• Anonym (En inkomst)

8000 för att gå på bröllop??

Detta är jättejobbigt då vi mer än något vill gå på ett par kompisars bröllop.

Vi hade planerat att spara för att ha råd att ge en fin present (ca 500-1000kr), köpa nya kläder osv för att kunna gå på deras bröllop. Vi hade även tänkt spara för att kunna gå på möhippa och svensexa.

Vår ekonomiska situation ser ut såhär just nu:

Min man har ingen inkomst alls (han jobbar heltid med eget företag men kan inte ta ut ngn lön än)
    Jag arbetar som fsklärare och får ut mellan 10-16000 i snitt beroende på hur mkt jag får vabba eller blir smittad själv på jobb. Har aldrig fått ut en hel lön.....
    Barnbidrag och uhbidrag på totalt ca 4500kr

Vi har tre barn och räkningar på minst 16000 varje månad. Exl mat.

Så ni förstår att vi har det väldigt tight och kan inte spara så mkt...

Nu fick vi ett sms: Svensexan är spikad! Vi drar till portugal i tre dagar. Kostnad för biljett och hotell ca 2500kr per person, sen delar vi på brudgummens biljett och uppehälle sen utöver det kommer kostnader för aktiviteter och uppehälle. Man man räkna ca 3500-4000 BARA på svensexan.

Sen kommer möhippa, present, kläder osv....

Hur tusan ska man göra?? Vi vill mer än något gå!

• Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??
  • Meus Veritas

Den tråkiga verkligheten är ju tyvärr så att ni inte har råd. Så tacka nej till en sån dyr svensexa skulle jag inte ha svårt för.
    Och om ni nu skulle få ihop pengarna, är det då verkligen värt det? När ni har det så knapert o tre barn på det, skulle ni inte heldre unna er något då?

• Julutzi

Strunta i svensexan och satsa på att gå på bröllopet?? Det hade nog vi gjort i alla fall.... Man kan inte ha råd med allt!

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • zygoma girl

Oj! Vi är höginkomsttagare båda två men inte en chans att jag skulle bränna så mycket pengar på kompisarnas bröllop! Till priset får man dessutom räkna inkomstbortfallet för din mans företag så slutsumman blir ännu högre.

Jag hade gått på bröllopet men skippat svensexan. Och dessutom köpt en present för runt 500 kr.

Om man planerar en svensexa där vännerna ska ta semester för att åka till Portugal så börman räkna med stort manfall.

• Anonym

säg nej till möhippan men gå på brölloppet och säg att det är för dyrt för er det får de övriga acceptera

• Anonym

Men det blir ju inte 8000 för att gå på bröllopet. Det är ju svensexan som kostar Tacka nej till den och gå på bröllopet som ni tänkt. Man måste inte gå på svensexa.

• Lea10

Skit i svensexan om de ska hitta på något så galet dyrt när ni inte har pengar till det. Har man det knapert så måste man prioritera.

• Anonym

Tacka nej till svensexan och gå på bröllopet. Det tror jag betyder mer för dom.

• Anonym (En inkomst)

jag vet, men jag vet hur mycket det hade betytt för min man... han lider verkligen att alla hans kompisar kommer dra men att han får stanna :( men samtidigt vet vi att vi får dra in på ngt annat då.. och det är inte rätt mot barnen

• Lea10
    Anonym (En inkomst) skrev 2011-09-18 17:25:42 följande:
    jag vet, men jag vet hur mycket det hade betytt för min man... han lider verkligen att alla hans kompisar kommer dra men att han får stanna :( men samtidigt vet vi att vi får dra in på ngt annat då.. och det är inte rätt mot barnen
    Barnen går först, din man är väl vuxen nog att förstå att man inte kan göra som "alla andra" när man inte har råd till det. Eller?
  • Anonym (oj)

ja herregud...ingen svensexa, så är det ju bara

Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??