• Sinase

Hur ofta matar ni er katt

Jag har två halvvuxna katter som har små kroppar. På morgonen får de dela på en 100 gram matpåse, under dagen har de tillgång till torrfoder och på kvällen får de igen en matpåse. De växer och mår bra!

Vilken sorts mat får era katter? Hur ofta? :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 14:15
    Ja, har ni ute eller inne katter? :)

• Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt
  • Rigmor Mortis
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-09-03 19:06:26 följande:
    Har två innekatter som också äter kastratmat 2ggr dagen + mjukmat för den ena ibland då han är den enda som tycker om det.Frågan jag har är varför överhuvudtaget veterinären förespråkar detta torrfodret om det nu gör katterna runda & hungriga? Jag trodde de visste något när de säljer fodret på veterinärstationen
    För att det håller katterna i form om man inte ger mer än rekommenderad dos. Jag mätte upp dagsdosen av ett torrfoder en gång och räknade bitarna. 70 st. För ett helt dygn...
  • Vårväntanochlängtan
    Rigmor Mortis skrev 2011-09-03 19:13:08 följande:
    För att det håller katterna i form om man inte ger mer än rekommenderad dos. Jag mätte upp dagsdosen av ett torrfoder en gång och räknade bitarna. 70 st. För ett helt dygn...
    Ja det låter inte mycket, vet inte vad man ska ge dom att äta istället. Bara ena katten som gillar blötmat och det är redan två rejält stora killar. man går ju och tror att veterinärfodret är så himla bra & jag vill ge dom det som är bäst. Ska prata med vet nästa gång vi köper foder för katterna väger en del & är bara runt året.
  • Rigmor Mortis
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-09-03 19:51:29 följande:
    Ja det låter inte mycket, vet inte vad man ska ge dom att äta istället. Bara ena katten som gillar blötmat och det är redan två rejält stora killar. man går ju och tror att veterinärfodret är så himla bra & jag vill ge dom det som är bäst. Ska prata med vet nästa gång vi köper foder för katterna väger en del & är bara runt året.
    Väg upp rekommenderad dagsdos och se hur mycket det är, jag minns inte vilket foder jag kollade på och ditt kanske är en större volym som rekommenderas
  • Bottis

Har tre katter. Utekatter hela högen. De springer ut och in i sin kattlucka, fångar möss varje dag (vi bor på landet utan grannar i närheten så möss finns det gått om.)

De får blötfoder varje morgon. De väntar utanför sovrumsdörren och rusar till matplatsen när vi vaknar. Vi lassar upp mat i en skål som de alla tre äter ur, vet inte exakt mängd. De har sedan tillgång till torrfoder dygnet runt liksom till vatten.

De är sunda, fina i pälsen och inte det minsta feta eller magra. 

• nemo1
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-09-03 19:51:29 följande:
    Med sunt förnuft kommer du långt själv. Veterinärerna är sponsrade av olika tillverkare så det är klart att dom pratar gott om "sitt" foder.
    Titta på vad som står i innehållsdeklarationen. Animaliskt protein ska stå först tex kyckling (då innehåller det mest av det) det ska vara så lite spannmål som möjligt, helst inget alls (finns tre, fyra stycken bara som är helt spannmålsfria) kolhydrater gör katten fet. Det ska vara så mycket fett som möjligt då katter får sin energi från fett och inte från kolhydrater som vi människor. Inget socker ska vara tillsatt och så lite salt och magnesium som möjligt.
  • Rigmor Mortis

I tillägg till nemo01:s inlägg vill jag bara inflika att sockerkulör inte är så farligt, Mjau har (hade? det var ett tag sen jag mailade) 0,025% socker i sina burkar. Det är för att människor ska tycka det ser trevligare ut, fånigt men så små mängder socker gör ingen större skillnad för en katt.

• pluppfamiljen

Mina katter har alltid mat framme och bestämmer själv när de vill äta,Hjärta KattHjärta

Blivande 6 barns mamma
  • Vårväntanochlängtan

Mina småäter också oftast till eftermiddagen ungefär, de vräker inte i sig allt på en gång. Sedan får de mat igen vid 5 tiden så det går nog ingen nöd på dom. Vi har royal canin och det brukar ju till och med rekommenderas av uppfödare.

• nemo1

Jag har själv tidigare använt RC men om du tittar på påsen så innehåller det rätt mycket spannmål. Ffa RC sterilised

• Sinase
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 18:58:15 följande:
    Suck!!! Hela inlägget försvann. Skit samma, orka sitta här och försvara sig när det enda jag gjorde var att svara på ts fråga. Ts: mina kastrerade katter kan inte äta mer än det som står på påsen, då blir de feta. De måste dessutom äta just den kastratmaten annars får de problem med urinvägarna.
    Tack för ditt svar! ;) Katter är ju olika, eller hur....?
  • Sinase
    nemo1 skrev 2011-09-03 20:27:19 följande:
    Med sunt förnuft kommer du långt själv. Veterinärerna är sponsrade av olika tillverkare så det är klart att dom pratar gott om "sitt" foder.
    Titta på vad som står i innehållsdeklarationen. Animaliskt protein ska stå först tex kyckling (då innehåller det mest av det) det ska vara så lite spannmål som möjligt, helst inget alls (finns tre, fyra stycken bara som är helt spannmålsfria) kolhydrater gör katten fet. Det ska vara så mycket fett som möjligt då katter får sin energi från fett och inte från kolhydrater som vi människor. Inget socker ska vara tillsatt och så lite salt och magnesium som möjligt.
    Nu när jag läst på påsarna står det att de innehåller vegetabiliskt proteinextrakt och vegetabiliska biprodukter. Är detta dåligt för katterna???
  • bad gyal

När man ändå pratar om katter, vet ni, varje gång jag använder toan och katten tiger är hemma, kommer han och lägger sig i mitt knä :P... 

• Hankii

Torrfoder och vatten har vi framme hela tiden, sen "blöt" mat ger vi henne minst 1 gång under dagen, ibland två gånger beroende på ifall vi råkar ge henne i omgångar utan att veta att den andra har gettGlad

• Sinase
    bad gyal skrev 2011-09-04 07:55:19 följande:
    När man ändå pratar om katter, vet ni, varje gång jag använder toan och katten tiger är hemma, kommer han och lägger sig i mitt knä :P... 
    Haha, min ena jamar vid dörren tills jag öppnar. :)
  • Majken

Våra katter har fri tillgång till torrfoder RC Young female (säljs endast hos vet) och vatten. Har aldrig börjar ge dom blötfoder...

Båda får vara ute (vi bor på landet) och den ena är ute mycket men den andra håller sig gärna hemmavid

Love my M-girls
  • bad gyal
    Sinase skrev 2011-09-04 14:57:05 följande:
    Haha, min ena jamar vid dörren tills jag öppnar. :)
    Söt. Brukar ej stänga dörren så...

Men nu för tiden äter min katt sådana här påsar med mat, ibland tre gånger om dagen, samt lite torr foder (han gillar mer blöt mat). Nyligen köpte jag kattmjölk, det stod att den var laktosfri osv och han älskade den. Så nu har jag gett han lite laktosfri mjölk som dom som äter vegetarisk mat dricker (glömt vad den heter för stunden). Han gillar den med. Han älskar o vispad vispgrädde också :).
  • PumpkinQueen

Mina har fri tillgång till Orijens torrfoder. Det fungerar bra, ingen utav dem är överviktiga och de är jättefina i pälsen.

Jag hade gärna gett dem blötmat, men den ena är superkänslig i magen och får diarré så fort han äter något nytt. Har provat både mjaus blötmat, rå kyckling, RC, Science Plan, etc, men det slutar alltid med att han blir lös i magen, kräks och går ner i vikt.

Så istället för att försöka ge dem mjukt foder har jag köpt en drickfontän, och hoppas att den stimulerar dem till att dricka så mycket som de behöver för att slippa eventuella njurproblem senare i livet.

• PumpkinQueen
    iii skrev 2011-09-01 13:46:24 följande:
    Det beror väl på hur mycket de äter av maten snarare. Äter de mer kalorier än de förbränner så är det klart de blir tjocka oavsett om maten innehåller spannmål eller ej.
    Fast om de äter ett foder som enbart innehåller kött och fett så blir de mätta snabbare. Alltså äter de inte lika mycket. Alltså får de i sig färre kalorier. Alltså blir de inte överviktiga.

Kolhydrater gör katten hungrig, alltså äter den mer och därför går den upp i vikt.
  • bad gyal
    Fotografen skrev 2011-09-09 13:41:08 följande:
    Våran katt äter bara torrfoder och det är alltid fullt i skålen
    Mammas katt äter också helst torrfoder. 

Nu har min katt kommit på att om han går på taket ovanför mitt sovrum så förstår jag att det är han och öppnar dörren :P... 
Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt