• ja88

Juni-barn

Hej, får man kika in här? Är gravid i vecka 13 (12+) med barn nr 2, ettan är en livlig kille på 10 månader, så går allt vägen blir det fullt upp till sommaren! Flört Vi var på KUB igår och såg en liten sprattlande sak, härligt att se att det finns någon där inne.

• ja88
    emma78 skrev 2011-12-20 18:53:26 följande:
    Tack snälla ni för erat stöd!
    Jag fick en tid till läkaren idag ,som barnmorskan snällt uttryckte det: vi fick in dig med ett skohorn!Ska jag var Tacksam oxå?
    Kom till världens gulligaste läkare tack och lov!
    Han gjorde undersökning direkt,och tack och lov så såg allt bra ut!!!tappen hade inte kortats av,och det var inget mf på gång!Jättesvårt att säga varför jag får sd.....fick välja lite själv hur jag ville göra,sjukskriven eller fortsätta jobba och få hjälp med bricanyltabletter.Jag valde att fortsätta jobba,funkar det inte så är det bara att ringa så fixar dom sjukskrivning!Mitt krav var bara att dom hela tiden skulle ha mig under uppsikt! Så nu känns allt MYCKET  bättre.Men jag kommer att ta kontakt med mvc för att byta barnmorska!Fick veta att det finns en på orten som är toppen!
    Som lite "plåster på såren" fick jag ju oxså se min bebbe idag!!LYCKA<3     
    Nu har jag inte läst tillbaka men har de tagit urinodling? För jag började känna av sammandragningar förra helgen alltså vecka 13 och jag hade GBS i urinen, det var inte helt oväntat då jag hade problem med det förra grav också. Rynkar på näsan UVI under graviditet ska man ju alltid behandla men just GBS är extra viktigt att hålla koll på.

Klart du ska byta om du inte trivs med din BM, jag sa till denna grav att jag inte ville ha samma som förra gången, hon var otroligt vimsig och jag tycker inte man ska behöva rätta sin BM i diverse faktauppgifter. Nu tycker jag "den gamla" tittar lite surt på mig när jag är där (liten ort med endast ett MVC där det jobbar 3 st BM) men vafan, man har väl rätt att känna sig trygg och omhändertagen under graviditeten.
  • ja88

Och ja förresten, fick fråga om våld en gång förra graviditeten under ett besök jag var där själv...

• ja88

Känner alla rörelser redan?? Jag är i v 14+3 men har nog inte känt nåt än, men med sonen började jag inte känna förrän ca vecka 21 så kan inte påstå att jag bekymrar mig för det. Vill inte pröva dopplern ännu heller, tyckte det var jättesvårt att få in nåt runt vecka 20 sist (det är inget äkta angelsound utan någon billigare version så den kanske inte är lika bra). Däremot bekymrar jag mig lite för min GBS, har ätit klart min antibiotikakur men tycker inte UVI-symptomen har försvunnit. Så får väl ringa MVC imorgon och se vad de tycker.

• ja88

Är det någon mer som har eller ska få barn tätt? Har en son född feb -11 så det blir ju 16-17 mån mellan om allt går bra. Vissa stunder kan man fundera över vad man gett sig in på Flört

• ja88
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-12-27 15:26:06 följande:
    Zupermis: dotter nr3 är född 23 maj 2011 så har tätast här;) 1 1/2 år mellan mina första 2 tjejer. Inga problem med barn tätt vad jag fått erfara. Dom två första e bästisar och leker jämt. Jätteskönt.
    Oj det var tätt Glad Men då är vi några stycken som ska ha syskon inom ca 18 mån iaf, kul! Jag har också tänkt på fördelarna med såpass tätt framför lite längre som att storasyskonet förmodligen inte är gammalt nog att uppleva någon större svartsjuka, inte är i någon trotsålder än osv. Men visst kan man ändå känna OJ hur ska man orka med två som är så små ibland.
  • ja88
    Pinkflower880 skrev 2011-12-27 16:37:42 följande:
    Någon mer som fortfarande är sjukt trött? Kan knappt hålla mig vaken...
    (Kan kanske bero på att dottern är vaken halv nätterna numera, men ändå... )

Har idag gått 16 fulla veckor och känner bebisen då och då. Tycker tiden går superfort, mycket snabbare än första grav. Har RUL 10 januari, och börjar bli mer och mer sugen på att se om man kan få reda på kön. Men det känns som att det tar bort så mycket av spänningen... Men är sjukt nyfiken...        
    Ja jag är trött... mer vissa dagar än andra. Jag har dock låga järndepåer också så jag vet inte hur mycket det påverkar... men visst är det jobbigt att inte orka som vanligt. Sonen har varit förkyld i en vecka nu och börjat strula med sömnen i samband med det, annars har han sovit väldigt bra länge. Hoppas att han återgår till det när han är frisk igen!

Ang fosterrörelser så var det precis som nervryckningar jag beskrev de tidiga rörelserna förra gången Glad Man tror kanske inte att det är rörelser i början och det kanske det inte ÄR heller, för jag har känt likadant när jag inte varit gravid ;) Men det var iaf dessa "nervryckningar" som blev fler och starkare med sonen, men först runt vecka 21-22 som sagt. Så vi får se när jag börjar känna denna gång.

Vi kommer nog fråga om könet går att se på RUL, gjorde vi sist också. Klart det vore spännande att ha överraskningen kvar så att säga, men jag är för nyfiken för att inte fråga tror jag ;) Sen känner jag att könet blir så himla sekundärt när bebisen väl föds... medan allt man kan få reda på om det lilla livet när det fortfarande ligger i magen är himla spännande.
  • ja88
    Månskugga skrev 2011-12-27 20:35:58 följande:
    Hej! Zupermia78: Jag väntar också barn tätt. Mitt tredje barn är beräknad i början av juni och jag fick min andra dotter den 26:e april, så det blir ca 13 mån. Min första dotter är född i mitten på april 2005. Hon kommer precis ha fyllt 7 år när hon igen blir storasyster Funderar en del på hur det kommer vara med tre barn varav två så tätt. Blir mest orolig pga andras reaktioner. Alla är glada men sen säger de saker som "Men oj, hur ska det gå med så tätt mellan barnen?" "Oj! Ja, det blir tufft" osv osv. Samtidigt så vet jag att det löser sig och jag försöker njuta så mycket jag kan av min sista graviditet. Hur mår ni andra som ska ha tätt? Förlossning är ju om inte annat väldigt nära inpå i minnet - hur påverkar det er (speciellt ni som hade en tråkig upplevelse av förlossningen) Själv väntar jag på aurorasamtal och har bestämt mig för att jag önskar snitt denna gång. /Månskugga
    Nu har inte vi berättat för så många än men upplever också att det verkar vara en vanlig reaktion - "oj nu får ni fullt upp". Men jag vet inte om jag tycker det verkar lättare att ha ca 2 år mellan barnen och det är ju jättevanligt? Jag har väl känt hela tiden att det säkert finns för o nackdelar med alla åldersskillnader. Man får ta det som det kommer helt enkelt.

Jag blev snittad med sonen efter ett dygns förlossningsarbete, efter att ha varit fullt öppen i 4-5 timmar utan någon progress. Förlossningen fram tills det var en bra upplevelse men det var vidriga timmar för man kände så tydligt att kroppen inte samarbetade trots starka värkar varannan minut (hade värkstimulerande dropp hela tiden) och man blev ju helt slut av att inte komma nån vart och ha så ont så länge. Så det är klart man funderar en del på nästa förlossning. Vad BM har sagt så är det förmodligen inga problem att få igenom ett snitt om det är det jag vill. Men jag VILL ju helst föda vaginalt och inte minst slippa bli snittad för så käckt var det inte, och dessutom att vara opererad och inte få lyfta med en 17 månaders hemma...
  • ja88
    MissFörstånd skrev 2011-12-27 21:32:52 följande:
    Vi kommer ha 4,5 år mellan barnen och vi får endast kommentarer som: det var väl på tiden!!! Varför får man inte bestämma sånt själv?! Vi försökte i över ett år innan vi blev gravida med dottern och nu var det försök nr 2 men det vet ju inte de som kommenterar. Så det är lika jobbiga kommentarer om man väntar med att skaffa syskon som om man gör det snabbt. Tänk om man bara kunde få ett: grattis, vad roligt!

Är i v18 nu :-O. Shit vad fort det går!!
    Ja jag tycker det är jättemärkligt att folk anser sig ha rätt att ha en massa åsikter om andra människors "familjeplanering", eller vad man nu ska kalla det. Alltså när man får barn, hur tätt, hur många osv. Det är ju något väldigt privat, jag tycker det är fräckt att kommentera en massa. Dessutom är det ju faktiskt inte alls säkert att man aktivt väljer något alls. Jag har haft lätt att bli gravid hittills men jag tar absolut inget för givet. Det är väl allt annat än självklart att man blir gravid precis när man tänkt sig.
  • ja88
    RocketQueen skrev 2011-12-29 11:07:31 följande:
    Jag ska gör rul på onsdag. Då kommer jag att vara i v.18+4. Så det skiljer ju inte så mycket. Men jag antar att jag fick tiden lite sent för att det är så mycket helger och sånt här nu.
    Jag har också fått tid på det som är beräknat till v 18+4, det var ungefär samma sist så det verkar vara standard här i alla fall... det är först den 24/1, känns långt dit!
Svar på tråden Juni-barn