• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Stockholmsinnerstad

Hej tjejer från vecka 26 här. Tösen härjar runt dagligen och det är så mysigt och overkligt hela prylen.
    Jag åkte in en vända förra veckan till förlossningen pga kraftiga magsmärtor och blev jätterädd men det hade inget med babymagen att göra utan var tarmvred pga iskalla jordgubbar och yoghurt (man ska tydligen undvika kallt när man är gravid, lätt när det är just det som är mina cravings) men det var ju bra att göra ett studiebesök där ändå så vet jag vart jag ska när det är dags Flört Föds hon för tidigt nu så är det stora möjligheter att hon klarar sig ändå vilket känns som en extra trygghet. 

Katt12 jag är lite avis på att du får träffa Kåre här nu. Glad
    Det enda som jag gjorde som jag tror var bra, var att ta fram en sammanställning över medicinering och resultat av mina tidigare IVF-Försök. Det ger ju honom lite försprång att se vad som fungerat/inte fungerat tidigare när han ska ta fram en ny plan. 

Många kramar till alla. Uppdatera gärna hur det går för er, jag är så nyfiken och hoppas att ni kämpar på och tror på er dröm. Hjärta 

• Snart lycklig

Grattis sthlmsinnerstad till att allt fortlöper som det ska. Det måste kännas fantastiskt! Har inte så mkt nytt att berätta. Samlar fortfarande 1-dgrs embryon för infrysning. Är nu i Aten för äggplock som blir på tisdag. Innan detta plock har jag 12 st 1-dgrs i frysen. Det är ju inte som att ha 12 st 2-, 3- eller 5-dgrs. Jag vet bara att de befruktats, men vet inget om fortsatt delning. Först ska de klara upptining oxå. Efter detta plock blir det MAX tre st till innan FET. I samband med sista plocket månaden innan FET ska jag oxå göra en hysteroskopi. I samban med FET ska jag inte göra en stimulering och äggplock.

• Stockholmsinnerstad

Snart lycklig; snacka om målmedvetenhet och klar plan. Ska bli så spännande att följa dig med detta upplägg. Solig
    Håller tummar för lyckat ÄP i morgon. {#emotions_dlg.flower}

Katt12, hur gick det i dag?

Kram på er.

• Katt12
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-10-22 00:08:58 följande:
    Snart lycklig; snacka om målmedvetenhet och klar plan. Ska bli så spännande att följa dig med detta upplägg. Solig
    Håller tummar för lyckat ÄP i morgon. {#emotions_dlg.flower}

Katt12, hur gick det i dag?

Kram på er.
    Ja, vi träffade Kåre igår och han verkade kunnig och rejäl. VÄLDIGT mycket tal om åldern, vilket gjorde att jag nu känner mig rejält låg:( Har ju peppat mig med att jag har bra AMH, men det var inget som han tog fasta på. Vågade inte säga att jag varit i Aten, men det var intressant att höra att han spontant sa att han tror att jag har förhöjt immunförsvar och rekommenderar därför Pred redan nu från starten på nedregleringen. Vet inte riktigt vad jag ska säga, luften har gått ur mig totalt. 

Snart lycklig, hoppas verkligen det går bra för dig idag. Njut av Aten, var ju där för en vecka sedan och längtar tillbaka till värmen...   

• Uppåt

Katt12: Vad sa din läkare om åldern då? Jag är ju i samma ålder som du och kunde vara intressant att höra, har funderat på ett försök till i Danmark, med tanke också på att Sthlminnerstad fick ett så lyckat resultatGlad Men sen har vi ju så olika förutsättningar trots att vi alla är i samma ålder.

• Katt12

Hej Uppåt, ja, han pratade mkt om ålder. Inte för mig specifikt, utan rent allmänt. Att sannolikheten att lyckas m IVF är mkt låg. Att det inte hjälper att ha fina äggstockar, bra AMH och FSH, äggen är ändå gamla. Känns ju märkligt att den som har lågt AMH får höra att det är en negativ indikator, men bibehållen AMH är tydligen ändå inget att hänga i julgranen.

• Uppåt

KAtt12: Good pointFlört om värderna. Vad mäter egentligen FSH?
    Hoppas det går vägen för dig. Du har inte tänkt på ÄD?

• Katt12

Jag tror inte ÄD är ett alt för oss. Vi har ju två barn som vi fått efter laparoskopi op av min Endo. Efter operationerna har kroppen varit lugnare, vilket gör att immunförsvaret taggar ner. Nu vill man inte operera mig igen utan hänvisar t IVF. Jag har som sagt bra värden fortfarande men endon ger ett överaktivt immunförsvar. Hur resonerar du själv ang ÄD?

• Uppåt

Katt12: månaderna tickar ju och båda gångerna med IVF har det inte varit så lyckat, en gång avbröt vi pga för få folliklar, hemmaförsök, andra gången fler folliklar men bara ett befruktat, dessutom väldigt knöligt att genomföra med resan till danmark för båda två inkl vårt barn, trodde jag skulle få några till frysen men blev ju inget, sen tappade jag sugen, det ångrar jag väl nu, en gång är ingen gång, två gånger....man vet ju aldrig, fick min dotter på naturlig väg och borde definitivt testat ivf långt tidigare än i den här åldern, då kanske det funkat bättre och dessutom gått att genomföra i sverige.
    ÄD känns som ett alternativ, även om jag är lite rädd för östrogenet som man tydligen måste ta till skillnad från vid IVF. Dessutom är jag ganska säker på att jag vill ha öppen donator och då är det ju Finland som gäller, kö dit förstår jag, just nu har vi lite mycket att stå i, men jag överväger att ta itu med det om några månader, flera som varit i den här tråden har ju gått över till ÄD och lyckats.
    Lycka till med dina försök.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF