• Anonym (En inkomst)

8000 för att gå på bröllop??

Detta är jättejobbigt då vi mer än något vill gå på ett par kompisars bröllop.

Vi hade planerat att spara för att ha råd att ge en fin present (ca 500-1000kr), köpa nya kläder osv för att kunna gå på deras bröllop. Vi hade även tänkt spara för att kunna gå på möhippa och svensexa.

Vår ekonomiska situation ser ut såhär just nu:

Min man har ingen inkomst alls (han jobbar heltid med eget företag men kan inte ta ut ngn lön än)
    Jag arbetar som fsklärare och får ut mellan 10-16000 i snitt beroende på hur mkt jag får vabba eller blir smittad själv på jobb. Har aldrig fått ut en hel lön.....
    Barnbidrag och uhbidrag på totalt ca 4500kr

Vi har tre barn och räkningar på minst 16000 varje månad. Exl mat.

Så ni förstår att vi har det väldigt tight och kan inte spara så mkt...

Nu fick vi ett sms: Svensexan är spikad! Vi drar till portugal i tre dagar. Kostnad för biljett och hotell ca 2500kr per person, sen delar vi på brudgummens biljett och uppehälle sen utöver det kommer kostnader för aktiviteter och uppehälle. Man man räkna ca 3500-4000 BARA på svensexan.

Sen kommer möhippa, present, kläder osv....

Hur tusan ska man göra?? Vi vill mer än något gå!

• Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??
  • Nape

Jag skulle aldrig i livet vilja ha en så dyr möhippa. Gud så hemskt det skulle kännas när man inser hur mycket pengar alla lagt ner. Pengar de kunde lagt på sina egna familjer.

En möhippa/svensexa ska vara en rolig dag- rolig och ekonomisk. Vem som helst kan ju fixa en resa, men en trevlig möhippa behövs det _känsla_ för. Detaljer. Tex brudens favoritchoklad, minnen, saker man pratar om. Det kan inte köpas för pengar.

Bra att ni tackade nej, det hade jag med gjort.

• HoneyCandySugar
    Meus Veritas skrev 2011-09-18 17:21:35 följande:
    Den tråkiga verkligheten är ju tyvärr så att ni inte har råd. Så tacka nej till en sån dyr svensexa skulle jag inte ha svårt för.
    Och om ni nu skulle få ihop pengarna, är det då verkligen värt det? När ni har det så knapert o tre barn på det, skulle ni inte heldre unna er något då?
  • Lavish

Ni kan väl gå på bröllopet men skippa svensexan (och möhippan om den också är dyr) Tar man 4000 för svensexan får man räkna med att många bangar. Visst finns det många med bättre ekonomi än er, men ponera att man har flera par som gifter sig samma år? Det blir stora slantar även för den med normal ekonomi.

• Lavish

Däremot tycker jag inte det är fel med en svensexa för 4000, det som är fel är att inte kolla av läget med de närmsta polarna först. Alltså att först kollar man av med de närmsta vännerna som "borde" vara med, vilket pris och vilken tid de har möjlighet att lägga. Sen försöker man, inom rimlighetens gränser, fixa något alla som vill kan vara med på. Om alla närmsta vännerna är helt OK med 4000 så är 4000 helt OK pris.

Men nu är ju din man en nära vän vad jag förstår och de har uppenbarligen inte kollat av med honom först.

• Anonym

Taskigt att man väljer något som man vet att alla kanske inte kan medverka på...

• persikofjaril

Om jag skulle gifta mig och mina kompisar arrangerade möhippa skulle jag inte vilja att de la ut en massa pengar, jag skulle helst vilja ha en något sånär lugn middag hemma hos någon. Inget flängande på stan utspökad till gud vet vad, eller en massa alkohol (lite alkohol skulle vara okej, men med måtta, man vill ju minnas kvällen), inga dyra aktiviteter. Inga utlandsresor, utom möjligen en resa till Åland och tillbaka eller liknande, om man nu kan räkna det som utlandsrsa. Fast jag antar att jag inte skulle ha mycket att säga till om eftersom det inte skulle vara jag som planerade det hela. Skrattande

Tycker det var bra att din man tackade nej, ts, hoppas svensexeplanerarna kommer ner på jorden snart och inser hur galna deras planer är!  

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-18 21:30:12 följande:
    Taskigt att man väljer något som man vet att alla kanske inte kan medverka på...
    Håller med, men dessa "superpolare" hade tydligen skrapat ihop (15 pers) till ett TENNISRACKET till trådstartarens make på en viktigt födelsedag!
  • Anonym
    Förtjust skrev 2011-09-18 21:05:05 följande:
    Jag säger som andra sagt. Bra svar! Det är bra att någon säger nej då och då för det är alldeles för stor hystri kring det här med bröllop och kostander som skenar iväg. Om brudparet vill spara i flera år för att ha ett jättedyrt flådigt skrytbröllop (eller vill belåna sig upp över öronen) så är det deras val, men man kan inte förvänta sig att alla släktingar och vänner man bjuder ska tycka att det är värt att pynta ut flera tusen kronor för DERAS bröllops skull. Ska man ha dyrt bröllop får man stå kostnaden själv som brudpar. Jag avskyr dyra kuvertavgifter, krav på dyra kläder hos gäster, tärnor osv. Sen är ju förstås möhippan/svensexan något brudparet inte kan styra över för det ordnar ju kompisarna, men även där skenar det tydligen iväg.

Jag blev bjuden på en möhippa i våras och fick ett mejl med ungefärligt pris. Det var så många som hade sagt sen att dom inte kunde komma p.g.a. priset så dom fick skära ner på kostnaderna och skicka ut en ny inbjudan med lägre pris. Då blev vi några stycken. Bara för att ni säger nej, betyder det inte att det inte behöver bli något av det. Kanske alla andra inbjudna känner likadant som er.     
  • Indianica

Hoppa över svensexan. De har ordnat en svensexa inte alla har råd att vara med på, vilket är dumt (räknade de verkligen med din man kan man undra??). Satsa järnet på bröllopet istället!

"Tyvärr" är 4-5 000 kr inte så mycket pengar för par som lever i stabila parförhållanden med medellöner. Inget som gräver djupare hål i plånboken faktiskt, men lever man på en låg lön så gör det ju det....

• persikofjaril
    Anonym skrev 2011-09-18 20:33:58 följande:
    Har en av mina närmaste och äldsta vänner som gifter sig nu i höst. Många är studenter, dock inte jag. Utan är en höggravid småbarnsmamma. De har planerat värsta hippan men tågresa, övernattning och dyra hittepåsaker. Jag uppskattar att det kostar cirka 1500 kr per skalle plus mat.

De så kallade nya vännerna har INTE beaktat att brudens systrar, 4 stycken, inte kan vara med. De har bebisar några av dem å några av dem har dålig ekonomi. Barndomsvännen som bruden var 6 år kan inte vara med för att det blir för dyrt. Vi sex kör en egen hippa för bruden i hennes hemstad, en lugnare version och där de ger möjlighet att alla kan bara med utifrån sina privata (bebisar å stora magar) och ekonomiska förutsättningar. Känns trist med två hippor men det får bli så! Vi känner oss nöjda med detta och tror på att det kommer att funka. Allt för vår kära vän.

Jag skulle hellre ha en lugn hippa med min syster och närmaste vänner än att ha en flashig och dyr hippa utan dem. Jag tycker ni gör helt rätt som kör en egen hippa för henne. Det är respektlöst av de nya "vännerna" att planera så att brudens systrar och närmsta vänner inte kan vara med, och hade jag varit bruden hade jag blivit arg.
Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??