• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Tiger Af Lilja

Mums jag minns också skolmaten, och egentligen hur gnällig man var ibland fast man egentligen inte borde varit..

Mina favoriter

*Potatisbullar och lingonsylt
    *Kinagryta med ris
    *Panerad fisk med nån god vitsås och potatis
    *Blodpudding
    *Äggvåfflor (rektangel och tjocka)

Jag minns även knäckebrös med grillkrydda, skulle aldrig ta det idag men då var det gott.

Men detta var på låg och mellanstadiet
    Högstadiet var nog värre. Ät sällan då.

• Lenora
    pipon skrev 2011-09-06 22:20:49 följande:
    Det är du inte alls det, du sjåpar dig bara, mattanten vet alltid bäst! Se så drick upp nu!
    Ja, det spelar väl ingen roll vad läkarna säger heller. *Sväljer mjölken snällt* och Kräks.

• pipon
    Lenora skrev 2011-09-06 22:09:14 följande:
    Den menyn låter riktigt god.

Då vi gick i skolan blev vi serverade flottig falukorv med halv-cm stora broskbitar i, pulvermos var vanligt och precis all mat var smaklös och överkokt. Nästan alla såser hade ett tjockt skinn över dem och det serverades knappt grönsaker, aldrig någonsin frukt. Jag är i och för sig väldigt kräsen men jag tycker nog att vi hade rätt att klaga.

Det är inte många rätter jag blev serverad under skoltiden som jag inte skickat tillbaka på en restaurang idag.
    Frukt nä, haha det hade vi, men efter massivt gnäll byttes det ut mot efterrättspuddingar och andra mutor för att vi inte skulle klaga så förbaskat och skicka arga föräldrar på skolledningen. Ena jädra skitungar var vi!
  • Yavannie
    Koppkaka skrev 2011-09-06 22:17:36 följande:
    Vad är ryssröra?
    Det är någon slags röra med köttfärs, ris och kanske lite grönsaker. Typ samma som man har i fylld paprika i ugn!
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • HäckHäxan
    pipon skrev 2011-09-06 22:08:00 följande:
    Jaa, vitkålssalladen med lingon (den fick vi på 70-talet också)... Kräks Vem i hela fridens namn kom på den... Men kinakål minns jag inte. Och dessa förbaskade rivna morötterna som man fick till allt alltid. Lika tråkigt fortfarande.
    Fick också den där vitkålssalladen med lingon, vedervärdig tyckte jag då och de skulle jag nog tycka idag med.

Men jag äter gärna annan vitkålssallad, gör en här hemma med vitkål, apelsin eller ananas  och några msk sötsur chilisås i, riktigt gott.
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • angelnrone

Det är också en hel del år sedan jag slutade i skolan, men min älsklingsrätt var Lapskojs! Jag minns att det oftast var på fredagar vi fick det. Och i stort sett alla gillade det här så ibland fick man gå o hämta en gång till. Men vad god den var! Man fick rödbetor till minns jag - supergott! Jag har letat på nätet för att hitta ett recept på det men inte lyckats hittills.

Jag minns också potatisarna som var ångkokta de hade liksom "skinn" på sig (jätteäckliga), för att inte tala om spenaten och blodkorv. Det var det äckligaste jag visste, men man var tvungen att äta lite i alla fall och det var så hemskt och svårt att svälja men så var det då man var helt enkelt tvungen!  

• Lenora
    pipon skrev 2011-09-06 22:24:31 följande:
    Frukt nä, haha det hade vi, men efter massivt gnäll byttes det ut mot efterrättspuddingar och andra mutor för att vi inte skulle klaga så förbaskat och skicka arga föräldrar på skolledningen. Ena jädra skitungar var vi!
    Jag önskar att jag gick på din skola istället för den budgetskola som jag gick på. Rynkar på näsan

Hjälp, det låter som att jag växt upp i ett riktigt tragiskt land men det var bara en kommun i Sverige som inte hade en särskilt bra budget. Det är inte så att jag har haft en hemsk uppväxt alls, det var ett lugnt och tryggt område, bara lite avskiljt och de satsade definitivt inte på skolmaten.
  • fluu

Minns skolmaten väldigt väl! På lågstadiet var den väldigt bra,hemmalagad. Sen tog industrin över och det blev bara värre. Värst var nog högstadiet,knappt något var ätbart. "Potatis"moset var det mest spännande. Eleverna brukade roa sig med att kleta fast det på väggarna. Saneringsfirman fick bort klottret från väggen,men inte moset...
    Ryser fortfarande(så här några år efteråt) när jag tänker på det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Minns ni skolmaten?