• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Juli2010
    Blitz skrev 2011-09-06 21:23:03 följande:
    Såsen till fisken som jag gjort är busenkel.

Creme fraiche
    Bostongurka
    Salt - peppar
    Majonnäs. 

Smakar som i min skola iaf =)

Det ska jag prova då, tackar! :)
  • Thaleya
    Bridie skrev 2011-09-06 21:27:46 följande:

Kommer ihag risgrynsgrot med saftsas, panerad fisk med remouladsas, makaroniladan, tradgardsmastargryta med ris mfl. Mums vad gott, fick man ga i skolan igen som vuxen skulle man nog inte klaga pa maten i den utstrackning man gjorde da!!!

ne jag fattar inte varför klagade vi så mycket?

lappskojs, oxjärpar är ju självklart vidrigt men resten var ju egentligen inte så farligt,
  • susieq82

ooohhh, här måste jag få vara med! Jag minns faktiskt skolmaten med glädje. Gillade den jättemkt! Tyckte specciellt om deras salladsbuffé med skinka och kyckling. Jag tog alltid skinka och sallad blandat med ris och massa rhode Island....värsta godaste jag visste då=)

• bitte67

Risgrynsgröt med saftsås är något jag än idag inte begriper mig på. Tyckte det var uräckligt med den där sötsliskiga såsen till. (Annars är ju risgrynsgröt gott, med kanel och socker.)

• E466

Både minestronesoppa och lapskojs var OK.

Makaronipudding med skinkbitar och stelnad äggstanning var inte min favorit.

När jag gick i ettan fick vi ibland något som jag numera har lärt mig heter Puck-stång.

• HejaFreja

Blodpudding, och potatisbullar med bacon och lingon
    Och tänk när vi fick fiskburgare, då var det allt lyx!

Minns att jag tyckte om det mesta som jag kunde peta bort löken ur, överlag var det fin mat faktiskt.

• mialee1

Problemet med skolmat är att den är så mesigt kryddad, annars är den faktiskt rätt ok, framförallt som det numera brukar finnas riktigt skapliga salladsbufféer också. Men nått jag inte förstod var en rätt som serverades härom veckan, nämligen stuvade makaroner (i en bytta) och till detta skulle man ta skinksås (ur en annan bytta), det hela flöt ut på tallriken som en soppa och hade varit lättare att äta med sked...

• Blitz
    Juli2010 skrev 2011-09-06 21:32:36 följande:
    Det ska jag prova då, tackar! :)
    Hoppas du gillar den, kan säga att ja har i jädrigt mycket bostongurka till en liten burk creme fraiche, den fetare varianten, o kanske 2 msk majonnäs. . Bara o testa sig fram.. Mumsigt =)
  • pipon

Jag gick i en privatskola så vi fick värsta lyxmaten med efterrätt till och färskt bröd, men ändå klagades det i högan sky! Vi gnällde så mycket att vi till slut fick till att det alltid fanns spagetti till hands om man "inte klarade av att äta" det som serverades. Jag levde således på pasta med sjuka mängder parmesanost under hela gymnasiet. Lite lite pasta, fem sex skedar parmesan så att det liksom torkade in och sen lite lite pizzasallad till det. 
    Varför jag inte åt av den vanliga maten minns jag inte, jag tror bara att jag var dum. 

• bitte67
    mialee1 skrev 2011-09-06 21:42:41 följande:
    Problemet med skolmat är att den är så mesigt kryddad, annars är den faktiskt rätt ok, framförallt som det numera brukar finnas riktigt skapliga salladsbufféer också. Men nått jag inte förstod var en rätt som serverades härom veckan, nämligen stuvade makaroner (i en bytta) och till detta skulle man ta skinksås (ur en annan bytta), det hela flöt ut på tallriken som en soppa och hade varit lättare att äta med sked...
    Låter lite som tårta på tårta...
Svar på tråden Minns ni skolmaten?