• Sinase

Hur ofta matar ni er katt

Jag har två halvvuxna katter som har små kroppar. På morgonen får de dela på en 100 gram matpåse, under dagen har de tillgång till torrfoder och på kvällen får de igen en matpåse. De växer och mår bra!

Vilken sorts mat får era katter? Hur ofta? :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 14:15
    Ja, har ni ute eller inne katter? :)

• Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt
  • Solan

Mjuk mat på morgonen och fri tillgång till torrfoder. Han är utekatt och jagar och ska inte ha mer mat för jag vill gärna att han ska äta mycket möss också. Glad Och inte vara för fet så han orkar jaga...

• LisaVäntar

De äter sig mätta, men de kan inte ha mat framme jämt. Har de det blir de så småningom kräsna och äter inte annat än leverpastej typ! Bättre de får längta efter maten o bli glada o nöjda när de får och verkligen äter när de får mat!

• Sixxty

De har fri tillgång på torrfoder och får lite mjukmat några gånger per dag. Har absolut ingen koll på hur mycket de får. De är ute hela dagarna och riktiga magerskrikor båda två.

• nemo1
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 18:08:37 följande:
    De äter sig mätta, men de kan inte ha mat framme jämt. Har de det blir de så småningom kräsna och äter inte annat än leverpastej typ! Bättre de får längta efter maten o bli glada o nöjda när de får och verkligen äter när de får mat!
    Katter har en väldigt kort tarm och liten magsäck så därför behöver dom äta flera gånger om dagen. Ge som sagt ett spannmålsfritt foder så blir inte katterna tjocka. 
  • LisaVäntar

Det är ju det de gör. Suck för alla förståsigpåare som inte skulle ge sina katter annat än flytande guld för då dööööööööööör dom!!

• nemo1
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 18:27:27 följande:
    Det är ju det de gör. Suck för alla förståsigpåare som inte skulle ge sina katter annat än flytande guld för då dööööööööööör dom!!
    Det var du själv som skrev att du ger dom minimum med mat, det tolkar inte jag som att dom får mycket mat. Du ger dessutom ett kastratfoder som innehåller massor med spannmål  = katten måste äta mer för att bli mätt och skiter mer för att det bara är bukfylla.
  • LisaVäntar

Suck!!! Hela inlägget försvann. Skit samma, orka sitta här och försvara sig när det enda jag gjorde var att svara på ts fråga. Ts: mina kastrerade katter kan inte äta mer än det som står på påsen, då blir de feta. De måste dessutom äta just den kastratmaten annars får de problem med urinvägarna.

• Vårväntanochlängtan

Har två innekatter som också äter kastratmat 2ggr dagen + mjukmat för den ena ibland då han är den enda som tycker om det.

nemo1 skrev 2011-09-03 18:20:15 följande:
    Katter har en väldigt kort tarm och liten magsäck så därför behöver dom äta flera gånger om dagen. Ge som sagt ett spannmålsfritt foder så blir inte katterna tjocka. 
    Frågan jag har är varför överhuvudtaget veterinären förespråkar detta torrfodret om det nu gör katterna runda & hungriga? Jag trodde de visste något när de säljer fodret på veterinärstationen
  • Mamma till R o A
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 18:58:15 följande:
    Suck!!! Hela inlägget försvann. Skit samma, orka sitta här och försvara sig när det enda jag gjorde var att svara på ts fråga. Ts: mina kastrerade katter kan inte äta mer än det som står på påsen, då blir de feta. De måste dessutom äta just den kastratmaten annars får de problem med urinvägarna.
    Som innehåller extra salt för att få katterna att dricka extra mycket. Bättre att ge blötmat.
    Aliquando et insanire iucundum est
Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt