• Sinase

Hur ofta matar ni er katt

Jag har två halvvuxna katter som har små kroppar. På morgonen får de dela på en 100 gram matpåse, under dagen har de tillgång till torrfoder och på kvällen får de igen en matpåse. De växer och mår bra!

Vilken sorts mat får era katter? Hur ofta? :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 14:15
    Ja, har ni ute eller inne katter? :)

• Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt
  • lennartsdotter

Mina katter är innekatter och får mat 2 ggr/dag. Jag gör egen kattmat så de äter huvudsakligen kött, ben och inälvsmat.

• Morkullan

Mina katter har fri tillgång på högkvalitativt torrfoder och vatten.
    Sen kompletterar de själva med möss, sorkar och småfåglar.

Burkmat får de inte så ofta då det mest är vatten och inte speciellt näringsrikt även om det smakar gott i munnen på kissarna

• Klikli

Torrfoder när jag går upp och på kvällen brukar ha i så det täcker matskålsbotten dom är 2 år och normalstora/stora och dom är friska och verkar va nöjda ibland får dom lite skinka eller leverpastej. Händer dom får dela på en portionspåse blötmat nån gång

• LisaVäntar

Morgon och kväll, absolut inte fri tillgång, de sväller som grisar om de får mer än absolut minimum. Båda är kastrerade o äter specialmat för det.

• nemo1
    Morkullan skrev 2011-09-02 22:34:06 följande:
    Mina katter har fri tillgång på högkvalitativt torrfoder och vatten.
    Sen kompletterar de själva med möss, sorkar och småfåglar.

Burkmat får de inte så ofta då det mest är vatten och inte speciellt näringsrikt även om det smakar gott i munnen på kissarna
    Burkmat är mer näringsrikt än alla torrfoder. Innehåller protein som är kattens naturliga föda och massor med vatten som är mycket bra då de flesta katter har en för liten törstkänsla och det gör så att urinblåsan spolas igenom hela tiden och då minskar risken för urinvägsbesvär och stenar. 
  • nemo1
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 12:24:46 följande:
    Morgon och kväll, absolut inte fri tillgång, de sväller som grisar om de får mer än absolut minimum. Båda är kastrerade o äter specialmat för det.
    Kastratmat innehåller ännu mer kolhydrater som gör katten tjock. Köp ett spannmålsfritt torrfoder och ge dom mycket blötmat så håller dom vikten.
  • aldrigmer

Jag törs inte berätta vad jag ger mina 2 kastrerade herrar - man vill ju inte bli uppläxad av förståsigpåare - men de är utekatter så de fångar en del ur naturens stora skafferi - och skiter förmodligen i grannens sandlåda......Förvånad

• Passionsfrukt

Varsin portionspåse Almo Nature morgon och kväll, utöver det har dom alltid vatten och torrfoder (Acana) tillgängligt. Båda är kastrerade innekatter och normalviktiga. Den lilla är dock ett matvrak så henne får jag hålla koll på (under ett år gammal nu så det är ju normalt att hon äter mycket men om det fortsätter allteftersom hon blir äldre och lugnare så måste jag ingripa).
    Utöver det får de varje dag kattgodis som alltid är "nyttigt" på nåt vis: tänder, matsmältning osv. Och till frukost får de varsin liten ostsmula då båda älskar ost Glad

• LisaVäntar

De behöver inte äta mer, de äter lagom och håller sig fina när jag kontrollerar intaget. Tycker burkmat är onödigt när detta funkar bra :)

• Rigmor Mortis
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 17:11:32 följande:
    De behöver inte äta mer, de äter lagom och håller sig fina när jag kontrollerar intaget. Tycker burkmat är onödigt när detta funkar bra :)
    Det låter inte så bra att du inte kan ge dem mer än absolut minimum. Vore det inte bättre om de kunde äta sig mätta och ändå inte bli tjocka?
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 12:24:46 följande:
Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt