• Svar på tråden Rökning och operation
  • Flygfotogen
    Waldo skrev 2011-09-05 15:31:21 följande:
    Jag är inte emot att man sätter gränser
    Jag följer alltid min läkares rekommendationer

Det handlar inte mitt inlägg om
    DET framgår ju åtminstone tydligt. För övrigt förstår jag inte alls varför du rör in etik och moral i ett medicinskt grundat beslut.
  • Trynträ

Det läker ju tydligen sämre om man är rökare så för hennes egen skull borde hon sluta.

• Sixxty
    Waldo skrev 2011-09-05 15:31:21 följande:
    Jag är inte emot att man sätter gränser
    Jag följer alltid min läkares rekommendationer

Det handlar inte mitt inlägg om
    Du påstår att det handlar om ett etiskt ställningstagande (eller är etik och moral som beslutsgrund något annat?)
    Som sagt. Det är ett medicinskt beslut inte ett etiskt. Vad gemene man "tycker" har knappast med saken att göra.
  • Trynträ
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:36:30 följande:
    Jag ser det som svårartad utpressning och att vården utnyttjar sin maktposition. Jag har själv rökt och vet hur man kan bli behandlad. Allt från att skolsyster inte ger någon huvudvärkstablett till en rökare, till att man inte får medicin för en åkomma som läkaren själv sagt inte har med rökningen att göra.

En vän till en vän fick ett liknande ultimatum som kvinnan i artikeln, och hon klarade inte av att sluta röka, fast hon verkligen försökte. Som straff får hon nu gå med smärtor och utan operation ...
    Finns det nån bättre motivering då än det. Verkar som hon hellre har smärtor då än kämpar sig igenom att sluta röka. Hon vill helt enkelt inte sluta. Så enkelt är det. Vill man så kan man.
  • elinville
    Trynträ skrev 2011-09-05 15:47:38 följande:
    Finns det nån bättre motivering då än det. Verkar som hon hellre har smärtor då än kämpar sig igenom att sluta röka. Hon vill helt enkelt inte sluta. Så enkelt är det. Vill man så kan man.
    Jag är inte förvånad....det finns de som inte tycker att en bebis i magen är en tillräckligt bra motivering.
    Maja 0707, Malte 1002
  • Flygfotogen
    Sixxty skrev 2011-09-05 15:46:42 följande:
    Du påstår att det handlar om ett etiskt ställningstagande (eller är etik och moral som beslutsgrund något annat?)
    Som sagt. Det är ett medicinskt beslut inte ett etiskt. Vad gemene man "tycker" har knappast med saken att göra.
    Jag tror att folk har blivit så urbota rädda för alla så kallade "moralkärringar" så de vet varken ut eller in längre.
  • Snottalotta

Det är läkerns beslut och en bedömning som är gjord utav en legitimerad sjukvårdspersonal går inte att överklaga. Visst det går att anmäla till Socialstyrelsen men de kommer gå på samma linje som läkaren då det finns studier och evidens om att det försämrar läkningsprocessen om man röker.

Det är ungefär samma sak som om någon som brutit benet och inte får belasta på 6 v. (vanlig restriktion) men som ändå bestämmer sig för att springa på benet. Läkarnas rekommendationer är inte för att jävlas utan de grundar sig faktiskt på forskning och studier!

• Korsriddaren
    Trynträ skrev 2011-09-05 15:46:06 följande:
    Det läker ju tydligen sämre om man är rökare så för hennes egen skull borde hon sluta.
    Inte bara det, man kan även drabbas av proppar och vävnadsdöd pga dålig cirkulation...
  • HoneyCandySugar
    Sixxty skrev 2011-09-05 15:21:48 följande:
    Det handlar inte om ett etiskt ställningstagande utan ett medicinskt och det är läkarnas sak. Det här handlar om en planerad, icke akut operation där patienten bevisligen inte har mer ont än att hon kan välja att inte bli opererad. Av någon anledning förvandlas vuxna människor till småbarn när det diskuteras vård. Man kan plötsligt inte ta eget ansvar för sin situation, allt är vårdens fel. Hon har inte blivit nekad operation, hon har valt att inte följa de direktiv hon fått för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Jag skulle vilja se rubriken om man valt att operera ändå och något tillstött pga rökningen. Kan misstänka att det också hade varit vårdens fel.
  • elinville

dessutom väger de ju fördelar och nackdelar med operationen, och eftersom det inte är en livsnödvändig operation men däremot komplikationerna om hon inte slutar röka kan var adödliga så är det knappast etiskt försvarbart att opererar om hon inte slutar röka.
    Då utsätter man ju pat för direkt fara...
    Precis som att waran-behandlade (blodförtunnande) måste sluta ta tabletterna några dagar innan operation

Maja 0707, Malte 1002
Svar på tråden Rökning och operation