Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Kattdamen skrev 2011-09-01 16:20:47 följande:
    Det beror på många olika saker. Inte enbart samhället som du får det till. Sen går det heller inte att anpassa samhället helt efter alla olika typer av funktionshinder, något kommer alltid vara lite trixigt.

Sen är även föräldraskap något som kan bli jobbigt.
    Tror du det är viktigt att vi får en viktigare attitydförändring?? Att vi kan se mångfalden med öppnare ögon. Skulle det underlätta för dom funktionshindrade i samhället??
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:28:54 följande:
    Enligt bl.a.TS kan man inte resonera så. DS är ett fenomen och inga enskilda individer pekas ut, oavsett hur illa man uttrycker sig om fenomenet.

Eller hur var det nu igen?
    Förklara dig nu??
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-01 16:31:53 följande:
    Det har jag skrivit, men det går ändå inte att ordna till allt. Det kommer alltid finnas problem man möter som funktionshindrad.

Det kan också vara stora problem när man själv blir förälder.

Fokuserar du verkligen enbart på dig själv?
    På vilket sätt är jag ego??
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:43:31 följande:
    Det var nog inte främst du utan Mad as snow som resonerade så. Men du protesterade inte heller när hon förde din talan i tråden så jag drar slutsatsen att du håller med. Om inte är det fritt fram att berätta detta. Men då måste du också erkänna att du trampat på en och annan individs tår med de blogginlägg du skrivit.
    Sätt inte andras ord och påståenden i min mun i fortsättningen tack!

Jag har inte läst alla inlägg av alla.. Jag bemöter inte alla inlägg. Inte ens i tanken.

Att man inte bemöter innebär inte att man alltid håller med.

Säkert har jag trampat på några tår..  Vad har det med saken att göra? Kör du en slags vedergällning för deras räkning nu??
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-01 16:53:46 följande:
    Du bryr dig bara om dig själv och dina känslor. Du verkar inte bry dig om att dina barn är egna personer. De är enbart där för att få dig att se bra ut.

Du anser alltså inte att man kan få några som helst problem om man har ett funktionshinder?
    Ojdå.. nu tar du väl i så det knakar..

Allt detta för att vi inte har problem med Hanna och hennes DS???
    Måste jag ha problem med henne för att jag ska falla i god ton hos dig??
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:03:41 följande:
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
    Nazister?? 

Det är du som tänker i dom banorna om individen..Du vinklar åt det hållet hela tiden..
    Jag gör inte det.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:11:45 följande:
    Sorry. Det blir lätt så när någon annan kommer in och försöker föra din talan.

Jag vet inte ens vad det är för inlägg du pratar om.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:53:35 följande:
    Säkert har jag trampat på några tår..  Vad har det med saken att göra? Kör du en slags vedergällning för deras räkning nu??
    Vedergällning?

Jag försöker bara belysa hur illa debatten kan bli om man kör fel debattstil. Oftast, inte alltid, har man ju en bakomliggande tanke med att debattera. I ditt fall torde det vara att du vill förändra samhällets syn på DS. I andras fall kan det handla om att vilja skapa förståelse för individers val att abortera ett foster med DS. I båda fallen är det lika kontraproduktivt och fel att debattera klumpigt och trampa på folks tår i onödan. På det viset lyssnar ingen på någon.

Någon blir alltid trampad på tårna hur försiktig man än är.

Jag vill inte prata om individens enskilda val... Det har jag gjort klart redan för början.
    Det jag vill diskutera är den här selektiva fosterdiagnostikens vara eller icke vara.

Du har fått det förklarat för dig några gånger men lik förbannat så ta du upp Nazismen och anklagar mig för att anklaga andra..

Jag anser att du provocerar medvetet.. och för in diskussionen på det som inte påståtts.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:21:58 följande:
    Det beror på att du inte ser sambandet mellan "samhället" och individerna.

Det är föräldrarna och enbart föräldrarna, eller specifikt den gravida kvinnan för att vara korrekt, som kan besluta om abort. Det är inte någon flummigt byråkratiskt regeringsutskott som beslutar i den frågan och därför kan man inte låtsas att det är någon annan än föräldern som har ansvaret.

Beslutet kring abort är ett stort ansvar. Ett tungt ansvar. Ett ansvar man lätt kan känna sig dömd för av samhället. Eller rättare sagt av individer som gör utfall mot abort. Ingenting blir bättre av att någon drar paralleller med nazism kring detta "fenomen" att abortera bort DS.
    Vad är det exakt som du har svårt med att förstå i mitt resonemang. Vi benar ut det nu för alla.

Ja, så du inte behöver citera mig fel.. eller påföra mig påståenden som jag inte har påstått.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:36:40 följande:
    Men jag trodde vi kom överens om att fosterdiagnostiken inte är selektiv. Det är aborten som är selektiv. Och aborten ligger på föräldrarna, dvs individernas ansvar.

Det hjälper inte hur mycket du än vill lägga ansvaret på tekniken eller samhället i stort. Vi lever i ett så pass fritt samhälle att ansvaret och valet är individuellt. Du vill frånta individer deras verktyg och möjlighet att bestämma själva hur de vill ha det.
    Ok. Jag är alltså ett hot mot dom individerna som vill ta tester för att ev kunna göra en selektiv abort baserat på vad dom hittat.

Då måste dom individerna vara ett hot mot min åsikt? Eller hur?

Jag vill hålla alla enskilda personers val utanför diskussionen. Men varför tar du ner till nivån?
    Det är kanske lättare att få gehör för sina åsikter om man ger exempel på en specifik individs val. Är det ett sådan tänk du kör??

Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort.

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

En frågeställning: Finns det några som helst indikationer att vi är på väg dit??

Det är bla på den nivån jag vill hålla diskussionen.. Inte hos den enskilda personen.
  • mammatill5
    Mad as snow skrev 2011-09-01 17:40:24 följande:
    Här är bra exempel på hur debatten kring fosterdiagnostik och den Myrdalska rasideologin (man behöver inte hålla med åt något håll, men det är en viktig diskussion oavsett):

www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp3-97/MAPP3...

"Finns det en koppling mellan gårdagens sterilseringar och dagens fosterdiagnostik?

Som tidigare påpekats har den svenska steriliseringspolitiken varit väl känd och vid flera tillfällen tagits upp av media utan att få den uppmärksamhet som den fått under sommaren -97. Broberg-Tydén menar att den tidigare journalistiken framställt steriliseringarna enbart som ett utslag av nazism och rasism och därigenom skjutit över målet. Politiker och läkare har inte känt sig träffade.

De viktiga frågona har därigenom kommit i skymundan. Hur kombinerade välfärdsstaten jämlikhetssträvandena med en elitistsk människosyn också då denna inte var rasistisk? Vilka likheter finns det mellan maktens och vetenskapens rätt att avgöra vad som är värdefullt liv och dagens fosterdiagnostik och humangenetik?

Christian Munthe, Fil.dr. i praktisk filosofi, har studerat fosterdiagnostikens eventuella kopplingar till den tidigare steriliseringspolitiken och är nu i färd med att granska den s k preimplantatoriska diagnostiken. Han visar att fosterdiagnostiken när den infördes på 70-talet motiverades med samma argument som sterilseringspolitiken. Han menar också att kravet, som dyker upp då och då, på att fosterdiagnostiken bör begränsas till vissa sjukdomar/skador kan göra att vissa grupper t ex utvecklingsstörda utpekas som mindre värda.

På flera håll i landet pågår forskningsprojekt på temat ELSA (etiska, legala och sociala aspekter av modern genteknik) som kan bidra till förståelsen om vilka värderingar som styr- och bör styra - såväl dagens som framtidens möjligheter att välja och välja bort människor och egenskaper"

Personligen är jag alltså fortfarande inte emot fosterdiagnostik. 

Jag är inte heller emot den.. bara vissa delar
Svar på tråden God doesn´t make mistakes