• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Blue Vapor

gemelli - jag vet inte vad jag ska säga... alltså, den ÄR inte det minsta ostabil och opraktisk. Den är supersmidig och smart! Visst, jag hade nog tvekat om jag bott ute på landet eller i Norrland, men faktum är att vi har hypernöjda ägare här som BOR just ute på landet eller i Norrland!

Man kan använda den på SÅ många olika sätt, vända styre, höja/sänka styre, vända sitdelen, vända den på en femöring med ett endaste finger som styr, bära den lätt själv uppför trappor och upp på buss och tåg, den blir minimal ihopfälld, man kan köra den på stranden i ett särskilt läge, man kan använda den som barnstol om man är ute på café eller restaurang, köra den i terräng och snö lättare om man vänder de stora hjulen framåt.

Jag tror att folk tycker den verkar instabil just för att den är så oerhört LÄTT, men att den skulle vara ranglig, det stämmer absolut inte!! Den är inte det minsta ranglig, utan jag tror det beror på att man är van vid ett tyngre handhavande av en barnvagn, rätt och slätt.

Men det är jag det

• Stargirl

gemelli:

LÄTT att både lyfta ( i och ur bilen etc)
    Otroligt smidig att köra, vagnen kan styras lätt med en hand även med ett barn på ståbräda och ett barn i vagnen
    Liten ihopfälld vilket gör det enkelt när man reser, storhandlar etc.
    Alla detaljer är genomtänkta och nästan allt är bara "klick", "klick", "klick"
    Sittdelen kan man vända i ett snäpp
    Man kan använda ett babyskydd på chassit.
    Bra andrahandsvärde
    Man klarar sig med EN vagn hela vagntiden ut, vet att många tror att man gör det med en Brio men när barnet är kring året köper 90 % en lättare o smidigare sulky + en paraply vagn. Det slipper man med Bugaboo.
    Du kan använda sittdelen som en matstol på fik o restauranger.
    Bugaboo är en riktig vagn med varukorg, liggdel etc men har vikten av en paraply sulky och smidigheten som ingen annan vagn har.

Vi har haft över 20 vagnar och Bugaboo Cameleon är den vi haft längst och just nu har jag inga andra vagnar förutom denna. Våran 2,5 åring kommer att ha Cameleon som sin enda och sista vagn tills han inte behöver en vagn.

Ögat luras, så gå in och testa vagnen själv så får du se

• snart tre

Gemelli: Har du provkört vagnen alls? Att man TYCKER eller TROR att t ex en vagn är instabil och opraktisk är märkligt i mina öron. Ursäkta om jag börjar med att säga det - är så evinnerligt trött på alla som har åsikter om BB (eller UJ, Quinny etc) utan att ens ha klämt på vagnen. Jag kan säga 100 ggr att det är en fantastisk vagn med exceptionella funktioner och fantastisk körförmåga i nästan alla väglag, men inget av det har någon betydelse om man inte testat den själv. Så vill du ha ett bra svar - testa vagnen om du är intresserad.

Om jag sen går till mig själv så kan jag bara konstatera att jag inte hittat någon annan vagn på marknaden som är så smidig och funktionell som BB. Men den passar också mina behov perfekt - om den passar dina är omöjligt för mig att veta. Vi valde vagnen av följande skäl:

1) Smidigheten - den vänder på en femöring till skillnad mot traktorvagnarna
    2) Lättheten - väger totalt 8 kilo vilket är nada i jmf med andra vagnar och en förutsättning för smidigheten
    3) Den är vändbar - i sittläge behöver man inte välja om man vill ha barnen mot sig eller framåt (i liggläge gäller samma sak men där är det förmodligen inte lika viktigt)
    4) Barnet kan ha vagnen upp mot fyraårsåldern - alltså behövs det förmodligen inte heller en extra sulky
    5) Den är också smidig att resa med - oavsett transportmedel. För oss, med en mellanbil med begränsat bagageutrymme, var det t ex viktigt att den var liten när man fällde den och den har minst mått på marknaden. Det skiljer t ex 18 cm mellan BB och UJ på bredden.
    6) De små svängbara hjulen där fram, som alla icke-ägare verkar ha så svårt för, är det som gör vagnen så otroligt körvänlig. I snö kan man vända chassit och köra med de stora hjulen framåt, en av BB:s många snillrika konstruktioner
    7) Hela vagnen är ett enda eldorado av smarta, snabba klicklösningar, t ex för att vända chassit, fälla ihop vagnen, byta vinkel på sittdelen
    8) Sittdelen är ergonomiskt utformad så att barnets rygg inte tar stryk - mao bättre än vanliga sittvagnar
    9) Bågen över vagnen, som också med ett enkelt klick går att ta bort, är väsentlig för alla oss boende i lgh utan hiss. Gör att ligg- och sittdel kan användas som babylift.
    10) Lättheten gör att det är möjligt attkomma förbi knöliga hinder som höga kanter etc eftersom det räcker med ett lätt tryck på styret för att ta vagnen över hindret

Är helnöjd med min BB Frog som rullat i fem månader nu med en mkt glad son i den.

• gemelli

Tack snälla för alla, för att ni tog er tid,
    Ska nu övertyga min syster om att gå testa den. Hoppas ju själv på att bli mamma snart. Så jag ska nog ta och följa med.

En annan jag/vi oxå ska pröva är On Tree Hills, så vi får väl se vad hon väljer och jag kanske snart väljer...

• gemelli

Tack snälla för alla, för att ni tog er tid,
    Ska nu övertyga min syster om att gå testa den. Hoppas ju själv på att bli mamma snart. Så jag ska nog ta och följa med.

En annan jag/vi oxå ska pröva är On Tree Hills, så vi får väl se vad hon väljer och jag kanske snart väljer...

• gemelli

snart tre:

Det var inte meninge att du skulle behöva försvara dig. Som sagt jag har bara sett den på bild. Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg.

• Stargirl

Ta med din syster till Barnbuiken eller Simpleworld i sthlm (om ni bor där) där finns båda vagnarna så kan ni jämföra.

• Stargirl

Ta med din syster till Barnbuiken eller Simpleworld i sthlm (om ni bor där) där finns båda vagnarna så kan ni jämföra.

• 82an

Vad har ni för motargument till folk som kommer fram och undrar hur man kan köra BB efter testet i VF? Vad var det nu hadde dom lastat vagnen fel och stält in fjädringen fel eller hur är det nu? *virrig*

Jag borde ha något bra argumen för jag lär bli stäld mot väggen här i "Spökstaden"

• Stargirl

Ingen har frågat mig ang vagnen men jag säger att jag litar på mitt eget omdöme först och det borde ni oxå göra. Säger jag om saker som folk ifrågesätter mig ......Om det är att sluta amma tidigt lr vad nu folk gnäller om.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III