• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • HejaFreja

Åh, höll ju på att glömma den gudomliga gulaschsoppan. Gud så gott!
    Gillade även minsetronen, ärtsoppan och spenatsoppan med ägghalvor.

• pipon
    E466 skrev 2011-09-06 21:41:34 följande:
    När jag gick i ettan fick vi ibland något som jag numera har lärt mig heter Puck-stång.
    En Puckstång för mig är en glass. Jag misstänker att det är något annat du menar, eller hade ni mattanter som skämde bort ungarna? Skrattande
  • Skumboll

Det enda som gick att äta av skolmaten var lappskojs, och det fick vi i snitt en gång per år. Eller knäckebröd med grillkrydda.

• Hannathu

Vi fick en jättegod inkokt lax med kall sås på - som jag inte kommer i närheten av att göra själv. Eller jo det gör jag nog men minnet spelar lite spratt ibland. Eller förresten, all fisk var förvånansvärt bra.

Gick i en skola med väldigt bra mat första sex åren så det blev en chock när högstadiet började.

• Indianica

Jag gillade skolmaten, men det var förstås tabu att erkänna. Den var trist nog (?) mycket godare än min mammas mat. Det enda goda min mamma kunde laga var köttbullar och det rullade hon kanske en gång per år

I högstadiet var det mode att försöka smita förbi "mattanterna" som kollade att alla åt ordentligt och slänga stora delar av portionen. Jag tror många tjejer var halvanorektiker, för ingen sprang och köpa skräpmat istället.

• HäckHäxan

Ohh ja jag saknar riset, så gott, mitt blir aldrig så bra. Järpar, mandelpanerad fisk, annan panerad fisk, potatisplättar.
    När jag som yngre jobbade som lärarvikarie så var jag såååå nöjd och glad

Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Rushmore

Jag gick i grundskolan på 80-talet och mina favoriter då var ris med kokt höns och currysås, spagetti och köttfärssås, soppa milanese som var något med tomat, pasta och köttfärs och pytt i panna. Jag gillade grönsakssoppan också. 

Har inga större minnen från gymnasiet men jag kommer ihåg någon panerad fisk som var god och serverades med kall sås. 

• Indianica
    Bridie skrev 2011-09-06 21:27:46 följande:

Kommer ihag risgrynsgrot med saftsas, panerad fisk med remouladsas, makaroniladan, tradgardsmastargryta med ris mfl. Mums vad gott, fick man ga i skolan igen som vuxen skulle man nog inte klaga pa maten i den utstrackning man gjorde da!!!

Nädå. Jag jobbar periodvis i skolor (vikarie) och då köper jag alltid matkuponger och äter skolmaten, det är värt det (kostar dock bara runt 30 kr). Salladen är dock bättre nuförtiden, det finns typ salladsbuffér, det fanns det då inte i början av 80-talet, då var det typ isbergssallad, gurka och tomat eller dyl
  • Tygtiiger

Trädgårdsmästargryta var jättegott, liksom grönpeppargrytan. Potatisbullarna var också fantastiska, mycket godare än de man gör själv.

Vi hade helt ok mat genom hela skoltiden, dessutom uppfostrades jag av min mor till att äta ordentligt i skolan så att jag skulle orka - och jag och min bästa kompis gick och tackade mattanterna ordentligt för maten hela lågstadiet, det gör underverk för bemötandet kan jag säga, det var aldrig något bekymmer om vi var tvungna att slänga delar av portionen någon gång   

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Minns ni skolmaten?