• Anonym (En inkomst)

8000 för att gå på bröllop??

Detta är jättejobbigt då vi mer än något vill gå på ett par kompisars bröllop.

Vi hade planerat att spara för att ha råd att ge en fin present (ca 500-1000kr), köpa nya kläder osv för att kunna gå på deras bröllop. Vi hade även tänkt spara för att kunna gå på möhippa och svensexa.

Vår ekonomiska situation ser ut såhär just nu:

Min man har ingen inkomst alls (han jobbar heltid med eget företag men kan inte ta ut ngn lön än)
    Jag arbetar som fsklärare och får ut mellan 10-16000 i snitt beroende på hur mkt jag får vabba eller blir smittad själv på jobb. Har aldrig fått ut en hel lön.....
    Barnbidrag och uhbidrag på totalt ca 4500kr

Vi har tre barn och räkningar på minst 16000 varje månad. Exl mat.

Så ni förstår att vi har det väldigt tight och kan inte spara så mkt...

Nu fick vi ett sms: Svensexan är spikad! Vi drar till portugal i tre dagar. Kostnad för biljett och hotell ca 2500kr per person, sen delar vi på brudgummens biljett och uppehälle sen utöver det kommer kostnader för aktiviteter och uppehälle. Man man räkna ca 3500-4000 BARA på svensexan.

Sen kommer möhippa, present, kläder osv....

Hur tusan ska man göra?? Vi vill mer än något gå!

• Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??
  • Good Golly Miss Molly
    Lea10 skrev 2011-09-18 17:26:52 följande:
    Barnen går först, din man är väl vuxen nog att förstå att man inte kan göra som "alla andra" när man inte har råd till det. Eller?
  • Anonym (löjligt)

Men dra mig långsamt baklänges på en vagn- Portugal!!!

Är dom hemma eller, jag har helt okej med pengar men aldrig i helvitte att jag hade lagt så mycket av mina surt ihopslitna slantar på det. Jag vill åka på semester med min familj och inte läggga halva de pengarna på nån annans bröllop.

Sickna prettomänskor ärligt talat, om inte alla de känner är miljonärer så tycker jag inte detta är försvarbart.

• Anonym (En inkomst)
    Anonym skrev 2011-09-18 17:24:31 följande:
    Men det blir ju inte 8000 för att gå på bröllopet. Det är ju svensexan som kostar Tacka nej till den och gå på bröllopet som ni tänkt. Man måste inte gå på svensexa.
    nej, men om du räknar 4000 för svensexan
    1000kr för present
    sen ca 500kr per skalle för kläder osv
    sen möhippan vad den nu kan kosta osv så landar det på något sådant
  • Anonym (En inkomst)
    Lea10 skrev 2011-09-18 17:26:52 följande:
    Barnen går först, din man är väl vuxen nog att förstå att man inte kan göra som "alla andra" när man inte har råd till det. Eller?
    det är klart att han förstår det. men hjärna och hjärta tycker inte alltid samma sak :(
  • Lea10
    Anonym (En inkomst) skrev 2011-09-18 17:33:29 följande:
    det är klart att han förstår det. men hjärna och hjärta tycker inte alltid samma sak :(
    That´s life, get used to it.

Seriöst,  har man inte råd, så har man inte. Ni har inte råd.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (En inkomst)
    Anonym (löjligt) skrev 2011-09-18 17:32:11 följande:
    Men dra mig långsamt baklänges på en vagn- Portugal!!!

Är dom hemma eller, jag har helt okej med pengar men aldrig i helvitte att jag hade lagt så mycket av mina surt ihopslitna slantar på det. Jag vill åka på semester med min familj och inte läggga halva de pengarna på nån annans bröllop.

Sickna prettomänskor ärligt talat, om inte alla de känner är miljonärer så tycker jag inte detta är försvarbart.
    de vet hur svårt vi har det med ekonomin. Jag frågade min man varför de ens skickar sms till oss.. De måste ju VETA att vi inte har råd. Vi har inte ens råd att följa med på paintball när de frågar....
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (En inkomst)
    Anonym (Hej) skrev 2011-09-18 17:34:33 följande:
    Fast alltså, vadå "lider". Ok, jag fattar att det är tråkigt..MEN...det "normala" är inte (eller ja...inte i mina svenssonkretsar i varje fall...och vi tjänar nog snäppet över medel) att man pungar ut med så mkt pengar för en svensexa eller möhippa. Sist det var tal om möhippa handlade det om samma prisklass som svensexan din man är bjuden till, och jag tackade nej direkt. Fö rmig handlar det verkligen inte bara om pengar (vi är generösa och bjuder hit och dit, om vi har möjlighet till det) utan att det äckså känns som en oerhört trist inställning från de som arrangerar, att bara utgå ifrån att det är heeeeelt ok för folk att utöver bröllopspresent, ev resa, nya kläder etc också betala ett antal tusen för en "förfest" till bröllopet av detta slag.
    Ja, jag tycker man kan lägga sig på en nivå som alla klarar. Han ska på en svensexa nu om 2 veckor. Då var det sagt 850kr för allt... och DET tyckte jag var mycket innan vi fick detta sms:et
Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??