• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • snysop

Ang. Cameleons felaktiga dåliga betyg, läs på sid 66 och framåt.

• Loe Elis

snart tre - Okej, då ska jag läsa runt lite innan jag återkommer... Tack

• murvel4

Får jag bara fråga angående länken ovan. Om det är samma test som Vi föräldrar har låtit göra får de skriva att det är för VT:s räkning? (Fast det kanke är ett annat test!?)

• snart tre

Mymlan04: Så gör alla tidningar - landsortsmeder plockar oftast upp den här typen av material från de stora tidningarna, som DN, GP, Svd etc. Och i det här fallet är det DN som tagit testet från Vi Föräldrar, också det väldigt vanligt då specialjournalister läser fack- och branschmedier för uppslag. Sen kan det vara så att TT eller ngn annan nyhetsbyrå plockat mateialet från DN och så går det runt i alla landsortstidningar som är extramberoende av nyhetsbyråmaterial. Sorry, för utläggningen - är medieanalytiker till yrket. Helt normalt alltså oc det är vanligt att tidningar inte heller redovisar ursprungskällan.

• snysop

Nu har jag lagt till info i ts-inlägget om vart man kan hitta info om Cameleon-testet i div. tidningar.

• murvel4

Snaet tre: OK, fast det är lite fult.

• snart tre

Murvel04: Ja, egentligen är det inte okej - men alla gör så.

• snart tre

Hm, det ska stå många gör så, inte alla

• Blue Vapor

Jag har för mig att test först betalas för själva utförandet, dvs någon betalar för att testinstitutet ska göra testet. Sedan släpps tillgången till testet efter några månader, så att andra kan köpa det av just testinstitutet. Vill man ha ett unikt test, som ingen annan får säga är "sitt" så kostar det mer, annars gör man på detta sättet som nu gjorts, blir billigare för den som ursprungligen ville ha testet, och då kan institutet tjäna mer på det...

Oh, vad jag förklarar bra...

Själv är jag så himla trött och lessen på alla som bara dryper ur sig skadeglädje, då det inte ens stämmer..... Jag tycker det är rent obehagligt faktiskt... Försöker intala mig själv att jag inte behövt bry mig om jag inte surfat på FL

Jag köper som sagt en miljon ggr hellre en BB cam som pajjar ett hjul i ett felaktigt utfört test (och är den vagn på marknaden som har i särklass MINST antal reklamationer), än en Emmaljunga där man efter 30 års produktutveckling RÄKNAR med att varje vagn hamnar på service flera ggr per år...

• uno2

Här kommer svaret från DN:

När det gäller dina synpunkter på DN:s artikel kanske det kan vara värt att notera en del fakta.
    Det test som Sveriges provnings- och forskningsinstitut har gjort har skett helt efter den europeiska standard som gäller på området, EN 1888:2003.
    SP, ett ackrediterat testlab, har genomfört åtskillga liknande tester under årens lopp och kan sin sak.
    I två av momenten har SP anpassat standarden till skandinaviska förhålladen. Det ena gäller temperaturen. I stället för vanlig rumstemperatur har SP ansett det som mer rättvisande att testa i kyla, då vissa plaster har en tendens att spricka när det är kallt. Det andra gäller vikten i varukorgen där standarden anger 2 kilo. Men endast en tillverkare har angett 2 kilo som max för varukorgen. En anger 6 kilo, fyra tillverkare anger 5 kilo, en 4 (Bugaboo) och en 3. Hur många föräldrar väger den packning de har på vagnen? SP anser det rimligt att en vagn bör tåla 5 kilo. Det motsvarar vad föräldrar normalt kan tänkas ha med sig och det ska en vagn helt enkelt klara. Chicco, 3 kilo, klarade exemepelvis denna belastning utmärkt.
    I testprogrammet EN 1888:2003 ingår som delprov 1 ett långtidsprov på rullband med ojämn yta. Testet ("Irregular surface test", enligt standardens beteckning) omfattar 72 000 så kallade cykler. Redan efter 3000 cykler kollapsade båda framhjulen på Bugaboo; brott i plasten ledde till att båda framhjulen lossnade.
    Ett oturligt måndagsexemplar? För att förvissa sig om att så inte var fallet införskaffade SP ännu en vagn av samma modell. Även på denna vagn havererade hjulen. Därmed var det meningslöst att testa vagnen i övrigt, en vagn där hjulen inte håller, får underkänt.
    Det kan invändas att belastningen av varukorgen med ett kilo extra skulle ha betydelse, 5 kilo i stället 4. Till detta kan möjligen sägas hjulupphängningen kanske kollapsade i ett något tidigare skede än vad den annars skulle ha gjort.
    När det gäller priset går det inte att välja bort liggdelen och därmed få den billigare.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III