• Anonym (En inkomst)

8000 för att gå på bröllop??

Detta är jättejobbigt då vi mer än något vill gå på ett par kompisars bröllop.

Vi hade planerat att spara för att ha råd att ge en fin present (ca 500-1000kr), köpa nya kläder osv för att kunna gå på deras bröllop. Vi hade även tänkt spara för att kunna gå på möhippa och svensexa.

Vår ekonomiska situation ser ut såhär just nu:

Min man har ingen inkomst alls (han jobbar heltid med eget företag men kan inte ta ut ngn lön än)
    Jag arbetar som fsklärare och får ut mellan 10-16000 i snitt beroende på hur mkt jag får vabba eller blir smittad själv på jobb. Har aldrig fått ut en hel lön.....
    Barnbidrag och uhbidrag på totalt ca 4500kr

Vi har tre barn och räkningar på minst 16000 varje månad. Exl mat.

Så ni förstår att vi har det väldigt tight och kan inte spara så mkt...

Nu fick vi ett sms: Svensexan är spikad! Vi drar till portugal i tre dagar. Kostnad för biljett och hotell ca 2500kr per person, sen delar vi på brudgummens biljett och uppehälle sen utöver det kommer kostnader för aktiviteter och uppehälle. Man man räkna ca 3500-4000 BARA på svensexan.

Sen kommer möhippa, present, kläder osv....

Hur tusan ska man göra?? Vi vill mer än något gå!

• Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??
  • Mrs Lady

Galet dyrt, jag hade tackat nej - barn och familj kommer alltid förstGlad

• Anonym (En inkomst)

inte någon som känner att de hade tyckt det varit skitcoolt och hade velat gå?

Jag känner det, borde man inte försöka klara det? Det är ju inte brudgummens fel... han har ju inte bestämt detta...
    Ska man samla burkar? Någon som har något annat bra knep att spara pengar? Loppis?

Det som stör mig mest att den som kommit på denna plan var min mans bestman.. vad gjorde han på min mans svensexa? Knappt något! hans tjej planerade hela svensexan och den kostade typ inget. Min man sprang runt på stan. Vi fick inte ens någon bröllopspresent av honom...

Men som sagt, det är ju inget som ska straffa DENNA brudgum som är en hyvens kille

• Flygfotogen

Äsch, det kommer ändå bara att sluta med en tatuering i ansiktet på brudgumen och Mike Tysons vrede för alla andra. Kläm in en ettrig liten asiatisk kille och en apa så har ju den filmen redan gjorts. Två gånger.

Tacka nej med gott samvete.

• enlitenbitkaka

Sen kan väl göra en avvägning - är ni båda lika nära vänner med brudparet? Om det ex är mannens bäst barndomsvän kanske hans önskning får prioriteras mer.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (En inkomst)
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-18 18:22:05 följande:
    Sen kan väl göra en avvägning - är ni båda lika nära vänner med brudparet? Om det ex är mannens bäst barndomsvän kanske hans önskning får prioriteras mer.
    nej, det är min mans vänner från början... jag har "bara" känt dem i 6år. Men är bra vän med bruden.
    Anonym (Hej) skrev 2011-09-18 18:22:31 följande:
    Men alltså. Hur "straffad" blir brudgummen? Ni ska väl på bröllopet? Och det komemr väl komma FLER tillfällen att umgås?

Nej, om jag inte hade kunnat hosta upp den summan pengar direkt hade jag INTE samlat burkar för en grabbhelg i Portugal. De burkpengarna hade jag lagt på en familjesemester till sommaren istället.

Men hu rnära vänner är din man med killarna eg om han inte kan vara ärlig och säga allt detta? Att han känner att det är tråkigt att han ej kan följa med samt att det känns trist för brudgumens skull också, men att nu är det som det är.
    Jo, det är klart att vi kommer på  bröllopet.. men jag menar att han har ju inte valt en så dyr svensexa... tänk om ingen kommer.. :(

De är nära och de vet om vår ekonomiska situation.. Men förväntar sig att vi ska klara det på "något sätt"
  • Anonym
    Anonym (En inkomst) skrev 2011-09-18 18:17:24 följande:
    inte någon som känner att de hade tyckt det varit skitcoolt och hade velat gå?

Jag känner det, borde man inte försöka klara det? Det är ju inte brudgummens fel... han har ju inte bestämt detta...
    Ska man samla burkar? Någon som har något annat bra knep att spara pengar? Loppis?
    Nä, det är inte skitcoolt med såna - ursäkta kraftuttrycken nu - PUCKON till polare som planerar in en så DYR aktivitet utan att ha checkat av samtliga involverades taxeringskalendrar först. Och som DESSUTOM sätter den oskyldige och trevlige brudgummmen i skiten, genom att alla inte har råd att vara med som skulle kunna vara med -- till sorg för brudgummen! Jag hade aldrig velat gå, även om jag hade haft råd! 

Och herregud, ett TENNISRACKET?! Din man ÄLSKAR såna snåljåpar? WHY?
  • Anonym (En inkomst)
    Anonym skrev 2011-09-18 18:25:57 följande:
    Nä, det är inte skitcoolt med såna - ursäkta kraftuttrycken nu - PUCKON till polare som planerar in en så DYR aktivitet utan att ha checkat av samtliga involverades taxeringskalendrar först. Och som DESSUTOM sätter den oskyldige och trevlige brudgummmen i skiten, genom att alla inte har råd att vara med som skulle kunna vara med -- till sorg för brudgummen! Jag hade aldrig velat gå, även om jag hade haft råd! 

Och herregud, ett TENNISRACKET?! Din man ÄLSKAR såna snåljåpar? WHY?
    ja, jag tycker inte det är så snällt :(

ja, ett rack... han reagerade på det lite.. Han sa typ (min diplomatiska man) Det var ett fint rack och jag önskade mig det, men ALLA hade ju inte behövt lägga ihop till det.... Ok om man bjuder hem till lite snacks, och ta med spriten själva-fest... Men men...
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??