• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • knäckehäxa

jag duschar ungefär var tredje dag, ibland var fjärde om jag inte ska göra något speciellt på den fjärde dagen.
    o det tycker jag är lagom för mig.
    min pojkvän duschar däremot varje dag, han svettas lätt, speciellt nu på sommaren, så han behöver duscha varje dag.

men man läser och hör ju överallt, att man inte ska tvätta håret varje dag, inte ens varannan.
    det brukar räcka med ca två ggr i veckan för de flesta,

• Anonym

Alla bestämmer ju själva hur ofta man vill duscha. Själv så skulle jag känna mig väldigt
    ofräsch ifall jag inte duschade varje dag. Inte för att jag svettas mkt eller liknande, men för
    att jag vill känna mig ren. Sen om man är rädd för infektioner eller flytningar i underlivet så använd bara
    vatten vid underlivet. Men som sagt 2ggr veckan skulle jag inte palla....men det är upp till var och en.

• B Rus

TS, det är väl helt normalt? Om man har stark kroppslukt eller svettiga aktiviteter behöver man givetvis duscha oftare, men typ var tredje-fjärde dag är väl lagom annars.

• Anonym (Ej fjortis...)
    Lind a skrev 2011-08-27 20:14:33 följande:
    Jag tycker det är på tok för lite!! Men då duschar jag 1-2 ggr per dag. Vill inte gå och sova utan att duscha, och ibland tar jag springturer på morgonen och duschar då med. Om jag hoppar över 1 dag av
    Nån anledning så tycker jag att det känns äckligt och ofräscht!!
    Låter liiite överdrivet, don´t you think?
  • Kimona

Tvål och vatten torkar ut huden, men jag duschar varannan-var tredje dag beroende på om jag är svettig eller så och jag blir bara torr i ansiktet, men det fixar man ju med ansiktskräm. ansiktet tvättar jag ändå varje dag så det kan ju vara därför

• M Y L F

Jag har väldigt torr hy och försöker att duscha varannadag, men har jag tränat eller det varit varmt ute så måste jag duscha varje dag. Jag tycker att det låter lite att bara duscha 2 ggr i veckan.

Man får ju smörja in sig med cremé efter duschen och man behöver ju inte tvätta håret vid varje dusch. 

• JAG är BÄST

Tycker det låter lite.
    Själv duschar jag varje dag, tycker jag luktar skunk annars (ren inbillning tror jag oftast, gubben säger att jag inte liktar typ svett).

Under sommaren så blir det en dusch på morron då tvättar jag håret, & till kvällen en avblaskning med en avsvalkande dusch, med tvål under armarna typ.

• monia

tvätta håret 1-2 dagar i veckan med schampoo du. men duscha gör jag varje dag, men tvättar håret 2 ggr i veckan- Det finns bra tvål utan parfym att köpa

• Anonym (Dusch)
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:25:28 följande:
    Man får ju smörja in sig med cremé ´
    Jag är för lat för att hålla på med krämer efter dusch mer än någon enstaka gång  Skäms
  • Anonym

jag tycker det är äckligt att inte duscha varje dag

Svar på tråden Duschar jag för sällan?