• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • murvel4

Hej hej alla BBägare!

Trots att det är en "så livsfarlig vagn" har jag nu beställt en Grå-svart Cameleon.
    Jag är så glad, längtar verkligen!
    Kan tillägga att jag är 4-barns mamma och köper denna "dyra" vagn även fast jag vet att det inte blir fler barn som kommer att ha den.
    Jag har reumatism och orkar helt enkelt inte lyfta in min Teutonia Mistral i bilen och tycker att den är för tung att dra på. Det verkar dessutom super med adaptrarna som jag beställt till vår Graccostol, slipper man bära på det eländet också! Sedan skadar det inte att jag tycker att BB är grymt snygg! Det enda jag ångrar är att jag inte beställde den redan i augusti när jag började fundera på den. Lillkillen är redan 3 månader, men han kan väl ha liggdelen ett par mån.

• ICT

Ja, jag kommer inte att handla mycket med den. Det får killen och jag hjälpas åt med- dels pga min rygg. SKulle jag handla så blir det nog enklare saker. Ang just det.

• snart tre

ICT: Samma för mig - min man handlar oftast maten här. Är ju ändå svårt att ta med bebis i vagn i matbutiker pga av alla människor så jag tycker dne lösningen är mkt bättre. Tycker varukorgen räcker för det jag behöver den till (regnskydd och servicekit) och då är det plats över om man behöver stuva ner en liter mjölk eller liknande. Allt annat (inköp till bebis osv) hänger jag i bagclipsen eller lägger i min BB-skötväska som är rymlig.

• ICT

Snart tre...jag tänker som du i mycket.

Jag vill ha en vagn som är lätt i vikt, hanteringen...är bra ergonomiskt för i första hand barnet...och mig.

Dessutom är jag själv "rätt liten" 153 cm kort/lång (välj själv! ) och väger ca 45-50 kg...tror jag... Så, konka omkring med en vagn som väger ca 15 kg, utan bebbe- upp på bussar, p-tåg mm...nääää

Av vad jag har läst överrallt, så är det mest BB som stämmer in. "Enda nackdelen" är...priset... Men, det får jag ta.

Jisses, vad jag längtar efter barn!!!

• snart tre

ICT: Du vet att det går att beställa BB från Tyskland till mkt bättre pris än här!

• ICT

Jag har gått in på de sidorna som finns i tråden...som lagst i olika inlägg här...men, bl.a "ping-pong"...tror jag...får jag inte fram att beställa mm?

Vilka sidor har det beställts från, "nyligen"..?

• Loe Elis

Vet inte om ni har redan har diskuterat testet som Västervikstidningen har gjort?
    Det gjorde iallfall mig lite oroad att Bugaboo fick så väldigt dåligt resultat - vi har en Cameleon hemma men har inte börjat använda den än. Men det blir bebis när som helst nu och då hoppas jag ju att vagnen inte går sönder?? Kan det vara så att froggen är av bättre kvalitet och att de har börjat att sänka kraven nu när vagnarna blivit så populära?

Vad tänker ni om detta? Och vad säger ni som hunnit använda era Cameleonter en tid bu?

www.vt.se/GEN_Utmatning.asp&ArticleID=1076811&ArticleOutputTemplateID=70&ArticleStateID=2

• Loe Elis

Länken ska förstås vara till Västervikstidningen med artikeln om testet...

• snart tre

Mymlan76: Testet har manglats in i absurdum både här och på andra FL-trådar, så kolla gärna bakåt om du orkar. Men visst - ett kort svar får du av mig: Har själv ingen Cam, utan en Frog, men skulle inte tveka att köpa vagnen eftersom testet gjorts fel (cammen felbelastades under testet, mot alla instruktioner som står i manualen man får med). Har själv en Frog som rullat felfritt i fem månader och jag är ute och går långa promenader varje dag på alla möjliga underlag. Men som sagt - det är ju en Frog inte en Cam (samma hjul förutom möjligheten att ställa in fjädringen som cammen har).

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III