• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • gemelli

Stargirl:

Är Simpleworld bättre än Bonti?

• Stargirl

Gemelli: Näe det tror jag inte Glömde bara bort Bonti. *s*

• Norrlandsförälder

82:an: Både och. D vs. vagnen var för tungt lastad (över manualens rekommendationer) med fel fjädring (fjädring som gäller för lägst vikt, när bebisen väger minst.

Det är ungefär som att testa hur lång tid en växellåda håller på en bil och sedan alltid starta och köra iväg bilen på treans växel... Undrar hur långt en växellåda håller då???

Klart som korvspad, att följer man inte manualen (tillverkarens rekommendationer) så kan man inte räkna med att vagnen ska hålla!

Jag har skrivit det förr och gör det igen... Som man frågar får man svar! Vill man krascha något så kan man göra det, det är bara att belasta tills det smäller! Det är nästan så att man tror att det var precis vad de var ute efter!

Är också sur på alla praktiska konservativa förståsigpåare som inte kan vara öppna för nymodigheter och elegans! Men men det var många på sin tid som kallade mobiltelefonerna för en fluga som skulle vara snabbt övergående!

• Norrlandsförälder

Tänkte bara berätta en roligt anekdot.

Vi pratade lite om barnvagnar på fikat på jobbet. Jag berättade att jag beställt min vagn från Tyskland. Då frågade de om jag inte var orolig för reklamationer och att det skulle bli besvärligt om återförsäljaren fanns i Tyskland.

Jag svarade vad jag läst mig till om Bugaboo:n, att reklamationer inte var särskilt vanliga på denna vagn, men att de som köpt från Tyskland ändå hade fått det att fungera till belåtenhet.

Personen i fråga som ställt frågan sa då att de hade en Emmaljunga och den hade varit inne på service och reparation minst 5 gånger under det första året och att dennes erfarenhet var att det alltid var små skavanker på vagnarna som måste åtgärdas och att det fick man räkna med! Jag blev alldeles häpen! Räkna med fel på en vagn!

Om en vagn som tillverkats i över 30 år har så mycket skavanker fortfarande skulle jag ALDRIG köpa det märket! Det om något, måste väl vara tecken på dålig kvalitet! Det har ju inte lärt sig något på över 30 år!!!!

• Blue Vapor

Tillåt mig endast att leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Underbart Norrland!!!

• ICT

Jag tror till 99% att när vi får barn...BB ev Cam... Läst mycket här, på BBs sida, mm...

Nackdelar? Några?

• snart tre

ICT: Varukorgen är liten, men för mig är inte det en nackdel eftersom jag inte storhandlar med vagnen. För andra är det kanske ett problem? När det är tung kramsnö ute (vilket det varit en dag här i Sthlm) är det svårare att köra med de små hjulen framåt eftersom snön fastnar mellan hjulet och kåpan, men det löser man med att vända chassit och köra med de stora hjulen där framme. Så det kryllar inte direkt av nackdelar med vagnen.

• Nuk

Fast jag tycker inte att det är nåt direkt problem att varukorgen är liten, det är ju ändå oftast fyra-fem kg som gäller för alla vagnar, oavsett storlek. Så om man inte ska handla 5kg bomull så funkar det bra tycker jag

• snart tre

NUK: Jo, men jag skrev också samma sak i mitt inlägg ovan. För mig är det inte heller ett problem - men för andra kanske det är det. Egentligen tycker inte jag BB har några hopplöst negativa sidor - den passar mitt behov perfekt. Om den passar ICT:s vet jag däremot inte, jag förutsätter helt enkelt att människor köper den vagn som passar ens egna behov bäst.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III