• Sinase

Hur ofta matar ni er katt

Jag har två halvvuxna katter som har små kroppar. På morgonen får de dela på en 100 gram matpåse, under dagen har de tillgång till torrfoder och på kvällen får de igen en matpåse. De växer och mår bra!

Vilken sorts mat får era katter? Hur ofta? :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 14:15
    Ja, har ni ute eller inne katter? :)

• Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt
  • Mirris

Jag har en av världens mest bortskämda katter. Han äter nästan enbart nötfärs.. o det får han 3 gånger om dan.. han äter upp 400 gr på 2 dagar. 

Om det inte finns nötfärs så är det ett himla liv o ståhej här, men sen kan han väl klämma i sig lite torrisar, men det sitter låååångt inne O torrisarna är RoyalKanin       

Att han bara äter nötfärs nu är såklart mitt fel, han blev sjuk för några år sen och gick från en ståtlig kille på 7 kg till ett magert rangel på ca 1,5 när vi kom till veterinären. Han hade fått kraftig överproduktion i sköldkörteln och skulle då äta medicin varje dag... o då la jag pillret i lite nötfärs o han åt. O då när vi kom från veterinären så var han ju så mager och allteftersom han blev piggare så blev han hungrigare.. i början åt han 1 paket nötfärs om dan.

Han mår hur bra som helst och avmaskas som vanligt 2 gånger per år för han äter en del råttor också.  Nu är han uppe i sina 7 kg igen och är sååååå fin och perfekt!!

• Sinase
    Mirris skrev 2011-09-01 14:18:42 följande:
    Här är han det "lilla" livet!

Hahha, underbart! :D
  • Lowika
    Sinase skrev 2011-09-01 14:06:21 följande:
    Våra katter kommer också in till natten, eller om vi jobbar länge. Hur gammal är katten?? Lärde den sig snabbt att vistas ute? :)
    hon är 9 år! Bott i lägenhet hela sitt liv, tills vi flyttade till hus i juni. Då fick hon gå ut i lina i trädgården. Men hon lyckades ta sig ur selen, och en dag slutade vi försöka ha koll, och öppnade helt enkel bara dörren! Funkar väldigt bra, förutom att hon vill ut väldigt tidigt på morgonen (gör knappt några behov i lådan längre om hon inte måste, undras vilken grannes rabatt som blir gödslad... :-/ )
  • Sinase
    Lowika skrev 2011-09-01 14:32:57 följande:
    hon är 9 år! Bott i lägenhet hela sitt liv, tills vi flyttade till hus i juni. Då fick hon gå ut i lina i trädgården. Men hon lyckades ta sig ur selen, och en dag slutade vi försöka ha koll, och öppnade helt enkel bara dörren! Funkar väldigt bra, förutom att hon vill ut väldigt tidigt på morgonen (gör knappt några behov i lådan längre om hon inte måste, undras vilken grannes rabatt som blir gödslad... :-/ )
    Haha, kul! :)
  • Insanejane77

Min är 11 snart 12 år och innekatt. Hon tigger mat dygnet runt! Hon äter inget torrfoder men jag ser ändå till att det alltid finns tillgängligt för henne. Hon äter dom där dentabits så det kan inte vara att dom är för hårda, måste bero på annat. Spelar heller ingen roll vilken sorts torrfoder det är. Katt
    Hon får mellan 2-3 såna där blötfoder påsar fördelat på 5-6 ggr. Hon ska absolut ha mat kl halv 5 på morgonen och sover jag då får jag gå upp och ge henne så hon lugnar ner sig. Oerhört bortskämd liten dam, hon är inte tjock och hon är avmaskad. Ibland får hon skinkbitar, leverpastej, tonfisk, räkor eller köttfärs också. Husses stinkiga ostar är också oerhört populära Skrattande

• Kimona

De har alltid tillgång till torrfoder och det är det enda de äter. De växer bra och är friska.
    Ibland får de tonfisk eller blötmat.

• Kimona

Vår ena katt älskar dessutom grönsaker och särskilt majs så hon brukar få smaka lite vid varje middag :)
    Hon äter ALLT... utom krabba xD

• anayia

Dom får blötmat morgon och kväll samt fri tillgång till torrfoder.

• Majsan70

Alla katter har fri tillgång till torrfoder. Småkissarna äter mjukmat 2 ggr per dag i form av färdig mat eller rått kött.
    De stora kissarna får blötmat varannan dag i samma variation som de små.

Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt