• Anonym (En inkomst)

8000 för att gå på bröllop??

Detta är jättejobbigt då vi mer än något vill gå på ett par kompisars bröllop.

Vi hade planerat att spara för att ha råd att ge en fin present (ca 500-1000kr), köpa nya kläder osv för att kunna gå på deras bröllop. Vi hade även tänkt spara för att kunna gå på möhippa och svensexa.

Vår ekonomiska situation ser ut såhär just nu:

Min man har ingen inkomst alls (han jobbar heltid med eget företag men kan inte ta ut ngn lön än)
    Jag arbetar som fsklärare och får ut mellan 10-16000 i snitt beroende på hur mkt jag får vabba eller blir smittad själv på jobb. Har aldrig fått ut en hel lön.....
    Barnbidrag och uhbidrag på totalt ca 4500kr

Vi har tre barn och räkningar på minst 16000 varje månad. Exl mat.

Så ni förstår att vi har det väldigt tight och kan inte spara så mkt...

Nu fick vi ett sms: Svensexan är spikad! Vi drar till portugal i tre dagar. Kostnad för biljett och hotell ca 2500kr per person, sen delar vi på brudgummens biljett och uppehälle sen utöver det kommer kostnader för aktiviteter och uppehälle. Man man räkna ca 3500-4000 BARA på svensexan.

Sen kommer möhippa, present, kläder osv....

Hur tusan ska man göra?? Vi vill mer än något gå!

• Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??
  • Anonym (En inkomst)
    Thi 08 skrev 2011-09-18 20:04:11 följande:
    Jag skulle aldrig gå på ett bröllop där man tror alla har råd och tid att bara flyga till portugal sådär. Vad är det för människor som har ett sådant bröllop. De som lever i en drömbubbla?
    det är inte brudparet som planerat svensexan...
  • Thi 08
    Anonym skrev 2011-09-18 17:44:54 följande:
    Jösses svensexa i Portugal är alla höginkomsttagare eller? Ännu en tråd där folks vänner får betala multum för svensexor och möhippor. Jag fattar inte, varför inte anordna något alla kan vara med på istället? Varför ska det vara så in i himmelens dyrt? Ja har ni inte råd så har ni inte och då får ni ju så klart prioritera bröllopet istället.

Tror inte det handlar om några höginkomsttagare när de kallt räknar med att andra ska vara med och betala. Svensexa tycker jag är något man överraskar med och betalar ÅT den som ska gifta sig. I detta fall verkar det som att brudgummen själv bestämmer vad det blir för svensexa.......lite bakvänt på något vis.
  • Thi 08
    Anonym (En inkomst) skrev 2011-09-18 20:08:03 följande:
    det är inte brudparet som planerat svensexan...
    Ok. men de människorna som gjort det lever nog i en fantasivärld........
  • Lenora
    Anonym (En inkomst) skrev 2011-09-18 19:34:16 följande:
    antar att de clearat med bruden först..

nu har min man svarat på sms:et

Jag hade JÄTTEGÄRNA gått på ****s svensexa, men det blir för dyrt för oss.
    Bra svar.
  • Jumbopolly

Nu har jag inte läst hela tråden men jag undrar vad är det för bröllop å hur tänker folk?
    När jag gifte mig så visst ville vi ha ett fint bröllop men vi tänkte allt på att alla som vi bjöd skulle naturligtvis ha råd.. Alla är inte miljonärer.
    Den som ordnade möhippan ringde runt till mina kompisar och rådfrågade dem vad det skulle få gå på å vad de var sugna på att göra.
    Likaså svensexan. Då ringde de runt till grabbarna och sen bestämde de ihop vad som skulle göras till humana priser. 
    Sen bröllopet så hade vi enkelt men ändå fint med fin mat vi ordnat själva. varför måste allt kosta så mycket?
    Ne ni gör rätt som säger att ni inte har råd å undrar brudgummen senare om varför ni inte varit med så säg som det är.. det blev helt enkelt för dyrt!!! Men vi bjuder gärna hem er på middag en kväll istället (eller nåt annat) Så hade jag gjort!!     

• Millicent

Bra att din man svarade så.

Bra om folk börjar sätta ner foten när det gäller sånt här trams. Det har gått inflation i vad som "behövs" vid bröllop och före bröllop. Folk ska inte behöva ruinera sig, använda massa semester, springa benen av sig efter prickiga kläder osv.

• sockerbecca
    Anonym (En inkomst) skrev 2011-09-18 18:17:24 följande:
    inte någon som känner att de hade tyckt det varit skitcoolt och hade velat gå?
    Absolut inte. Även om jag hade haft pengar så jag kunde gödsla med det. Det är riktigt ogenomtänkt och fult gjort att arrangera en svensexa utomlands i tre dagar. Möjligen hade man kunnat ha sitt bröllop där, och då får ju brudparet välja om de vill bjuda dit folk eller chansa på att någon tar sig tid och råd att åka dit. Men en svensexa?! Det är ju bara knäppt på riktigt.

Jag tycker lite synd om brudgummen, men ni har ju inte råd om ni så sparar i två år. Och din man kan bjuda honom på en öl senare, som du sa. (Lägg heller INTE en massa pengar på kläder till bröllop och present när ni fortfarande är skyldiga pengar sen bilen gick sönder! Ha som husregel att ni bjuder vänner på saker för era egna pengar, inte andras.)
  • Anonym

Har en av mina närmaste och äldsta vänner som gifter sig nu i höst. Många är studenter, dock inte jag. Utan är en höggravid småbarnsmamma. De har planerat värsta hippan men tågresa, övernattning och dyra hittepåsaker. Jag uppskattar att det kostar cirka 1500 kr per skalle plus mat.

De så kallade nya vännerna har INTE beaktat att brudens systrar, 4 stycken, inte kan vara med. De har bebisar några av dem å några av dem har dålig ekonomi. Barndomsvännen som bruden var 6 år kan inte vara med för att det blir för dyrt. Vi sex kör en egen hippa för bruden i hennes hemstad, en lugnare version och där de ger möjlighet att alla kan bara med utifrån sina privata (bebisar å stora magar) och ekonomiska förutsättningar. Känns trist med två hippor men det får bli så! Vi känner oss nöjda med detta och tror på att det kommer att funka. Allt för vår kära vän.

• Sarah84

Jag hade aldrig i mitt liv lagt så mkt pengar oavsett hur mkt pengar jag hade..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Förtjust

Jag säger som andra sagt. Bra svar! Det är bra att någon säger nej då och då för det är alldeles för stor hystri kring det här med bröllop och kostander som skenar iväg. Om brudparet vill spara i flera år för att ha ett jättedyrt flådigt skrytbröllop (eller vill belåna sig upp över öronen) så är det deras val, men man kan inte förvänta sig att alla släktingar och vänner man bjuder ska tycka att det är värt att pynta ut flera tusen kronor för DERAS bröllops skull. Ska man ha dyrt bröllop får man stå kostnaden själv som brudpar. Jag avskyr dyra kuvertavgifter, krav på dyra kläder hos gäster, tärnor osv. Sen är ju förstås möhippan/svensexan något brudparet inte kan styra över för det ordnar ju kompisarna, men även där skenar det tydligen iväg.

Jag blev bjuden på en möhippa i våras och fick ett mejl med ungefärligt pris. Det var så många som hade sagt sen att dom inte kunde komma p.g.a. priset så dom fick skära ner på kostnaderna och skicka ut en ny inbjudan med lägre pris. Då blev vi några stycken. Bara för att ni säger nej, betyder det inte att det inte behöver bli något av det. Kanske alla andra inbjudna känner likadant som er.     

♥ Henry 25/2 -10 ♥ BF 12/10 -11
Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??