• Anonym (En inkomst)

8000 för att gå på bröllop??

Detta är jättejobbigt då vi mer än något vill gå på ett par kompisars bröllop.

Vi hade planerat att spara för att ha råd att ge en fin present (ca 500-1000kr), köpa nya kläder osv för att kunna gå på deras bröllop. Vi hade även tänkt spara för att kunna gå på möhippa och svensexa.

Vår ekonomiska situation ser ut såhär just nu:

Min man har ingen inkomst alls (han jobbar heltid med eget företag men kan inte ta ut ngn lön än)
    Jag arbetar som fsklärare och får ut mellan 10-16000 i snitt beroende på hur mkt jag får vabba eller blir smittad själv på jobb. Har aldrig fått ut en hel lön.....
    Barnbidrag och uhbidrag på totalt ca 4500kr

Vi har tre barn och räkningar på minst 16000 varje månad. Exl mat.

Så ni förstår att vi har det väldigt tight och kan inte spara så mkt...

Nu fick vi ett sms: Svensexan är spikad! Vi drar till portugal i tre dagar. Kostnad för biljett och hotell ca 2500kr per person, sen delar vi på brudgummens biljett och uppehälle sen utöver det kommer kostnader för aktiviteter och uppehälle. Man man räkna ca 3500-4000 BARA på svensexan.

Sen kommer möhippa, present, kläder osv....

Hur tusan ska man göra?? Vi vill mer än något gå!

• Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??
  • Jkpg Deluxe

Skit i svensexan (och möhippna?) Gå på bröllopsfesten, ha roligt, mingla och njut, delta i festen och utgå från vad NI själva har råd med i kläd och presentväg!! Lycka till!

• Anonym

Jag var på bröllop i somras till ett par som jag egentligen inte står speciellt nära utan min man gör det.

Kläder för oss två tillsammans: ca 3500kr

Presenten: 500kr

Möhippa/svensexa: ca 1500kr

Boende på hotell: 600kr

Dryck dylikt på bröllopsfesten: ca 300kr  

Det blir alldeles för dyrt. Det går inte att lägga så mycket pengar, men nu gjorde vi det ändå. Men det sved och det känns inte värt det.  

Om jag var ni skulle jag hoppa över den svensexan! Och om möhippan blir för dyr med olika aktiviteter osv får man vara ärlig och säga att man inte kan delta i allt. 

Ni ska inte bli bankrutt pga ett bröllop som inte ens är ert! 

• Naoko

Om jag inte hade varit med och planerat (och då tillsammans med alla de jag vet är närmast) så hade jag skippat en svensexa/möhippa för den summan. Visst skulle jag ha råd men det är en rätt stor summa att bara få i knät och jag tycker att det är oförskämt. 

• Husis
    Anonym (Hej) skrev 2011-09-18 17:46:59 följande:
    När min bästa vän gifte sig kostade hennes möhippa 200 spänn /styck. Vi hade ordnat superfin picknick, massage, ridning osv för henne. Hon tyckte det var en toppendag! Även om det var ganska många "välbärgade" som följde med så ville vi docl sääkerställa att ingen skulle behöva tacka nej pga av priset. Dessutm ville vi ordna något på nära håll, eftersom de flesta av oss har ett antal barn samt jobb och annat att sköta och INTE skulle kunna dra till tex Portugal bara sådär...
    Det är väl så man gör: Alla som vill vara med ska ha råd!
  • Husis
    Anonym skrev 2011-09-18 20:33:58 följande:
    Har en av mina närmaste och äldsta vänner som gifter sig nu i höst. Många är studenter, dock inte jag. Utan är en höggravid småbarnsmamma. De har planerat värsta hippan men tågresa, övernattning och dyra hittepåsaker. Jag uppskattar att det kostar cirka 1500 kr per skalle plus mat.

De så kallade nya vännerna har INTE beaktat att brudens systrar, 4 stycken, inte kan vara med. De har bebisar några av dem å några av dem har dålig ekonomi. Barndomsvännen som bruden var 6 år kan inte vara med för att det blir för dyrt. Vi sex kör en egen hippa för bruden i hennes hemstad, en lugnare version och där de ger möjlighet att alla kan bara med utifrån sina privata (bebisar å stora magar) och ekonomiska förutsättningar. Känns trist med två hippor men det får bli så! Vi känner oss nöjda med detta och tror på att det kommer att funka. Allt för vår kära vän.
    Jag gissar på att er version blir minst lika trevlig för bruden. Ni är ju hennes närmaste!
  • Anonym (ellie)

Tacka nej till svensexan och möhippan och gå på bröllopet.

Tycker personligen att det är på snudd till oförskämt att förutsätt att ALLA kan lägga så mycket pengar.  

• Anonym (En inkomst)
    Indianica skrev 2011-09-18 21:41:55 följande:
    Hoppa över svensexan. De har ordnat en svensexa inte alla har råd att vara med på, vilket är dumt (räknade de verkligen med din man kan man undra??). Satsa järnet på bröllopet istället!

"Tyvärr" är 4-5 000 kr inte så mycket pengar för par som lever i stabila parförhållanden med medellöner. Inget som gräver djupare hål i plånboken faktiskt, men lever man på en låg lön så gör det ju det....
    jo,  hade jag inte haft barn eller så många utgifter hade jag ju klarat en sådan utgift på min lön även om den inte är så bra..
    Med två löner och inga barn och om man bor i en liten tvåa så är det klart att det inte känns lika mkt.

Men som många här skriver.. även om man har gott om pengar är det mycket pengar att lägga på en svensexa...
  • Pondus
    Indianica skrev 2011-09-18 21:41:55 följande:
    Hoppa över svensexan. De har ordnat en svensexa inte alla har råd att vara med på, vilket är dumt (räknade de verkligen med din man kan man undra??). Satsa järnet på bröllopet istället!

"Tyvärr" är 4-5 000 kr inte så mycket pengar för par som lever i stabila parförhållanden med medellöner. Inget som gräver djupare hål i plånboken faktiskt, men lever man på en låg lön så gör det ju det....
    5000  är mycket pengar för vår familj, trots att vi tjänar bra över medel.
    Bara för att man har en hög inkomst innebär det inte att man kapar av sig det ekonomiska huvudet...
  • Culete
    Anonym (ellie) skrev 2011-09-18 22:23:22 följande:
    Tacka nej till svensexan och möhippan och gå på bröllopet.

Tycker personligen att det är på snudd till oförskämt att förutsätt att ALLA kan lägga så mycket pengar.  
    Háller med.

Sen beror det pá era prioriteringar och hur nära ni stár dessa personer etc.
    Tex flög jag tur/retur till min brors bröllop och allt som allt betalade jag nog 6000 i present/resa/uppehälle och väl där gjorde jag av med ytterligare 3000kr... (dock hälften gick till en annans bröllopspresent som jag passade pá att plocka upp när jag ändá var i Sverige)

Dá ákte endast för bröllopet. Fredag 13.00 ut och hemma igen söndag 13.00.... men det var ju min BROR....

Jag tror dom kommer bli glada och tacksamma oavsett om ni dyker upp pá svensexa/möhippa eller ej. Själva akten Är ju trots allt det som räknas, eller...? =)
    ~~ Elina 11/06 ~ Gabriel 05/08 ~ Isabel BF 09/11 ~~
Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??