• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Boothwalker

Helt ok så länge det inte var pasta. Gillade att få lagad mat varje dag och bra variation. Extra gott var det när vi fick morotssoppa... =)

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Juli2010

Jag älskade den panerade fisken med kall sås (skulle bli så lycklig om någon har ett recept på den, har försökt men får inte till den riktigt), pannkakorna och potatisbullar med lingonsylt. Annars blev det mycket fil med cornflakes och knäckemackor för min del.

Till största delen är det dock mörka minnen av 12 års "neeeeeeeej, inte lunch igen". Lapskojsen som många verkar ha tyckt om var hos oss blaskigt smaklöst pulvermos med några ledsna köttslamsor i. Pastan var alltid överkokt, liksom potatisen (hur lyckas man få potatis att bli totalt sönderkokt och mosig i mitten och ändå ha en seg hinna utanpå?) och köttfärssåsen, kom igen? Mer köttfärssoppa utan smak. Och fiskbullarna i dillsås, alla vet väl att det ska vara hummersås Tungan ute Fiskgratängen med dragon har avskräckt mig från allt med dragon i för resten av livet Kräks.

• Blitz

Såsen till fisken som jag gjort är busenkel.

Creme fraiche
    Bostongurka
    Salt - peppar
    Majonnäs. 

Smakar som i min skola iaf =)

• Lillapyre

Ibland blir jag sugen på den där, egentligen ganska osmakliga, lasagnen med typ bara tomatsås i, som låg som små kuddar i långpannan....

• bitte67

En del mat vi fick i skolan var okej. Som pannkakor, potatisbullar med baconbitar i (!), köttfärssås med pasta, vissa fiskgratänger, kalops, pytten och lite annat smått och gott.

Men andra minns jag med förfäran. Lever, som jag enligt mamma älskade innan jag började skolan är något jag inte gärna äter idag. Vi fick helstekt lever i brunsås, torra som skosulor och leverbiffarna minns jag också med avsmak. Men det värsta av allt var dock leverplättarna! Kräks De såg ut som grådassiga pannkakor och smakade vidrigt. Något annat som jag vägrar äta idag är kokt torsk med äggsås, fast jag i övrigt älskar fisk.

• bitte67

Glömde skriva att jag är född i slutet på 60-talet och således gick i skolan under 70- och 80-talet.

• Thaleya

jag saknar bara köttfärsen samt en fiskgratäng, minestronesoppa och sprödbakade fisken med dill/gräddfil sås.

• Bridie

Kommer ihag risgrynsgrot med saftsas, panerad fisk med remouladsas, makaroniladan, tradgardsmastargryta med ris mfl. Mums vad gott, fick man ga i skolan igen som vuxen skulle man nog inte klaga pa maten i den utstrackning man gjorde da!!!

• Bridie

Och hamburgerbroden med bara potatismos och aromat, mums! Nar man inte kande for fiskburgaren eller falukorven i broden alltsa...

Svar på tråden Minns ni skolmaten?