Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
Blir helt tokig på människor som denna kvinna. Hon får väl avstå operation då om hon nu är så jäkla barnslig och inte vill sluta röka och fortsätta att ha värk. Hennes val, ingen annans. Det är ju ingen som egentligen nekar henne operation. Detta är ju ett medicinskt ställningstagande som landstinget gör och inget annat.
Slutade själv att röka då jag och min man påbörjade IVF-behandling och det är det bästa jag har gjort. Man får välja här i livet och jag valde just livet
. Det är ju bara positivt om något kan sporra en att sluta - faktiskt!
Jag tycker det är helt ok att ha krav på att personer ska anpassa sina levnadsvanor i rimlig omfattning om de ökar chansen att sjukvårdens insatser hjälper.
Någon skriver ovan om IVF. IVF har t.ex som krav att iallafall modern ska ha ett BMI under resp över vissa tal. Detta för att oddsen att lyckas är bättre då.
Om operationer läker bättre om patienten slutar röka, så borde det vara ett helt ok krav. Så även att gå ner i vikt då stor övervikt antagligen inte är så nyttigt för knäleder.
Det är väl frågan om hur gärna man vill ha sin operation.
Vill man verkligen det så slutar man röka annars så skiter man i det och fortsätter att röka och bestämma helt över sig själv.
Ska vi inte vara glada över att vi har möjlighet att få hjälp mot smärtan. Tydligen sitter egot på första parkett hos somliga när det gäller den egna personen.
Det handlar inte ens om integritet.
Sjukvården vill ha bra resultat när de gör sitt jobb och hon kan hjälpa till genom att sluta röka.
Det är lite som att vägra ta av sig trosorna när man skall till gynekologen.
Jag tycker att det är rätt att avråda men inte tvinga, sen beror det helt på vilket typ av op det gäller.
Jag har precis genomgått en Viktop och fick ej röka före eller efter, men det beror ju helt på hur man blir bemött.
JAg har valt att röka för att jag tycker om det, röker ej framför andra eller nära barn, det är mitt val och jag tycker att om det nu är så farligt borde man väl förbjuda försäljningen av cigg helt och hållet, men staten tjänar en rejäl hacka på tobak skatten.
Jag slutade röka en dag före op, men efteråt har jag knappt känt ngt sug så i mitt fall verkar det som om op tog bort mitt röksug.
Det narkosläkaren förklarade för mig var att det krävdes ej så stort rökstop för att dra ner riskerna inför en op. det räckte med 1-2 v innan och 2-3 veckor efter (/i mitt fall).
Det är viktigt att sjukvården kan erbjuda ett bra program för att sluta röka, speciellt när det gäller människor som är i behov av op...
Eftersom det är kännt att rökning försvårar läkning efter operation samt ökar risk för komplikationer så är det självklart att man kan kräva rökstopp. Våra skattepengar ska inte missbrukas!
Betalar man själv för en operation så får man väl riskera sin hälsa om man hittar en kirurg som vill riskera komplikationer.
Ah, men suck. Ja om det ställer det kravet så får hon skylla sig själv. Om någon säger att jag behöver fasta innan en provtagning så gör jag det. Det handlar om ett uppehåll, hon kan t.o.m. bara snippa de första veckorna för sen kan de knappast hindra henne.