av min ofräsha lukt.

• Anonym (Kille)
    Anonym skrev 2011-08-27 21:25:37 följande:
    Att duscha var tredje dag är lagom annars riskerar man att få torr hud i onödan en del löjliga människor duschar två gånger per dag vilket är helt fel, jag har pratat med distriksköterska om detta men man skall tvätta sig på strategiska ställen varje dag som under armarna, ansiktet , könet och stjärten. Händer tvätter man sig givetvis varje gång man varit på toaletten gäller även om man bara kissat. Såg en kille som var och kissade i en pissoar och som inte tvättade sig om händerna detta var på en dans, jag tyckte det var äckligt. Jag tänker inte ändra på det för att en del människor tycker annorlunda. En del människor lägger sig i allt vad man gör.
    Det viktigaste en människa kan göra för att inte lukta illa är att sluta röka.
  • Anonym

Om du vill vara intim med en sån som MIG så är två gånger i veckan för sällan.

Man behöver inte bli torr i hyn av att duscha varje dag...man behöver ju knappast stå där i 25-30 minuter varje gång, räcker med 5-7 minuter på sin höjd för att fräscha upp sig om man inte behöver tvätta håret. 

Svar på tråden Duschar jag för sällan?