• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Norrlandsförälder

Är det någon som har köpt Maxi-Cosi från Ebay? Är det original? Kan man lita på handlarna där? Det är väldigt bra priser även om man inkluderar leverans, funderar lite på att lägga ett bud...

• Stargirl

Norrlandsförälder: Nej har inte gjort det men så länge det är en återförsäljare som säljer och inte en privatperson (man vet ju inte om den är krockad och så) så tycker jag att du ska GO for it.

• Stargirl

Norrlandsförälder: kolla så det är Maxi cosi Cabrio eller Maxi cosi Citi

• Norrlandsförälder

Tack för tipset! De säljer både Cabrio och Citi. Jag har sett att de ibland säljs för halva priset! Det beror lite på hur auktionerna går... Är sugen...

• Lilla Sanna

Oj vilken kul tråd. Är helt ny här på familjeliv och hittade genast till denna låååååånga tråd. Vi är funderar också på en Bugaboo vagn. Den ser ju så praktisk ut.
    Ska ut och kika mer efter jul och eventuellt beställa en.

Var ska man köpa? Finns det ngt ställe där den är billigare eller bättre service? Vi var inne på Bonti i November för att titta. Sen var vi ute på babyland också men dom har inte Bugaboo. Kikade på "kopian" first wheel och den var ju INTE snygg...bläääää.

• Norrlandsförälder

Jag har beställt min från Tyskland på nätet, en Cameleon, går och väntar på den nu så än kan jag inte säga om det gått bra eller inte. Men har fått bekräftelse och allt från firman och än så länge har jag inget att klaga på. (Det har bara gått en vecka än, kan ta 2 - 4 veckor om de inte har den på lager enligt information på siten).

Eftersom jag inte bor i Stockholm utan i Norrland så spelar det ingen roll för mig var jag köper den, det är ändå en bit till återförsäljaren om man säger så... Men flera har vittnat på denna tråd om att det sällan är reklamationer på vagnarna och de tyska leverantörerna är bra på att hantera reklamationer, t ex. ping-pong siten. Man måste hur som helst registrera garantin på Bugaboos sida så att man får ett warranty-card.

Man tjänar dessuom 1300 kr på det, den kostar 789 euro inkl. frakt för en Gecko tar de 629 euro inkl. frakt. Ska man köpa tillbehör tjänar man ännu mer!

Fick tips på denna tråd om siten; www.babytrader.co.uk. eller www.babytrader.nl. De har fri frakt inom Europa på barnvagnar.

De som beställt därifrån som jag sett på denna tråd (2 st) har varit väldigt nöjda med snabb service och leverans. Den ena fick sin efter en vecka! Den andra efter fyra. Det står på siten att det kan variera beroende på om de har vagnen på lager eller inte.

Vad säger ni som handlat från Babytrader?

• snart tre

Nyss hemkommen från vagntur i snöstorm och blötsnö. Fick iskockor mellan framhjulen och kåpan, vilket inte fungerade att köra så bra med. Det gick, men var jobbigt (fast vilken träning i armar och ben man får).

Men jag har redan från början vetat om att vagnen inte är perfekt att köra i snö, iaf inte kramsnö, så jag klgar inte. Alla andra snöunderlag har fungerat för mig. Jag tar till mitt bärsele om det är på samma sätt i morgon igen. Och dessutom vet jag att när det inte är snöstorm och kramsnö då är BB överlägsen alla andra. Man kan inte få allt!

Ciao tjejer

• snart tre

Ni som letar Maxi Cosi Cabrio - har för mig att man kan beställa dem på www.pingpong-online.de (det finns en .com-sida också). Kolla båda. Har för mig att de är billigare där (men nu var det länge sedan jag var inne där).

• Norrlandsförälder

Apropå mycket snö och problem att köra i kramsnö... Här i Norrland kör vi ungarna i pulka om det är mycket snö, eller bär dem i ryggsäck om de inte är alltför stora . Så Bugaboon kommer att fungera även här, där vi har mycket snö. Så BB är inte bara ett trendigt storstadsfenomen som många vill hävda.

Dessutom, även om vi är Norrlänningar så är vi precis lika kinkiga vid dåligt väder som sörlänningar om inte värre! Vi stannar helt enkelt inne!

Sen finns det ju faktiskt något som heter snöplogar även om de är sällsynta. På något sätt tror jag dock att vi får gatorna snabbare plogade än söderut vid snöoväder, av det skälet att vi är vana med mycket snö.

Så norrlänningar tveka inte inför köpet av en Bugaboo. Funktionellt slår den de flesta av vagnar!

• Norrlandsförälder

Snart tre: Jag har kollat ping-pong siten men det är något underligt med den. Trycker jag på Maxi Cosi så får jag bara upp Britax- Römer babyskydd... Märkligt ..

Har kollat andra leverantörer t ex. babytrader men med frakt blir det nästan lika dyrt som att köpa i Sverige så isåfall är det inte lönt...

De som finns på ebay säljs av återförsäljare typ kidsroom.de, och jag har sett att det går att få dem för 60 euro, men man måste kolla varje försäljare för sig för de har lite olika leveranspriser. Det kan bli en dyr affär om man inte kollar det först...

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III