Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

amalie79 skrev 2011-08-31 22:37:58 följande:
    Fast man kan ju välja att se problemen, eller att se möjligheterna, som med allting i livet...

Om man utgår från att något är ett stort problem så blir det ju oftast det också, ett ännu större problem än vad det behövde vara...
    Håller med.. så är det ju..

Skrev om det tidigare också... någonting liknade iaf =)
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-08-31 22:35:23 följande:
    Japp :)
    Menar du att det är lika mycket jobb med ett barn utan Downs som ett barn med Downs syndrom?
    Ibland mycket mera jobb faktiskt.. Hualigen!!

Mycket är inställning.. viket förhållningssätt man har till barnet med DS

Jag ser inte Hanna som ett barn med problem.. utan jag ser henne som en tös med massor med möjligheter..

Många barn har mer eller mindre problem under sin uppväxt.. Man får anpassa sig till precis varje barn. För mig är det inte ett jobbigt jobb utan det kommer naturligt. En kanske har lässvårigheter... Ja då försöker man det bästa där.. En annan som Hanna kanske har svårigheter med att förstå att det är farligt med bilar.. Då lägger man extra tid på det.. osv osv.... (Det här var bara exempel)
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-08-31 22:49:51 följande:
    Menar du att det är lika mycket jobb med ett barn utan Downs som ett barn med Downs syndrom?
    Ja ibland så. hos oss. har en sk normal med funktionshinder.. sju resor jobbigare än DS.

Det går i perioder.. Hanna är faktisk inte jobbig.. Det som kan vara drygt emellanåt är ju att man måste passa henne ute.. så hon inte drar,, men det kommer det med så småningom.. att jag slipper.. Allt har sin tid. Drygt kan också hennes envishet vara.. Jag måste nog lära mig att vara lite mera tålmodig emellanåt =)

Men man var ju tvungen att passa pojkarna också.. tills det inte behövdes.. Lite längre tid med Hanna men det kommer..
  • mammatill5
    Lavish skrev 2011-08-31 22:49:20 följande:
    Jag tycker inte man kan döma om andra människors möjliga livskvalite. Alltså, jag tycker det är fel att säga att diagnostiken tjänar barnet om det leder till att barnet tas bort. Att funktionshindret hindrar vissa saker betyder inte att människan inte kan ha ett väldigt meningsfullt och glädjerikt liv. (Möjligtvis om det innebär ohygglig, konstant smärta, men det gäller ju inte DS)

Men i övrigt håller jag med (som nära anhörig till person med DS). Det är väldigt obehagligt att prata om att DS människor skulle vara så glada och goa. Det är min erfarenhet att de är lika glada, ledsna, arga, nöjda, frustrerade som vilken människa som helst. De har samma känsloregister, inte bara en enda känsla av glädje hela tiden. De är inga gulliga så smurfar och de kommer till världen för sin egen skull som alla andra, inte för att vara någon annans solstråle.
    Så är det ju.... Dom är ju inte alltid glada och gosiga.. sura som ättika emellanåt.. arga.. stingsliga.. Just som villken unge som helst.. Men dom är välvilligt inställda till livet och möten. Dom har inte fördomar som spärrar. .. Dom har lätt till skratt.. Många gånger hindrar spärrar den sk normala barnet.. ungdomen.. vuxna.. att dom inte vågar skratta och vara glada med hela sig som många DS personer..

OM du ler mot Hanna så får du garanterat respons på det.. Positiv sådan. Dom andra är lite trögare på det..
  • mammatill5
    infragilis skrev 2011-08-31 23:03:43 följande:
    Tycker du att det kränker människor med ryggmärgsbråck att rekommendera alla kvinnor att käka folsyra både före och under graviditet? Tycker du att det kränker människor med FAS att rekommendera gravida att avstå alkohol? Kränker det astmatiker att inte röka under graviditeten?
    Att inte kläcka ur sig downsbarn är inte det samma som att gå ut och skjuta av redan födda.
    Din blogg ger mig huvudvärk både till innehåll och språk.
    Man kan dra allting till det yttersta..

Vet du.. att du ens var där inne så länge att du fick huvudvärk är ju dumt.. jag skulle ha dragit snabbt som attan...
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 23:08:50 följande:
    Men Hanna är inte alla personer med DS? Utifrån det du skriver är det så du resonerar? All fosterdiagnostik ger föräldrarna möjligheten att välja bort Hanna?
    Det är som om jag skulle ta illa vid mig av alla aborter som görs..för dom väljer bort XXX (mitt barn) ?
    Oftast.. ska vara med..  tappar ord ibland..och ser inte det när jag kollar..Så givetvis utgår jag inte att Hanna inte representerar ALLA personer med DS.

Jag tar inte åt mig av föräldrarnas personliga val. Det är deras sak. Jag reagerar mot den selektiva fosterdiagnostiken som finns..
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 23:10:16 följande:
    Jag har redan frågat TS om det där, men hon tycker inte att det är samma sak, då hon inte ser DS som ett funktionshinder eller en sjukdom.

Själv kan jag för mitt liv inte förstå varför ryggmärgsbråck skulle vara värre än t ex DS. (Lindrig ryggmärgsbråck går att leva ett bra liv med och många med DS har som sagt även andra diagnoser).

Men som synes... Vi tycker olika  
    När har jag sagt att DS inte är ett funktionshinder?? Det är det i högsta grad..
    DS är inte en sjukdom.
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:15:38 följande:
    Nu menar ju inte jag för mamman eller pappan utan för barnet själv,dom märker att dom är annorlunda,att dom inte kan skaffa barn,att dom inte lever som andra och dom märker att dom behöver hjälp och är ofta väldigt deprimerade i puperteten.

Dom dras med sjukdomar,med att folk tittar,med att vissa inte vill heja på dom,dom får nobben när dom vill kramas när dom blir äldre,för kramas vill dom ofta.

Förutom det så står dom en dag ensamma kvar och då hänger det på personal för att det ska fungera.

Det ÄR ett problem...små barn med ds små problme,stora barn med ds stora problem
    Vilka är det som orsakar dom problemen för DS personen.. dom sk normalas människosyn eller deras DS??
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:16:57 följande:
    Varfpör gör du det,tycker du att vi lever i ett handikapp vänligt samhälle,nu tänker jag på vuxna med ds
    Nej.. samhället är inte alltid handikappvänligt.. Men botar vi det med selektiv fosterdiagnostik?? Eller borde vi göra annat som att ändra förhållningssätt så att samhället rymmer andra också?
  • mammatill5
    infragilis skrev 2011-08-31 23:25:54 följande:
    Jag drog inte någonting till ytterligheter, jag frågade dig om du tycker att det är fel att, om möjligt, slippa föda ett sjukt eller funktionshindrat barn eller om det bara gäller downs syndrom och i så fall om det bara är för att ditt barn har det. Du får gärna svara på mina frågor.

Jag var inne i några sekunder, det räckte.
    Jag har svarat på sådana här frågor i många timmar nu faktiskt.. Börjar bli tjatigt!!

Alla föräldrar gör sina egna val baserat på dom tester som finns tillgängligt. Dom finns och dom används.

Jag tycker det är fel att tillhandahålla tester som selekterar bort funktionsdugliga barn. DS eller inte. Att samhället har dom testerna visar på att alla barn inte värderas lika. Har man DS så blir det ett ifrågasättande när det finns tester som ger en möjlighet att välja bort.

Jag har alltid tycket så här.. Innan Hanna.. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes