• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Fiffa5

Hur håller fleecetygerna på Camen i solen? Inget som blir solblekt?

• emlet

Har nu läst i genom det jag missat i helgen
    "Uno" Vilket brev!!!! så bra...hoppas att de svarar dig.

Vill bara säga att JAG ÄLSKAR min vagn vad än folk säger och olika tester visar.
    I helgen har den verkligen fått visa vad den går för i alla möjliga och omöjliga miljöer.
    Har kört i mycket snö och på de isigaste vägar...
    Har faktiskt fått beröm för att vi har en sådan snygg vagn för i det lilla samhället vi var i så finns det endast typ brio och emmaljungavagnar som finns..

Ha en skön kväll alla bugabooägare

• snart tre

Kan inte annat än hålla med dig Emlet - vi delar samma erfarenheter och jag är lika stolt över min fantastiska vagn.

• Blue Vapor

Quibilini och Snart tre - tack för hjälpen! Jepp, jag bor i Solna, så jag ska absolut kolla din affär vid ROOM, snart tre! Till ROOM måste man ju ändå se till att vagga till innan bebben kommer Är det smartast att ha två lås?

Vi beställde vår vagn från Barnbutiken på söder, och de har förlossningsgaranti. Sen tror jag nog att det är vanligast att den "riktiga" garantin börjar gälla iom att man köper vagnen, oavsett när detta är. Sedan kan man hålla i åtanke att REKLAMATIONStiden för varor har blivit ett år längre än tidigare, i typ april förra året. Och det är oavsett produktens garantitid. Alltså, som konsument har du numera hela TRE ÅR att reklamera en vara för fabrikationsfel! Kan va bra att veta! (varan måste vara köpt efter det datum de nya reglerna började gälla!)

Jag har precis kommit hem efter min SISTA DAG på jobbet!!!! *tjohoooooo* Eftersom jag inte är dödsförtjust i mitt jobb, så känns det alldeles uuuuuuuuuuuuuuuunderbart faktiskt! *fniss* Men jag har nog inte riktigt fattat än.... Ska hälla upp ett lyxigt fotbad här nu, och försöka hålla snattran inne i soffan bredvid sambon som jobbar som ett skinn mot en deadline Det kan bli svårt.....

Kom på en sak till! Såklart! Jo, då jag var och beställde vagnen så blev jag så GLAD över att finna att den var betydligt mer rejäl och stadig än vad jag t o m mindes! Det lilla pyttiga uns av möjligt tvivel försvann som i ett slag då jag konstaterade det! Kändes mkt bra

*håller snattran*

• snysop

Blue Vapor,
    När vi kollade på vagnen för första gången IRL så blev vi förvånade över hur stor den faktiskt är!! Var lite oroliga över om det var för liten egentligen, så vi blev glatt överraskade om hur stor den var.

Underbart med sista arbetsdagen!! Gud vad skönt det var att vara hemma ett par månader före BF... kunde sova nästan hela dygnet utan problem.

• Bengalan

Hej! det är länge länge sen jag var inne i den här tråden...Tänkte bara säga att vår lilla Rebecca, idag 1800g, just nu inviger sin nya vagn (som säng visserligen). Hon får inte gå ut en på ett tag.
    Vi är på 2 dygns permission från neo och om allt går bra skrivs vi ut på tisdag, hon föddes i v 34+3, 30 %tillväxthämmad men i övrigt helt perfekt. Hon har andningslarm som hänger på vagnen så vi måste vara i närheten hela tiden gissa om det då är bra med en så smidig lättmanövrerad vagn! Kika gärna i mitt galleri om ni har akut bebis-sug!

• Stargirl

Frida S: Vi har haft fleecen över sommaren men eftersom jag byter rätt ofta så har jag ju inte haft samma fleece. Men hela vagnen har ju 2 års garanti så om det solbleks så är det nog en reklamation. Fast jag tvivlar på att den bleks. Det är väldigt bra kvalitet. Det känns riktigt mysigt. Inte alls som fleece faktiskt. Min mamma trodde det var mocka *asg*

• snart tre

Blue Vapor: Vi har två lås - ett att låsa vagnen med, det andra sitter mellan överdel och chassi (det sitte där hela tiden - ja, förutom när vagnen ska in i bilen alltså) eftersom vår vagn står i vår trappuppgång. Så vi dubbellåser vagnen - vill inte att någon ska få för sig att knycka överdelen när chassit sitter fast. Hm, fattar du vad jag menar?

• snart tre

Och Blue Vapor: Jo, du måste vagga till ROOM - där finns en massa fina baby- och barnsaker. Köpte en riktigt cool turkos mjuk nalle där, som ser ut som en Uglydoll ungefär, för 75 kronor nyligen till Gilbert. Och de har jättefina barnserviser också - blev en sådan till G också.

• Stargirl

Bengala: GRATTIS TILL BEBISEN!!! Helt underbart. Hoppas ni får gå ut snart.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III