• Anonym (snål?)

Var det här verkligen en snål present till min vän?

Min vän fyllde 27 år idag och eftersom jag var sjuk en del förra månaden så fick jag mindre i lön än jag planerat + att det var många räkningar. Jag ville ge henne en present som det låg tid och tanke bakom men som inte behövde ruinera mig helt så jag gjorde en korg med olika ätbara saker:

* Nybakade hemmagjorda baguetter

* Hemmagjord hallonsylt

* Chokladtryfflar

* 1 flaska olivolja

* 1 ask vindruvor.

Trodde att hon skulle bli  glad för det men det var inte uppskattat alls, hon menade på att jag var snål som inte hade köpt en "riktig" present. Vad tycker ni?         

• Svar på tråden Var det här verkligen en snål present till min vän?
  • Kryssarinnan

Jag tycker faktiskt att det är en väldigt fin och ganska dyr present. Jag och mina vänner brukar ge varandra typ en pocketbok när vi fyller år, om det inte är något särskilt som t.ex. en stor 30-årsfest.

• Perry the Platypus
    Perry the Platypus skrev 2011-09-13 18:01:19 följande:
    Dock: jag är lite nyfiken, TS. Vad fick du av henne senast när du fyllde år?
    Som sagt var. Måste ju nästan ligga något bakom hennes reaktion.
    *gäsp*
  • Anonym

låt som en helmysig present!
    bättre än ytterligare en skål, tekopp mm ;)

tråkig vän du har! 

• Yavannie

Jag fyllde år igår och av mina tre bästa vänner fick jag hemgjorda saker som säkert inte kostade dem många kronor men GUD vad fina de var och vad glad jag blev. Blir mycket gladare över hemgjort i allmänhet! 

Och förresten, time is money ;) 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Annika H

Underbar present, jag hade älskat att få nåt sånt, speciellt hallonsylten och tryfflarna!

• EruGoEller

öhh.. alltså 27 år och lika omogen som en 3 åring som "vill ha"....

• mimmi87

Vilken toppenpresent! Jag hade blivit superglad för den, det ligger ju mycket mera tid och omtanke bakom din present än något som man köper och får färdiginslaget i en butik, tråkigt att inte din kopis inser det...

• Mary Jo

Men vilken fin present! Du verkar vara en jättebra vän som lägger tid och omtanke bakom en present.
    Vad taskigt av din vän! Handlar väl inte om vad en present kostar! 

• Familjen Bus

Ett litet räkneexempel:

"Standardpresent" till någon som inte fyller jämnt: En flaska vin och/eller en blomma, totalpris 50-150 kr.

Din present:
    Nybakade hemmagjorda baguetter - 2 timmar
    Hemmagjord hallonsylt - 1 tim
    Chokladtryfflar - 1 tim
    1 flaska olivolja - 50 kr
    1 ask vindruvor - 20 kr

Antag att du tjänar 12 000 kr i månaden efter skatt, dvs 75 kr/timme. Totalsumma för din present (utan att räkna med råvarukostnaderna) 4x75+70 = 370 kr. Kanske tog det ännu längre tid än vad jag har beräknat.

Hur mycket fick du av din kompis när du fyllde år?

Personligen tycker jag att en sådan present som din är jättetrevlig att få!

Svar på tråden Var det här verkligen en snål present till min vän?