• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • M Y L F
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 20:27:50 följande:
    Jag är för lat för att hålla på med krämer efter dusch mer än någon enstaka gång  Skäms
    Fast har man torr hy så kan man inte vara lat. Det finns inte så många andra genvägar. Så om det är för att du är lat att du inte duschar mer än 2 ggr i veckan, så ok.

Det tar 1 minut att smörja in kroppen efter dusch. 
  • Anonym (Dusch)
    monia skrev 2011-08-27 20:26:52 följande:
    Det finns bra tvål utan parfym att köpa
    Fast om jag duschar och lägger ner det jobbet vill jag väl ändå lukta så där nyduschat äpple/mango etc i en halvtimme eller så.Cool
  • Anonym
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:25:28 följande:
    Jag har väldigt torr hy och försöker att duscha varannadag, men har jag tränat eller det varit varmt ute så måste jag duscha varje dag. Jag tycker att det låter lite att bara duscha 2 ggr i veckan.

Man får ju smörja in sig med cremé efter duschen och man behöver ju inte tvätta håret vid varje dusch. 
    Det är däremot inte bra att smörja in sig ofta, då börjar huden att rengöra sig själv.
  • Anonym (Dusch)
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:29:30 följande:
    Fast har man torr hy så kan man inte vara lat. Det finns inte så många andra genvägar. Så om det är för att du är lat att du inte duschar mer än 2 ggr i veckan, så ok.

Det tar 1 minut att smörja in kroppen efter dusch. 
    Om jag inte duschar ofta är den bara lite torr. Mig tar det typ tio minuter att smörja in mig över hela kroppen Skäms
  • Paradigm

Jag duschar varje dag då det är oundvikligt. Jag tränar riktigt hårt och blir genomblöt.

• M Y L F
    Anonym skrev 2011-08-27 20:31:59 följande:
    Det är däremot inte bra att smörja in sig ofta, då börjar huden att rengöra sig själv.
    Jo om man har torr hud som inte reparerar sig själv bara för att man inte duschar.

Min hud och min ena sons hud, måste smörjas in oavsett om vi duschar eller inte. Kroppen är torr om jag så skulle skippa duscha ett helt år.

• M Y L F
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 20:32:22 följande:
    Om jag inte duschar ofta är den bara lite torr. Mig tar det typ tio minuter att smörja in mig över hela kroppen Skäms
    10 minuter? Har du typ 3 meter långa ben?
  • Anonym (Hur gör ni?)

Men alltså, ni som inte tvättar ert underliv (eller tvättar sällan). Tvättar ni inte rumpan heller? Att tvätta rumpan en gång i veckan tycker jag låter äckligt. Och det är ju svårt att tvätta rumpan utan att tvätta underlivet.

• Anonym (Dusch)
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:35:32 följande:
    10 minuter? Har du typ 3 meter långa ben?
    Jag tänkte det att nu tror nog folk att jag är två meter lång och väger 200 kg och har massa veck jag måste in i Cool

Nej då, men jag är noggrann, jag tycker det tar tid att få lagom mycket kräm på varje ställe. Ibland har jag orakade ben också (här avslöjar jag den ena skamliga hemligheten efter den andra) och jag vet inte om jag är defekt men då tycker jag det tar ännu längre tid...
  • Anonym (Dusch)
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2011-08-27 20:39:44 följande:
    Men alltså, ni som inte tvättar ert underliv (eller tvättar sällan). Tvättar ni inte rumpan heller? Att tvätta rumpan en gång i veckan tycker jag låter äckligt. Och det är ju svårt att tvätta rumpan utan att tvätta underlivet.
    Jag brukar tvätta rumpan ibland men då är det bara en våtservett och jag använder den bara i stjärten. Jag har aldrig tänkt att det skulle vara svårt.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?