Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 00:27:44 följande:
    Ts, varför ser du det som en kränkning av din dotter och andra med DS om folk väljer abort pga att ett fostervattenprov som visar trisomi 21?

Det blir så märkligt när du samtidigt säger dig vara för en fri aborträtt. För antingen säger vi att aborträtten är fri och att valet är kvinnans utifrån den information och de känslor hon har eller så har vi INTE en fri aborträtt.

Folk får välja vad dom vill...

Att det ens existerar är det jag reagerar emot.. Den selektiva biten på icke svårt sjuka foster. Helt funktionsdugliga.
    Jag är inte emot föäldrar som gör vissa val.. Dom har ju den möjligheten.

Det här handlar inte om den sk vanliga aborten...
  • mammatill5
    Otäck skrev 2011-09-01 00:34:09 följande:
    Men vad är problemet? Vill du ha bort testerna? För att du känner dig kränkt av att folk väljer att testa, och abortera barn som din dotter vid vissa tillfällen? Jag blir kränkt av att du önskar inskränka på min valfrihet att kunna testa och välja bort ett foster med DS. Är det så hemskt att det finns folk som verkligen inte vill ha ett barn med din dotterns förståndshandikapp?
    Läs gärna mina tidigare svar..
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 00:30:31 följande:
    Men då hänger jag inte riktigt med i resonemanget/debatten.

Du vänder dig inte mot de föräldrar som utför selektiv abort? Men du vänder dig mot undersökningen som ger dem svar på frågor som sedan ligger till underlag för deras beslut?

Ska man förbjuda mammografi eller andra medicinska undersökningar bara för att det finns människor som väljer att ta sitt liv när de fått sin diagnos?

Det känns så felriktat.
    Jag väljer att inte döma enskilda personer för deras val eftersom möjligheterna finns.

Jag reagerar på att den finns tillgänglig.. som ett redskap.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 00:42:55 följande:
    Men ALLA aborter är ju selektiva. Man väljer bort ett barn. Funktionsdugligt eller ej.

Det aborteras med all säkerhet fler normalstörda foster utan några diagnoser än det aborteras foster med DS.

Om det är det selektiva du är emot så handlar det ju inte om något annat än valet att göra abort.
    Det är en helt annan sak.
  • mammatill5
    Otäck skrev 2011-09-01 00:47:40 följande:
    Jo, jag har sett dem, men trots att du anstränger dig för att uttrycka dig korrekt med "ja, alla får göra som dem vill såklart" så skiner ändå din aversion mot möjligheten att få testa och välja abort på foster med din dotters handikapp. Om du nu är helt "ey'okej" med saken, varför sitter du och skriver om hur hemskt och "nazistiskt" (tss, nazistiskt att ge mig möjligheten att få välja om jag vill ha ett barn med kromosomfel eller ett friskt barn?) det är med dessa tester då?
    Ja,, den aversionen har jag.. Men inte mot som som gör det utan mot att det finns sådana tester överhuvudtaget.
  • mammatill5
    Otäck skrev 2011-09-01 00:54:00 följande:
    Alltså - då måste inse att Down syndrom är ett fel, en negativ avvikelse kopplat till andra fysiska problem. Det är inte en gullig, lite annorlunda egenskap som utstående öron eller rött hår. Det är ett gravt, mentalt handikapp och att folk rent generellt sett inte vill ha ett sådant barn utan väljer abort är inte konstigt eller elakt eller nazistiskt.
    Jag kan inte riktigt hålla med i allt du säger..

Men det tar vi i morgon.. börjar känna mig lite bitsk av trötthet.. så bäst att sova en stund =)

Natti Natti...
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 01:02:02 följande:
    Ja abort finns tillgänglig. Som ett redskap. Men vad jag fattat det som är du inte emot abort? Det finns ingen logik där.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:44:08 följande:
    Vad är en annan sak?

Fosterdiagnostik görs för att upptäcka sjukdomar, missbildningar och komplikationer hos fostret. Utifrån den information man får kan man naturligtvis bestämma sig för att välja abort. Man kan även se kön och utifrån det göra ett val, dvs abortera selektivt.

Men man kan göra samma val helt utan att känna till något om barnets fysiska eller mentala förutsättningar. En gravid kvinna kan välja abort av många orsaker. Dålig ekonomi, våldsamt förhållande, oförmåga att ta hand om ett barn... osv. Orsaker för vilka man anser att fostret inte bör födas och leva som andra barn. Jag ser inte riktigt skillnaden där.
    Alltså.. seriöst. En helt annan sak.. Vi pratar inte om sk vanliga aborter..

Utan om att med samhällets goda minne så ges det möjlighet att sortera ut en sorts människor.. (eller flera)
    Vad kommer härnäst??

Vanlig abort.. kvinnor som inte vill ha barn. selektiv Abort .. kvinnor som vill ha barn men får välja bort vissa barn som inte uppfyller deras kriterier med tester som finns. Som för DS. Alltså värderas inte dom redan födda DS människorna på samma sätt som dom sk normala.. Testerna finns ju.

En DS människa lever i ett samhälle som faktiskt har tester för att ta bort sådan som dom. Är inte det ett ifrågasättande som något?  Om sådana tester fanns för den sk normala.. Om tex flintskallighet.. Det skulle bli ramaskri.. Många skulle nog känna sig väldigt kränkta och ifrågasatta av samhället. Att dom inte duger som dom är. Att dom värderas annorlunda..

Fan.. nu är jag trött.. skulle ju sova..
  • mammatill5
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:44:08 följande:
    Menade att vanlig abort är en helt annan sak än en abort som kommer till följd av ett test,

Over and out... för idag..
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 01:40:58 följande:
    Det är din åsikt. Jag håller inte med.

Alla aborter görs till följd av ett existerande beslutsunderlag. Alla abortbeslut har en orsak. Det finns som sagt långt många fler faktorer än funktionshinder att ta ställning till.
    En vanlig abort blir inte ..efter tex fostervattensprov.. Då kallas det en selektiv abort.
    Man vill ha barn men efter testet så vill man inte ha just det barnet. Man har hittat någonting som ligger till grund för ett sådant beslut.

En vanlig abort, hur skälet än må vara, utan test, så har man bestämt att man inte vill ha just det barnet.
    Selektiv.. visst.. men inte i det här sammanhanget som handlar om fosterdiagnostik.

Väsentlig skillnad i mitt tycke.

Citerar dig/ Ser du verkligen din dotter och andra med DS som en annan sorts människor?

Har de ett syndrom eller är de sitt syndrom?/ Slut Citat.

Givetvis inte...
  • mammatill5

Att kvalitetskolla foster det är att ifrågasätta en grupps existens. Som dom med Downs syndrom.
    Det är inte lika värde.. hur ni än vrider och vänder på det.

Attityderna till dom funktionshindrade har ju blivit bättre under dom senaste 50 åren.. Men det är fortfarande en lång väg att vandra innan dom får ett lika värde hos gemene man.. Om dom någonsin kommer att få det. Det kommer alltid att finnas ett motstånd.. Men kanske inte i lika hög grad som nu..

Är det mångfald eller enfald vi vill ha???

Svar på tråden God doesn´t make mistakes