• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Redan47

Jag käkar Estrofem. då jag får det utskrivet från Riga. De motsvarar Progynon i FASS. 

• Stockholmsinnerstad

Snart lycklig. Vecka 38 här så hon kan komma när som helst nu.  Jag gick på mammaledigt i dag måndag så nu är det bara förberedelser och väntan på agendan. Hur går det för dig? {#emotions_dlg.flower}

• Katt12

Verkligen kul att det gått så bra, Sthlm!

Tack för att ni frågar hur det är med mig, Snart och Sthlm. Det är väl sådär... Känner mig väldigt nedslagen efter mina 7 misslyckade IVF. De är dessutom inte bara misslyckade så tillvida att det inte blivit några graviditeter, utan när jag tittar tillbaka så tycker jag så mycket har gått snett med behandlingarna. Under de första behandlingarna blev jag sjuk gång på gång, fick UVI och halsfluss och fick aldrig några immunmediciner trots tydliga reaktioner efter ET. Sedan bytte jag till Falun och såg då fram emot att få testa blastocystodling och immunmediciner, men för första gången fick jag för få befruktade ägg för att odla vidare till blasto.

Falun ville inte erbjuda fler försök pga ålder utan sedan blev det Danmark och CFC. Där fick jag först en kraftig blödning efter ET, så jag har svårt att tro att ngt embryo fick en verklig chans. Nästa IVF ägglossade jag i förväg efter felaktiga direktiv kring Orgalutran från klinikens sida... och så slutligen försöket hos Trianglen som väl blev ganska ordinärt, men var det första och enda försök jag gjort med stöd av Dr D i Aten. Tyvärr inget plus i alla fall. Kåre tycker vi ska satsa på ÄD och kanske blir det så.

Jag fattar bara inte varför det är så galet svårt för mig att bli gravid. Vet ju förstås allt om åldern, men vi har försökt i tre år och jag har trots allt fortfarande bra värden, AMH 1,7 och FSH 5,5 senast jag kollade. Har två barn på 7 och 11 och hade visserligen svårt att bli gravid även tidigare pga min endo, som alltid ställt till det. När vi först var på Mama Mia och tog hormonprover när vi började försöka med en trea var läkaren optimistisk trots min ålder. Men det har inte blivit ett enda plus på stickan på hela denna tid. Deppigt.

Förstår om ni tycker att jag borde vara nöjd med de två barn vi har. Det är jag också, jättenöjd. Just därför blir jag så stressad över att de blir stora så fort. Känner inte att jag är färdig med småbarn ännu och vill ha större familj. Att gå över till ÄD är ett stort steg som både jag och sambon behöver smälta innan vi kan gå "all in". Dr D i Aten tycker att jag ska göra som du, Snart, och testa "embryo banking", men det är som att mitt batteri är helt slut efter att ha kört 7 IVF på drygt ett år. Fattar inte hur jag skulle orka bege mig till Aten gång på gång... Beundrar verkligen din ork och målmedvetenhet!

• Stockholmsinnerstad

Redan47, tack men tar inte ut något i förskott än utan målgångstankar vågar jag kalkylera med först när hon är ute och hon ligger på min arm och andas och är frisk. Håll tummarna för att förlossningen går bra, jag är inte så lite nervös med barnmorskebrist just nu etc, men försöker (och lyckas oftast) tänka positivt och ladda inför det hela.

Hela graviditeten har ju varit en mönstergraviditet enligt läkare och BM så de är oerhört hoppfulla iaf. I morgon nytt UL inför förlossning. Det vore en mardröm om något hände nu i sluttampen efter allt vi gått igenom och utsatt oss för, vågar inte ens börja tänka på det.

Katt12 Vilken resa du gjort och vad du kämpat! Klart att man då blir låg i perioder och denna barnlängtan har ju inget med dina två underverk sedan tidigare att göra så det går ju inte att säga att du ska vara nöjd. Barn kan man ju inte ersätta eller jämföra med varandra. Hjärta
    Hur var det att följa två experters råd samtidigt, var det lätt att kombinera eller svårt? Hade de båda samsyn hela vägen? Hur gjorde du om de sa olika saker?

Många kramar till er alla här inne, ni är mina hjältar allihop. {#emotions_dlg.flower}

• Uppåt

Sthlminnerstad: väntar spänt på att få höra nyheter om din bebis, har den kommit?

• Stockholmsinnerstad

Hej Uppåt. Än har hon inte kommit, däremot har jag fått en skön vinterförkylning med tillhörande hosta så här inför förlossningen som inte tar så lite på krafterna. Grrrrr. Vecka 40 i dag. Skrattande
    Hur är det med dig?

• Uppåt

Sthlminnerstad: spännande väntan, och ja, inte kul att vara slut inför förlossningen, själv hade jag förvärkarna från helvetet en hel vecka innan, sov i stort sett ingenting, fick åka in akut för att få någon sovdos på förlossningen, och sov en natt, men sen likadant igen, var helt färdig när vi åkte in, och så epiduralen på det....har du tänkt något på smärtlindring?
    jo, här har vi nog lagt ner planerna på fler barn, det får vara så här nu. Hoppas allt går väl nu för dig, du kanske rentav redan är på BB.

• Stockholmsinnerstad

Hej Uppåt! Snacka om förarbete för dig och jobbigt att inte få känna sig utvilad inför förlossningen vännen, men allt är ju värt det när det är klart. Solig

BF I DAG DÅ! Men känner nada nada nada.

UL i går iaf och allt ser bra ut med mängd fostervatten, tillväxt på lille filur etc så det är bara att vänta.

Förkylningen har lagt sig och kroppen brukar tydligen pausa om man blir sjuk och sätter inte igång några värkar förrän kroppen orkar med en förlossning. Helt fantastiskt det där.

Jag kommer att ta all smärtlindring som jag erbjuds och som inte påverkar bebis negativt, varför ha onödigt ont menar jag...

Så det blev så trots allt... Ett sorgligt och tufft beslut för dig och er, men när man väl tar det så är det å andra sidan väldigt genomtänkt i ett sånt här läge och då får man istället vara glad för allt det fina man redan har och det är inte lite det. Hjärta

Många kramar från mig Uppåt. Passar även på att önska dig en riktigt fin helg. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden 45 år och planerar IVF