• ja88

Juni-barn

Vecka 34+0! Och ny behandling pga GBS, lämnade odling för en vecka sen när jag tyckte jag började känna av det och igår var det riktigt otäckt mycket sd, så bara att vänta på att behandlingen ska kicka in, igen :( det brukar försvinna varje gång och sen vara tillbaks max 3-4 veckor efter avslutad behandling, så jobbigt.

• ja88
    Bumman79 skrev 2012-05-14 13:42:54 följande:
    Sen jag gick hem för 1,5 v sedan har jag inte hunnit med någonting känns det som...jag är bara supertrött vilar vilar vilar sen sover jag typ 12 timmar per natt. Å vaknar såklart dödstrött.

Är i v 36 nu (35+0). Är det så det ska vara nu på slutspurten kanske? 
    Jag som hade tänkt att fixa en massa och så orkar jag inte...tänkte tvätta bebiskläder nu känns skitjobbigt...men har skjutit upp det i 3-4 dagar redan. Å jag tycker ju egentligen att det är jättekul med bebisfixet!

Känns som att jag har småhuvudvärk och yrsel och är smått förkyld och dödstrött men det har jag ju känt mig i 10 dagar nu å blir bara tröttare och tröttare...eller kan det vara så att det är mina järndepåer som bär skulden?
    Jag ska ju få dropp men vet inte när...känns som att jag är i akut behov av det nu.
    Är lite smått irriterad över att inte BM tog upp saken för några månader sedan när jag började berätta om mina svimningskänslor. Man har fått stå ut i några månader extra pga det.

Gnäll gnäll gnäll är det fler som är totalt orkeslösa som jag är? Vill bara bli pigg å glad å fixa å dona inför bebisens ankomst...
    Jaa jag är lika trött jag. Vet inte hur det står till med järnvärdena eftersom ingen har kollat sen före inskrivningen, lite konstigt tycker jag eftersom jag hade låga depåer då och har ätit tabletter sen dess... men vill minnas att jag var lika trött i slutet förra gången och då var hb strålande hela tiden... skillnaden denna gång är ju att jag har en liten telning på 15 mån och inte direkt kan vila så mycket på dagarna... tröttheten suger verkligen musten ur en, man känner sig som en dålig mamma och tråkig sambo, så himla trist.

Äter nu femte sabla kuren med antibiotika för GBS denna grav och det kan väl kanske påverka också, menade BM på i alla fall. Och imorgon blir det besök hos spec-mvc, tydligen standard här när man är snittad tidigare, vet dock inte riktigt vad besöket ska gå ut på men vi får väl se,
  • ja88

Går in i vecka 36 imorgon (det låter mycket bättre än att säga att man är i 34+5 ;)). Formen är verkligen varierande. Illamående av och till, kissnödig jämt, mycket sammandragningar vissa dagar - andra inte, fogar som knappt ger sig till känna vissa dagar och är hemska andra. Sover överlag dåligt och är mer eller mindre trött jämt... Humöret skiftar minst lika fort som fysiken, svårt att hänga med sig själv ibland. Bebisen skruvar med huvudet nedåt bäckenet ibland så man kvider eller rentav tjuter rakt ut...

Äter sista dagen i denna femte kur för GBS, vill inte gnälla när ni är flera som råkat ut för div komplikationer och utöver min GBS så har ju min graviditet varit helt medicinskt okomplicerad - men detta är verkligen tröttsamt. Ständiga antibiotikakurer och stress över farliga bakterier som bara kommer tillbaka någon vecka efter avslutad kur :( Man är ju ständigt medveten om att dessa bakterier kan göra "all eller ingen" skada...

I övrigt värker mitt kejsarsnitt av och till, ibland gör det också ont i blåsan på ett skärande sätt när jag kissar, vilket det gjorde mycket precis efter jag blev snittad. Så jag nojar lite över sammanväxningar etc och oroar mig för de komplikationer som kan uppstå vid vaginalt förlossning efter snitt...all vårdpersonal är ju väldigt ivrig att påpeka att det bara är någon procent som drabbas av livmoderruptur, men tanken är skrämmande.

• ja88

Grattis till alla bebbar och lycka till ni som är på g. Här är det fortfarande 27 dagar till bf och praktiskt känns det som om 100 saker "måste" falla på plats innan det drar igång. Först o främst ska min mor som bor 30 mil bort komma hit för att kunna vara barnvakt - finns ingen annan som kan ställa upp så alternativet är att föda ensam vilket skulle kännas jävligt tufft, och hemskt att beröva sambon att få vara med :( sen har min mamma av olika skäl bara träffat Adrian 2 ggr, senast då han var 6 mån, så de känner ju inte varandra...utan vill ju helst att hon hunnit vara här ett litet tag innan vi åker till förlossningen. Som grädde på moset har sambons mor gått bort och begravningen hålls 25 mil bort, den 13 juni, alltså en vecka innan bf :( så medan han är borta får det ju absolut inte hända något, känns inte alla tryggt att han åker bort så nära inpå...

• ja88

BM-besök idag och sammanfattning av graviditeten.... Barnmorskan sa då att de starkt rekommenderar att den som är snittad undviker EDA vid nästa förlossning. Alltså, jag inser ju att det är en försiktighetsåtgärd som är ganska logisk, men det känns lite cyniskt. "Självklart rekommenderar vi vaginal födsel som bästa alternativ för mor och barn, men nån effektiv smärtlindring kan du inte få för då kanske du inte känner om livmodern spricker" typ....känns sådär betryggande Gråter

Fick också veta att bebis fortfarande är helt rörlig med huvudet (v 36+5). Vilket ju är en risk om den fortfarande är det och förlossningen startar med vattenavgång som sist....blev inte av med min GBS efter förra kuren heller utan ska äta kåvepenin i 10 dagar till... känns som det finns många orosmoln inför förlossningen Rynkar på näsan

• ja88

Visst var det några fler här som väntade barn tätt i ålder? Är det någon av er som fått bebis än? Själv börjar jag få riktig ångest för hur framförallt nätter och sömn ska bli med en nyfödd + en 1,5 åring i huset. Adrian har alltid varit ganska okomplicerad med sömnen men nu en period har han blivit svårare att lägga och verkar sova oroligare. Vågar inte tänka på hur tufft det kan bli om man får en bebis som är krävande om nätterna samtidigt som syskonet sover sämre. Korkat att ta ut sånt i förskott förstås, men det är väl lite det nuvarande tillståndet av trötthet och orkeslöshet som talar.

• ja88
    zenoble skrev 2012-06-05 21:57:47 följande:
    Vår stora kille är 1,5 nu och lillebror kom för snart 2 veckor sen. Tyckte det var sjukt jobbigt i början då jag hade dåligt samvete för att inte kunna ha honom i famnen och få all uppmärksamhet som han brukar. Känns som han blivit ledsen och trotsig över det. Han sover också dåligt just nu och kommer in till oss efter halva natten, vägrar somna ensam nu dessutom.. Elias är som tur är snäll och sover om nätterna förutom ett par gånger då han ska äta bara. Lite knepigt är det allt men det blir nog bättre med tiden!
    Ja lite såna tankar/orosmoln jag har också. Känner nästan lite dåligt samvete gentemot Adrian som ska bli storebror men ju faktiskt fortfarande är så liten själv (han är 16 månader nu så inte fullt 1,5). Hur det än är kommer det ju bli en omställning och han kommer inte längre ha mamma och pappa för sig själv. Hur sjutton ska man själv räcka/orka till om nätterna skulle bli tuffa med en bebis som är vaken/skriker mycket och kanske också stör/väcker storebror... som sagt mycket sömnfunderingar, är väl tröttheten som talar ;) Antar att oron för det okända är ganska naturlig när det börjar bli så nära förestående som det är nu. Att bli tvåbarnsföräldrar är ju den största livsomställningen sedan första barnet kom.
  • ja88

Ser att det är fler som har svårt med sömnen, samma här. Antingen sover jag oroligt hela natten, vaken stup i ett, eller så är jag klarvaken vid 4-5 tiden och kan absolut inte somna om. Slutar med att man kliver upp tröttare än när man la sig :( nätterna präglas av sammandragningar (inga onda, bara irriterande), nästäppa, ont överallt, hunger alt illamående. Suck!

• ja88

Imorgon är det en vecka till BF men när man läser här om alla er som gått över så känns det inte så hoppingivande... kan ju lika gärna vara 2,3 eller i allra värsta fall 4! veckor kvar till bebis ändå, för i Värmland får man gå till 42+6 om så är... det hoppas jag ju verkligen jag slipper dock Rynkar på näsan

• ja88

6 dgr till bf och jag mår skit! Började i förrgår, vaknade med feber och världens huvud/muskelvärk imorse. Precis vad man behöver som höggravid :( har inga förkylningssymtom heller så vete sjutton vad det är. Mest varit parkerad i soffan idag och känner mig allmänt värdelös...

• ja88

Grattis till alla bebisar :) själv är jag fortfarande dålig, 5e dygnet med feber och ont överallt, ingen förkylning... Rådfrågade bm igår morse och hon tyckte det borde kollas upp så vi var en vända till specmvc o fl igår och gjorde en massa prover och såg så bebisen hade det bra...vilket den hade och det enda de hittade på mig var förhöjt crp vilket ju bara säger att något är tokigt i kroppen. Ska tillbaks imorgon då de vill hålla koll på det för säkerhets skull. Små bebisfyllda rullande plastbaljor på bb gjorde en ju inte mindre sugen precis :) men i ärlighetens namn vill jag bli frisk innan det drar igång, vet inte hur man skulle orka en förlossning i detta skick. 4 dgr till bf...

• ja88

Grattis till alla nya bebbar :) imorgon bf här. Vet inte vad min kropp pysslar med riktigt, har haft förvärkar? sen söndag em. De gör inte jätteont men känns. Men ökar inte i intensitet. Ibland har jag tre på tio min, ibland gör det avbrott några timmar. Grejen är att jag var väldigt värksvag när sonen föddes, det började med vattenavgång då och jag öppnade mig till ca 4 cm på egen hand. De värkarna var inte direkt starkare än de jag har nu. Sen fick jag dropp resten av vägen (men det avslutades med snitt eftersom han inte trängde ner). Frågan är hur länge man kan bli gåendes såhär om vattnet inte går denna gång då?

• ja88

Ikväll kl 19.31 kom Emanuel 4140 gram 54 cm till oss på bf+2 efter igångsättning. El egentligen tog de bara hinnorna, resten fixade kroppen själv. Avslutade med sugklocka dock då livmodern började bli så trött och de ville ju va extra försiktiga då jag är smittad. Men nu är han här, och det gick ju rätta vägen :)

Svar på tråden Juni-barn