• Anonym (En inkomst)

8000 för att gå på bröllop??

Detta är jättejobbigt då vi mer än något vill gå på ett par kompisars bröllop.

Vi hade planerat att spara för att ha råd att ge en fin present (ca 500-1000kr), köpa nya kläder osv för att kunna gå på deras bröllop. Vi hade även tänkt spara för att kunna gå på möhippa och svensexa.

Vår ekonomiska situation ser ut såhär just nu:

Min man har ingen inkomst alls (han jobbar heltid med eget företag men kan inte ta ut ngn lön än)
    Jag arbetar som fsklärare och får ut mellan 10-16000 i snitt beroende på hur mkt jag får vabba eller blir smittad själv på jobb. Har aldrig fått ut en hel lön.....
    Barnbidrag och uhbidrag på totalt ca 4500kr

Vi har tre barn och räkningar på minst 16000 varje månad. Exl mat.

Så ni förstår att vi har det väldigt tight och kan inte spara så mkt...

Nu fick vi ett sms: Svensexan är spikad! Vi drar till portugal i tre dagar. Kostnad för biljett och hotell ca 2500kr per person, sen delar vi på brudgummens biljett och uppehälle sen utöver det kommer kostnader för aktiviteter och uppehälle. Man man räkna ca 3500-4000 BARA på svensexan.

Sen kommer möhippa, present, kläder osv....

Hur tusan ska man göra?? Vi vill mer än något gå!

• Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??
  • Temugg
    Anonym skrev 2011-09-19 07:51:15 följande:
    Men varför ens ha svensexa eller möhippa. Bor ni i USA eller? För det är inte svensk traddition att ha sånt där. Varför förstår jag inte man ska ha sånt. Förr så firade man att man var singel en sista gång innan man gifter sig.
    Skit i att gå på svensexan och möhippan. Har man inte råd så har man inte, finns inget att tänka på. Jag hade inte gått på  sånt även om det var nära vän till mig om det ska kosta mig 8000 kr.
    Det hör du väl på namnet att "svensexa" och "möhippa" är (ur-)gamla företeelser! Varför tror du alla traditioner kommer från USA?

TS: Tråkigt att killarna inte kan vara mer kreativa och hitta på något kul som inte behöver kosta så vansinningt mycket!
  • skyttmamma

jag/vi hade enbart gått på bröllopet.. oavsett hur gärna man än vill så blir det ofast inte värt det i längden.. roligare att kunan lägga dom pengarna på sina barn.. för man kan göra betydligt billigare saker med sina vänner en annan gång..  även om man nu tycker att det skulle vara kul så blir det inte det i slut ändan om man måste ta varje krona man har för att göra detta..

hoppas allt löser sig tilld et bästa.. kram

• Söndermarken

Har man inte råd att gå så har man inte.

Jag var själv med på en möhippa i somras som i rena pengar kostade runt 4000:- för mig. Hade jag inte haft råd hade jag fått stanna hemma.

Sedan kostade själva bröllopet för oss i runda slängar 5000:- så närmare 10 000:- kostade det oss (två vuxna) att delta på deras dag. i bodde gratis så något boende är inte inräknat men hade det varit ett bröllop hemma hade det inte kostat mer än ett par tusen.

Det är tråkigt om en del inte har råd att deltaga pga pengarna men ibland kan vännerna hjälpa till om man vågar säga nåt.

Lycka
  • Söndermarken

Glömde skriva, jag hade i eran situation struntat i svensexa möhippa och deltagit endast på bröllopet

Lycka
  • EeMe

Alla bröllop är olika.

Vi hade det väldigt enkelt och svensexa/möhippa hölls på samma nivå. Vi är hur nöjda som helst.

Sedan att allt ställdes lite på ända på själva bröllopsdagen, det kan ingen hjälpa - det blev en jättefin dag!!

http://www.brollopstorget.se/Brollopsberattelser/stormande-karlek-26

Mitt tips till alla, gäster som blivande brudpar är att tat lugnt! Vad är egentligen grejjen? Jo - att gifta sig, att fira kärleken!

• Momat

Jag hade utan vidare tackat nej till svensexa/möhippa och bara gått på bröllopet. Vi skulle ju nog egentligen ha råd med en sån utgift, men jag skulle ändå inte betala så mycket för en svensexa. Tycker det är rent ut sagt ohyfsat att planera något som blir så dyrt och som kanske inte alla har möjlighet att delta i.

• Lavish
    Naoko skrev 2011-09-19 05:37:06 följande:
    Fast så är det ju inte i det här fallet, ts och hennes man har inte varit med och planerat. De har fått kostnaden i knät via ett sms. Nu vet jag inte hur bra insyn vännerna har i deras ekonomi men någonstans borde man kunna ana ifall det är en stor kostnad eller inte. 

Jag har råd men ska jag lägga den kostnaden på något sådant vill jag ha varit med och bestämt det. 
    Fast i och med att TS man är egen företagare är det ju inte säkert att vännerna vet att han inte tar ut någon lön och då kan det ju se ut som att två heltidssysselsatta borde ha det rätt bra ställt. Men de borde ha kollat av med honom INNAN de planerade.
  • EruGoEller

Svaret är enklet. Gå på bröllopet men skit i svensexan...Jag gjorde så då jag tyckte att möhippan som planerades var på tok för dyr. 

• Anonym
    Plutteli skrev 2011-09-19 07:57:28 följande:
    Eh, det är ju just det som en svensexa och möhippa är?
    Dessutom har man firat sådana (på varierande vis) väldigt länge i Sverige.
    Man måste inte ha svensexa eller möhippa. Mina föräldrar gifte sig på 70-talet och hade varken svensexa eller möhippa. De blev lyckligt gifta ändå. Jag hade ingen möhippa då jag och maken skulle gifta oss utomlands, och jag tydligt hade deklarerat att jag inte ville ha möhippa eftersom jag fyllde jämnt veckan före bröllopet, och bjöd in till fest då istället. Min man hade ingen svensexa heller, men han kommer från ett annat land där det inte finns samma traditioner och vi bor nu i det landet. Vi är lyckligt gifta ändå :). Så strunta i dessa spektakel och lägg pengar och energi på det viktigaste: bröllopet!!!
  • Anonym (:))
    Anonym skrev 2011-09-19 07:51:15 följande:
    Men varför ens ha svensexa eller möhippa. Bor ni i USA eller? För det är inte svensk traddition att ha sånt där. Varför förstår jag inte man ska ha sånt. Förr så firade man att man var singel en sista gång innan man gifter sig.
    Skit i att gå på svensexan och möhippan. Har man inte råd så har man inte, finns inget att tänka på. Jag hade inte gått på  sånt även om det var nära vän till mig om det ska kosta mig 8000 kr.
    Du kan inte så mycket historia antar jag?

Denna smått barbariska rit har anor ända tillbaka till 1500-talet. Möhippans historia är således betydligt äldre än männens motsvarighet svensexan, som uppkom någon gång under början av 1800-talet.

Möhippa är den fest som ordnas för en blivande brud av hennes väninnor strax före bröllopet. Från början kallades möhippa för mökväll och var en fest som, till skillnad från vår tids möhippa, ordnades av brudens föräldrar i deras hem kvällen före bröllopet. Bröllopen hölls under denna tid vanligen på söndagar, men de flesta gästerna anlände redan på lördagskvällen och självklart skulle dessa långväga gäster erbjudas mat, dryck och underhållning. De som deltog i mökvällen var således både män och kvinnor i alla åldrar och det är dessa kvällar som är ursprunget till våra dagars möhippor.

I slutet av 1800-talet blev tillställningen en fest där enbart kvinnor deltog. Ungefär vid samma tidpunkt uppstod ordet "hippa" som betyder "kalas, fest". Till en början var det frigjorda kvinnor som till exempel konstnärinnor och studentskor som började fira sin väninna som skulle gifta sig hemma hos någon av sig eller ute på restaurang.

Svar på tråden 8000 för att gå på bröllop??