Roisin Dubh skrev 2011-09-01 01:02:02 följande:
Ja abort finns tillgänglig. Som ett redskap. Men vad jag fattat det som är du inte emot abort? Det finns ingen logik där.
mammatill5 skrev 2011-09-01 00:44:08 följande:
Det är en helt annan sak.
Vad är en annan sak?
Fosterdiagnostik görs för att upptäcka sjukdomar, missbildningar och komplikationer hos fostret. Utifrån den information man får kan man naturligtvis bestämma sig för att välja abort. Man kan även se kön och utifrån det göra ett val, dvs abortera selektivt.
Men man kan göra samma val helt utan att känna till något om barnets fysiska eller mentala förutsättningar. En gravid kvinna kan välja abort av många orsaker. Dålig ekonomi, våldsamt förhållande, oförmåga att ta hand om ett barn... osv. Orsaker för vilka man anser att fostret inte bör födas och leva som andra barn. Jag ser inte riktigt skillnaden där.
Alltså.. seriöst. En helt annan sak.. Vi pratar inte om sk vanliga aborter..
Utan om att med samhällets goda minne så ges det möjlighet att sortera ut en sorts människor.. (eller flera)
Vad kommer härnäst??
Vanlig abort.. kvinnor som inte vill ha barn. selektiv Abort .. kvinnor som vill ha barn men får välja bort vissa barn som inte uppfyller deras kriterier med tester som finns. Som för DS. Alltså värderas inte dom redan födda DS människorna på samma sätt som dom sk normala.. Testerna finns ju.
En DS människa lever i ett samhälle som faktiskt har tester för att ta bort sådan som dom. Är inte det ett ifrågasättande som något? Om sådana tester fanns för den sk normala.. Om tex flintskallighet.. Det skulle bli ramaskri.. Många skulle nog känna sig väldigt kränkta och ifrågasatta av samhället. Att dom inte duger som dom är. Att dom värderas annorlunda..
Fan.. nu är jag trött.. skulle ju sova..