• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Qubilini

Jaha, nu sätter sambon ihop sittdelen...något tidigare än planerat men det är ju så spännande! 82an, visst hade du börjat med sittdelen runt 4 månader?

• Qubilini

Vem är det som har steg för steg hur man sätter på regnskyddet?

• rhuss

Hej, jag vill skicka en liten varning till alla Bugaboo ägare. Jag har hittills varit supernöjd med mig Frog. Men häromdagen hände något som verkligen skrämde mig... Min son sitter framåtvänd i vagnen och lutar sig hastigt framåt lite åt höger och vagnen välter!! Som tur är står jag brevid och hinner fånga upp honom (han är ett och ett halvt år).

Jag tycker dessutom att den blir mer och mer svårstyrd ju tyngre min son blir. Jag kan inte riktigt förstå hur tillverkaren kan säga att det är en vagn för barn upp till fyra år. Jag har nu beställt en sulky och ställer undan Bugaboon tills nästa barn kommer.

• Qubilini

Hur mycket väger din son? (Min son väger mycket för sin ålder!) Blir lite orolig!

• sugaboo

Oj vad läskigt. Min dotter väger 12 kilo och är 2 1/2 det har aldrig hänt oss..
    Har du inte bälte på ditt barn?

• rubygirl

Någon annan som har problem med "plupparna" på sidan av styret som gör att man kan vända på det? Idag fastnade den ena så hårt att jag helt enkelt inte kunde få den att lossna. Som tur var hade vi kommit hem då. Min man fick prova och lyckades, men han sa att mina nypor helt enkelt inte var starka nog.

Fortsätter det så här går jag tillbaka till butiken - vill inte behöva kämpa med en trilskande plupp ute på stan eller när man ska av bussen (brukar alltid ta upp styret för att ge plats åt folk som går förbi).

• Blue Vapor

Meandmyfamily - jasså kan man köpa BBn utan liggdel? Det har jag ALDRIG hört förut?
    *och nu ska tant sova*

• Helena75

rhuss: Har du inte bälte på honom?? Hur kan man slänga sig hastigt åt sidan om man har bälte? Moa är 2,5 och väger 14 kg och sitter hur bra som helst i sin Cameleon.
    Min brors son som är 4 år sitter oxå bra i Cameleon vagnen han åker iofs inte vagn längre men vi testade och visst fick han plats. Under sufletten blev det trångt men den tog vi bort

Vi hade Moa en gång i Quinny Zappen utan bälte (i 10 sekunder) svish så älter vagn och barn. Men jag får skymma mig själv eftersom hon inte satt fast

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III