• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • pipon

Näää, jag var tvungen att googla var barnen på min gamla skola får äta nu för tiden. Undrar om det var lika bra för oss när vi var små...

Måndag: Ungsbakad kyckling filé med quinoa, färska grönsaker och baguette
    Tisdag: Laxfilé med kokt potatis och äkta dansk remouladsås, haricots verts och rågbröd
    Onsdag: Marockansk couscous med lamm, kyckling och korv, färska grönsaker och fullkornsbaguette

and so on and so on...  eller så är det bättre på pappret än i verkligheten... men jag misstänker starkt att det ligger grupptryck bakom gnället på skolmaten.

• Rushmore
    Indianica skrev 2011-09-06 21:53:24 följande:
    Nädå. Jag jobbar periodvis i skolor (vikarie) och då köper jag alltid matkuponger och äter skolmaten, det är värt det (kostar dock bara runt 30 kr). Salladen är dock bättre nuförtiden, det finns typ salladsbuffér, det fanns det då inte i början av 80-talet, då var det typ isbergssallad, gurka och tomat eller dyl
    Vilken lyx i så fall! Enda grönsaken vi fick på 80-talet var rivna morötter, en äcklig vitkålssallad med lingonsylt (!) i eller årtiondets storsäljare Kinakål. Kommer ni ihåg den?
  • Trynträ

Jag minns bara att skolmaten på högstadiet var vedervärdig. Den förtjänade inte att kallas mat. Blev dock bättre på gymnasiet när jag bytte län då vi fick makrill med filsås som var gudomligt.

• Bridie
    pipon skrev 2011-09-06 21:55:38 följande:
    Näää, jag var tvungen att googla var barnen på min gamla skola får äta nu för tiden. Undrar om det var lika bra för oss när vi var små...

Måndag: Ungsbakad kyckling filé med quinoa, färska grönsaker och baguette
    Tisdag: Laxfilé med kokt potatis och äkta dansk remouladsås, haricots verts och rågbröd
    Onsdag: Marockansk couscous med lamm, kyckling och korv, färska grönsaker och fullkornsbaguette

and so on and so on...  eller så är det bättre på pappret än i verkligheten... men jag misstänker starkt att det ligger grupptryck bakom gnället på skolmaten.
    Min gamla skola har den har veckan ungefar en liknande matsedel som den jag kommer ihag fran 80-talet...

Måndag
    Blodpudding alt. potatisbullar, keso, lingonsylt
    Tisdag
    Spagetti, köttfärssås
    Onsdag
    Ugnsbakad sweetchillifisk, ris/potatismos, kravhällbröd
    Torsdag
    Krämig tomatsoppa med pasta, fullkornsbulle, ost
    Fredag
    Kycklingsnitsel, klyftpotatis, Sås

Later anda ganska smarrigt tycker jag!!
  • jennyc

köttfärssåsen, fiskburgare, panpizza, pannkakor...när jag gick gymnasiet började de servera taco och de va himmelskt gott...tyckte nog överlag skolmaten va god och åt bra, men vissa favoriter finns ju som sagt och som jag fortfarande kan bli grymt sugen på...men mycket mat man säkert glömt att de serverades också? sett massa rätter nämnas som jag inte minns alls

minimaxen.blogg.se Max 20100501 <3 Nicolina 20110412
  • seriousally

Jag gillade fiskpinnarna och skarpsåsen. yummy

När jag gick på gymnasiet så var det fiskpinnar väldigt ofta. Det som var lite fånigt var att de envisades med att kalla fiskpinnarna för olika saker i matsedeln. Ungefär mini flipper, panerad torsk...mm fast det bara var just fiskpinnar.

• pipon
    Bridie skrev 2011-09-06 22:02:28 följande:
    Min gamla skola har den har veckan ungefar en liknande matsedel som den jag kommer ihag fran 80-talet...
    Måndag
    Blodpudding alt. potatisbullar, keso, lingonsylt
    Tisdag
    Spagetti, köttfärssås
    Onsdag
    Ugnsbakad sweetchillifisk, ris/potatismos, kravhällbröd
    Torsdag
    Krämig tomatsoppa med pasta, fullkornsbulle, ost
    Fredag
    Kycklingsnitsel, klyftpotatis, Sås
    Later anda ganska smarrigt tycker jag!!
    Åh potatisbullar!! Åh vad gott! Det har jag inte ätit sen dagis typ. Det ska jag handla i morgon!
    Jag tyckte båda menyerna lät goda, jag funderade mest på mig själv och min vägran att äta av skolmaten och undrar nu i efterhand vad fan jag tänkte med. Sen tror jag också att det är lättare att få barnen att äta potatisbullar än quinoa, men ska det vara fjompigt så ska det väl...
  • bitte67
    Rushmore skrev 2011-09-06 21:57:44 följande:
    Vilken lyx i så fall! Enda grönsaken vi fick på 80-talet var rivna morötter, en äcklig vitkålssallad med lingonsylt (!) i eller årtiondets storsäljare Kinakål. Kommer ni ihåg den?
    Jaa, vitkålssalladen med lingon (den fick vi på 70-talet också)... Kräks Vem i hela fridens namn kom på den... Men kinakål minns jag inte. Och dessa förbaskade rivna morötterna som man fick till allt alltid. Lika tråkigt fortfarande.
  • Trynträ
    Skumboll skrev 2011-09-06 21:46:49 följande:
    Det enda som gick att äta av skolmaten var lappskojs, och det fick vi i snitt en gång per år. Eller knäckebröd med grillkrydda.
    Å fy sjutton. Det gick ju definitivt inte att äta. Urrk!!
Svar på tråden Minns ni skolmaten?