Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Wynn88 skrev 2011-08-31 23:20:55 följande:
    Det är inte ryggmärgsbråck heller, nödvändigtvis. 

Allt handlar om inställning, som du själv är inne på.

Antingen tillåts fosterdiagnostik, eller så tillåts det inte. Enkelt  

Men det ska aldrig tvingas på någon. Föräldrarna ska kunna välja om de vill veta - och därmed också välja bort det, som många ju också gör. 
    Fosterdiagnostik är bra till en viss gräns.. så jag tycker nog det borde finnas kvar... till en del.

Selektiv fosterdiagnostik är inte bra i mitt tycke..
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:40:34 följande:
    Både och,barn med ds vill ofta kramas,alla tycker inte om att kramas och behöver då inte göra det heller,varken personal elle folk på gatan,personen med ds känner sig avvisad och blir ledsen.

Sen är det väl problem att dom kan bara leva sitt liv med en hel stab runt omkring,båda föräldrar,habilitering,särskola,daglig verksamhet,sjukgymnastik,dietïster pga att dom drar på sig övervikt som i sin tur är katastrof för deras leder,dom hör dåligt pga trånga hörselgångar och har felställningar på fötter som vuxna.

En liten med ds är lika gullig som alla andra,men en vuxen med ds är inte alltid lika gullig,utan tvärtom påfrestande för omgivningen,folk drar sig undan och det märker dom med ds...

Alla med funktionshinder har problem mer eller mindre och i denna hårda värld så förstår jag att folk väljer birt ett barn med det om dom kan,man kan som förälder inte vara med hela livet och jag hade ororat ihjäl mig den dagen jag inte hade koll!
    Kramar är gott att få.. Det går att säga nej vänligt och bestämt.. Det är så dom lär sig.

Hanna kramar aldrig någon bara så där på gatan.. Men däremot är många sk normala lite väl närgångna och vill ha den där kramen som "dom har hört talas om" "Hon är ju såååå söt". Hanna kan rygga och säga nej.  Däremot är Hanna jättekramig här hemma.. Hon säger ofta till mig och sina syskon att "Äska dig" (Älskar dig) Men jag har aldrig hört henna säga det till någon utanför.

Man måste lära dom gränser.. precis som med sk normala ungar,
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:45:25 följande:
    När tycker du att det är okey att ta bort ett barn och varför
    Har jag inte svarat på den frågan en massa gånger i kväll??
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:43:51 följande:
    Fosterdiagnostik är bra,man kan välja att ta bort ett skadat barn som hade fått ett liv i plågor och elände eller som hade dött  tidigt.
    Man kan ta bort barn med ds och andra kromosomavikelser..bra att man kan välja,för man kanske inte är frisk nog att ta hand om barnet själv
    Om man inte är frisk nog så ska man nog kanske överväga att inte skaffa barn alls.. Det är tufft att ha barn,
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:55:02 följande:
    Dett flyttas över på personal och andra sen när dom flyttat till ett boende
    Dom får väl lära sig att säga Nej... vänligt men bestämt.. =)
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:40:34 följande:
    Både och,barn med ds vill ofta kramas,alla tycker inte om att kramas och behöver då inte göra det heller,varken personal elle folk på gatan,personen med ds känner sig avvisad och blir ledsen.

Sen är det väl problem att dom kan bara leva sitt liv med en hel stab runt omkring,båda föräldrar,habilitering,särskola,daglig verksamhet,sjukgymnastik,dietïster pga att dom drar på sig övervikt som i sin tur är katastrof för deras leder,dom hör dåligt pga trånga hörselgångar och har felställningar på fötter som vuxna.

En liten med ds är lika gullig som alla andra,men en vuxen med ds är inte alltid lika gullig,utan tvärtom påfrestande för omgivningen,folk drar sig undan och det märker dom med ds...

Alla med funktionshinder har problem mer eller mindre och i denna hårda värld så förstår jag att folk väljer birt ett barn med det om dom kan,man kan som förälder inte vara med hela livet och jag hade ororat ihjäl mig den dagen jag inte hade koll!
    ALLA har vi problem med det ena än det andra.. Eller ska man vara helt felfri för att duga?

Hur många sk normala är det som belastar samhället och tar resurser i anspråk jmf med dom funktionshindrade?? Det går nog inte ens att jämföra..

Kolla alla fängelser.. Behandlingshem... andra åtgärder för stökiga sk normala. Med mera.. med mera..
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:59:21 följande:
    Jo men nu kanske man vill ha barn även om mannen sitter i rullstol
    Kanske lättare då att se efter normala ungar. Eller svårare...
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 00:11:00 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, bara de första sidorna, men jag undrar över en grej...

"Selektiv fosterdiagnostik"?

Selektiv abort har jag hört men jag förstår inte hur fosterdiagnostiken kan vara selektiv. Diagnostiken är ju bara en undersökning för att diagnostisera diverse sjukdomar och syndrom. Det görs inga val där utan man undersöker allt som går att undersöka innan födseln. Så hur kan den vara selektiv?

*lost*
    Du har helt rätt.. Det finns fosterdiagnostik.. Sen har man selektiva aborter.. baserat på det som man hittar som ligger till grund för just aborten. Men blir inte fosterdiagnostiken selektiv då..haha

Jag pratar om selektiv fosterdiagnostik.. Många gör det.. Underförstått så vet som flesta vad som menas.. Men tack för att du rättade till mig.. ska skärpa mig och inte köra med "slang"

..
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 00:17:48 följande:
    Men nu tror jag tyvärr att du gör en REJÄL tankevurpa! 

Visst kostar fängelser, nehandlingshem m.m. men många funktionshindrade kan ej ha ett lönearbete (=ingen skatt som kan dras in till samhället), habilitering kostar liksom boenden, personlig assistans, ledsagning, hjälpmedel, färdtjänst etc etc

Och om vi nu ska tänka en vända till. De som sitter i fängelserna och på behandlingshemmen. Det kan väl inte vara en nyhet för dig att även många av dem är funkttionshindrade. Neuropsykiatriska funktionshinder är kraftigt överrepresenterade bland fängelsekunder och missbrukare.

Nej, självklart behöver man inte vara felfri för att duga men jag tycker att det är fel att kritisera de som väljer att abortera foster hos vilka man kan förutspå livslånga funktionsnedsättningar. 
    Du får gärna räkna ut det..
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 00:23:52 följande:
    Det är nog mycket, mycket svårt att göra en vettig uträkning på och någon samhällsekonom är jag INTE!

Jag förstår bara inte varför du drog in detta med kostnadsaspekten. 
    Ett av argumenten för fosterdiagnostik .. Den selektiva delen. Eller den selektiva fosterdiagnostiken.. Är just den ev belastningen på samhället och resurser i anspråk
Svar på tråden God doesn´t make mistakes