• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • finafina

ah okej, jag äter vid mens medel som gör att jag inte ska blöda så mycket....så jag antar att det påverkar åt andra hållet, (cyklokapron) får kolla med min klinik om dom tror att jag behöver det vid nästa försök.

• criss00
    Lully Hill skrev 2011-09-28 11:05:23 följande:
    Välkommen till tråden Criss00!
    Japp det är mitt första barn jag sedan 10 år kämpar efter. Jag hade gett upp hoppet under 2009-2010. Vi var då inne i adoptionssvängen. men ärligt talat tycker ajg att Adoptionscentrum är så oseriösa, vi ifrågasatte en massa och det har ännu inte blivit några barn genom AC. Man får kämpa och ligga i där också, tyvärr. Nu har jag inte haft kontakt med dem sedan årsskiftet och då stannar processen av och de hör inte av sig. Sååå dåligt!!
    Nu har hoppet tänts för mig igen då det kommit fram ny forskning att oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem. (läs min presentation och min andra tråd)
     Det kan också vara klassist immunproblem att man får ett barn och sedan går det bara inte!! Immunförsvaret har lärt sig att detta är främmande celler och därför funkar det inte andra gången. (som ett vaccin eller mässlingen etc. där man får det en gång sedan har man ett immunskydd) Jag tycker därför att du skall börja fundera i dessa banor också.   Googla på Alan Beer clinic och reproductive immunology. Du kanv ara ett sådant klassiskt fall.  

Copenhagen Fertility Clinic tar emot ialla fall oss 45 åringar. Sedan vet jag inte om det är totalt kört? Nån som vet? 

Kram Lully

Hej Lully Hill och alla andra tappra här inne i tråden! :)
    Heja dig säger jag bara, 10 år. Ge inte upp hoppet! Jag håller så tummen för dig!!! Och självklart er andra som kämpar för en liten. Tråkigt att det inte heller har fungerat med adoptionen. Det är otroligt att det ska vara så komplicerat.
    Jag har svårt ibland att få tid vid datorn då jag är hemma själv med min lilla tjej (sambo jobbar på annan ort och är borta flera dagar i streck). Har inte hunnit googla ditt tips om immunproblem ännu. Det låter inte kul om det skulle kunna vara mitt problem.

Jag har trott att det varit kört med IVF för mig pga åldern (.....varför säger läkare något som de stämmer...grr. Blir också irriterad över mig själv att jag inte tagit reda på det själv utan bara litat på läkarna). Nu vet jag inte om det är aktuellt med tanke på hur kort tid jag isf har på mig. Men man blir ju verkligen nyfiken på om de skulle kunna ta ut bra ägg om det skulle vara problemet med alla MF tidigare? Jag har ju iaf lyckats bli gravid hela 4 ggr på knappt 2 år. Om MF beror på immunproblemet så är det verkligen sorgligt att de dog. Innan min dotter föddes har jag aldrig varit gravid.

Som "äldre" blir man tyvärr inte så trevligt bemött i denna värld av läkare/bm alla gånger. Man känner hela tiden hur de tänker "skyll dig själv att du börjat så sent". Ingen frågar någonsin om det funnits någon anledning till att man "är ute sent". Efter programmet i måndags "barn till varje pris" så var det även min känsla när läkaren pratade om äldre. :(
    Jag får ingen hjälp med att se vad som är felet vid MF men har iaf träffat en trevlig läkare som skrivit ut Trombyl 75 mg och Progestoron om jag blir gravid igen om det ev skulle vara någon liten blodpropp som gör att fostret dör. På förpackningarna står det att jag ska börja med dem vid postivt graviditetsbesked men jag har för mig att läkaren sa att jag skulle börja med Trombyl redan vid ÄL. Vet någon vad som gäller? Samtidigt blir jag osäker på att ta dem när det i bipacksedeln står att man inte ska ta dem om man försöker bli gravid. ??? Är det ascetylsalicylsyran som gör det? Någon som vet?

Kram

• Lully Hill
    criss00 skrev 2011-10-06 23:24:24 följande:

Hej Lully Hill och alla andra tappra här inne i tråden! :)
    Heja dig säger jag bara, 10 år. Ge inte upp hoppet! Jag håller så tummen för dig!!! Och självklart er andra som kämpar för en liten. Tråkigt att det inte heller har fungerat med adoptionen. Det är otroligt att det ska vara så komplicerat.
    Jag har svårt ibland att få tid vid datorn då jag är hemma själv med min lilla tjej (sambo jobbar på annan ort och är borta flera dagar i streck). Har inte hunnit googla ditt tips om immunproblem ännu. Det låter inte kul om det skulle kunna vara mitt problem.

Jag har trott att det varit kört med IVF för mig pga åldern (.....varför säger läkare något som de stämmer...grr. Blir också irriterad över mig själv att jag inte tagit reda på det själv utan bara litat på läkarna). Nu vet jag inte om det är aktuellt med tanke på hur kort tid jag isf har på mig. Men man blir ju verkligen nyfiken på om de skulle kunna ta ut bra ägg om det skulle vara problemet med alla MF tidigare? Jag har ju iaf lyckats bli gravid hela 4 ggr på knappt 2 år. Om MF beror på immunproblemet så är det verkligen sorgligt att de dog. Innan min dotter föddes har jag aldrig varit gravid.

Som "äldre" blir man tyvärr inte så trevligt bemött i denna värld av läkare/bm alla gånger. Man känner hela tiden hur de tänker "skyll dig själv att du börjat så sent". Ingen frågar någonsin om det funnits någon anledning till att man "är ute sent". Efter programmet i måndags "barn till varje pris" så var det även min känsla när läkaren pratade om äldre. :(
    Jag får ingen hjälp med att se vad som är felet vid MF men har iaf träffat en trevlig läkare som skrivit ut Trombyl 75 mg och Progestoron om jag blir gravid igen om det ev skulle vara någon liten blodpropp som gör att fostret dör. På förpackningarna står det att jag ska börja med dem vid postivt graviditetsbesked men jag har för mig att läkaren sa att jag skulle börja med Trombyl redan vid ÄL. Vet någon vad som gäller? Samtidigt blir jag osäker på att ta dem när det i bipacksedeln står att man inte ska ta dem om man försöker bli gravid. ??? Är det ascetylsalicylsyran som gör det? Någon som vet?

Kram

Tack vännen!
    Ja 10 år är en lång tid och som sagt vi gav upp för något år sen. men så tändes hoppet igen! Att kunna få bli en "riktig" familj.
    Ja man får skämmas i Sverige om man är så fräck och så högfärdig att man tror sig kunna bli med bbarn på "gamla dar".
    Jorå, det känner till jag minsann!

IVF kan du göra ännu i Danmark. Flera kliniker ställer upp. De flesta är på FL går till Copenhagen Fertility Center. Även jag.
    Sedan behöver man en läkare här i Sverige. Antingen någon som är just och ställer upp för dig. CFC har även samarbetsläkare i Sverige.

Det finns även möjlighet till äggdonation. Kan du tänka dig det? I så fall är du ännu bara barnet Då kan du vara upp till 49 år. Många vänder sig till AVA kliniken Riga exempelvis. Jag har mycket bra erfarenhet från AVA i Finland som gör äggdontion upp till och med 45 år.

Du skall ta Trombyl från dag 2 i menscykeln om du skall göra en IVF och det skall man hålla på med fram till v 12 tror jag.. Borde väl vara samma vid vanlig cykel.

Lycka till!

Lully
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    myran6801 skrev 2011-10-07 06:47:08 följande:
    Lully Hill, hur gick det fick du tag i sprutor? Kram
    Ja, tack Myran! Det löste sig! En kär FLvän kom som en ängel och räddade mig!
    Tänk på det alla ni som gör IVF utomlands. Kolla så ni har sprutor det följer inte alltid med medicinen. I så fall är det bra om ni kan få med er det från kliniken direkt! Det är enklast!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • loppis7

Här är en till gamling som fortfarande längtar efter en liten till , visst jag vet att åldern talar emot men det är svårt att acceptera detta.
    Jag har äldre barn sen tidigare men sen när jag träffade min nya man så ville vi försöka få ett litet kärleksbarn vilket inte visaed sig vara så lätt men efter många IVF:er o FET o även MF fick vi äntligen våran mirakeltjej jag var då 40 år o vi hade återigen tur då vi hade frysta embryon som blev till våran prins då jag hade fyllt 42 år .Efter alla våra försök så trodde vi inte att vi skulle kunna bli det men trots min ålder o min mans få spermier så har vi blivit gravida 2 ggr men tyvärr har båda graviditeterna slutat i MF. Jag känner mig inte färdig än o skulle så gärna vilja ha en liten till men tyvärr finns det ju ingen klinik som tar emot oss, var kan vi söka hjälp o vad kostat det ?

• Lully Hill

Hej mina vänner!
    Nu drar jag igång! Idag kom mensen! I morgon börjar jag spruta 300 IE Fostimon!
    Läskigt och spännande! Undrar om det blir några ägg överhuvudtaget! Iså fall blir det ÄP på Copenhagen Fertility Clinic!
    Jag äter under tiden D vitamin, Folsyra, Prednisolon, Rosenrot (till ÄP) Omega 3.
    Sen är frågan: skall jag fortsätta 7 keto till ÄP?
    Skall jag ta Trombyl?

Håll tummarna för mig!
    Kram Lully

• Zinfandel

Vad härligt att höra Lully!! Jag hade fortsatt med 7 Keto minst till ÄP och ja, jag hade tagit Trombyl. Lovar att hålla alla tummar & tår Drömmer 

• myran6801

Lully, kul att du startat! Jag är dig hack i häl! Mensen är på G o jag ska göra vul ckd 2 sedan sätter jag igång antagligen maxdos 450 menopur.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF