Inlägg från: Tre Flickor |Visa alla inlägg
  • Tre Flickor

Juni-barn

Jag har varit borta så jag hade mycket trevlig läsning här i tråden Glad
    Grattis till era lyckade RUL och grattis till tvillingarna AgnesGN

Vad gäller amning så har jag aldrig lyckats helamma i mer än 3 månader. Min första dotter fick sin första tand redan vid 2½ månads ålder så amningen tog slut rätt fort efter det. Min andra dotter slutade gå upp i vikt som hon skulle vid 3 månaders ålder så jag fick börja ge ersättning och mycket snart valde hon själv att sluta ammas. Jag hoppas att jag kan amma längre tid denna gång.

När jag blir gravid blir jag ett hormonellt monster milt uttryckt. Jag gråter för allt och ingenting, brusar lätt upp och är otroligt känslig för minsta lilla ändring i tonläget hos sambon. Om man bortser från mina kraftiga humörsvängningar så ÄLSKAR jag att vara gravid. Denna graviditet är min sista och jag försöker att njuta så mycket jag bara hinner och kan.     

• Tre Flickor

Vid första förlossningen användes sugklocka för att avsluta. Jag fick ett klipp men sprack ändå invändigt samt upp mot klitoris. 14 stygn fick jag och det tog några veckor innan jag kunde röra mig obehindrat.

Vid andra förlossningen gick jag inte sönder något fast tjejen föddes på andra krystvärken. Jag fick inte krysta alls utan själva styrkan i krystvärken fick trycka ut tjejen medans jag fick flåsa mig igenom värken.

Nu inför tredje förlossningen är jag inte rädd för att sönder, jag kommer att skriva i förlossningsbrevet att jag vill ha handledning vid krystningen för att undvika att gå sönder. Jag kommer att lita fullt ut på förlossningsBM även denna gång och göra som hon föreslår.     

• Tre Flickor
    OHs mamma skrev 2012-01-20 13:21:10 följande:
    Drömmen vore ju att föda vaginalt och inte spricka speciellt mycket, kunna stanna hos min son hela tiden och få åka hem 6 timmar - 1 dygn efteråt. Det är min dröm!

Men frågan är, var det pga epiduralen som jag sprack eller var det pga nåt annat? jag fick ju epidural och kunde inte kontrollera krystskedet pga det hårda trycket. Om jag väljer att föda vaginalt igen och inte tar epidural, klarar jag av smärtan då? Kan det garantera mig att jag inte spricker lika mycket som sist?!

Är väl egentligen läkaren jag ska fråga dessa frågor till men måste vädra lite redan nu känner jag.
    Jag har inga vetenskapliga svar men jag kan svara för hur det var för mig.

Under första förlossningen hade jag epidural och kunde inte heller kontrollera krystandet då jag helt enkelt inte kände några krystvärkar. Jag hade en BM hängandes på magen och en läkare som drog i sugklockan. Jag gick sönder trots att jag klipptes innan för att undvika det.

Vid andra förlossningen ville jag inte ha epidural så testade lustgasen som inte gjorde någon skillnad så jag födde utan smärtlindring och jag kan säga att jag TRODDE att det skulle vara mycket värre än det faktiskt var. Värkarna nådde viss styrka men sen blev de inte värre. Krystvärkarna skötte utdrivningen helt på egen hand och jag klarade mig från att gå sönder.

Jag tror inte att det finns några garantier för att man inte går sönder men jag tror att chansen att klara sig från att gå sönder är strörre om man väljer bort bedövningar som kan påverka utdrivningsskedet.      
  • Tre Flickor

Meddelar att också jag valt att byta signatur pga hackningen av FL.
    Tidigare hette jag Tredje gången!  

• Tre Flickor

LillaGrynet!

Vad frustrerande att bli bestulen på en lånad barnvagn. Jag upptäckte att vår gamla vagn, pulka, gåbord samt lite andra leksaker försvunnit från vårat förråd förra månaden. Saker som jag tänkt att ha till kommande bebisen men nu får köpa nytt. Väldigt trist att man inte får behålla det som är ens eget eller det man lånat för eget bruk längre!  

• Tre Flickor

Grattis till alla lyckade RUL Glad
    Det verkar vara väldigt mycket pojkar i just denna tråd. Det vore kul att veta hur många %. Själv väntar jag min tredje och sista flicka och har 127 dagar kvar till BF.

Första flickan kom BF+4, andra BF-8 så det blir spännande att se när denna behagar titta ut Glad 

• Tre Flickor
    Binkelibana skrev 2012-01-26 09:01:00 följande:
    Lyckades få en ny ul-tid idag kl 11. Har knappt sovit inatt, oron har bara stegrats. Håll era tummar att allt ser bra ut, och att det bara var en dålig vinkel igår...
    Håller tummarna, lycka till!
  • Tre Flickor
    Binkelibana skrev 2012-01-26 12:18:30 följande:
    Det såg inte så bra ut, den nya bm kunde inte heller se skiljeväggen. Ska träffa en läkaren på sjukhuset imorgon, får se vad han säger. Bm ville inte säga nåt alls om vad det kan vara eller hur man går vidare... Så ledsen nu!

Sorry om jag drar ner stämningen eller smittar med oro.
    Hur har det gått för dig idag? 
    Har tänkt på dig och hållit tummarna och hoppats att läkaren lyckats hitta skiljeväggen!
  • Tre Flickor
    Binkelibana skrev 2012-01-27 22:59:38 följande:
    Det visade sig att ena kammaren är för liten och utan flöde. Vi har ställts inför valet att behålla barnet, göra fostervattenprov (risk för ytterligare kromosomskador föreligger) och att göra minst tre omfattande hjärtoperationer under barnets första tre levnadsår.

Vi känner att det vore orättvist mot storebror att hamna så i skuggan med föräldrar och syskon in och ut på sjukhus i långa perioder, orättvist mot bebisen att utstå så mycket operationer utan några garantier, och påfrestande för oss som par. Så vi har i stort sett bestämt oss att avbryta graviditeten. Jag tror också att det är lättare att avbryta nu, än att förlora ett barn som är kanske ett år...

Detta fel är som tur är inget ärftligt, och jag är fortfarande ung. Det som tröstar mig är att vi faktiskt redan har ett barn, och även om det aldrig skulle bli fler så gör det hela skillnaden mellan noll och ett barn, snarare än mellan ett och två. Dessutom är jag tacksam att det är barnet i magen som jag ännu inte känner som det drabbat, än att det hade varit storebror som jag kännt och älskat i fem år.

Så jag lämnar er nu. Stort lycka till med era små, från djupet av mitt hjärta! Tack för att ni frågande, det värmde! Kramar
    Beklagar Gråter
    Mina tankar är hos er. Var rädda om er och sköt om er.
    Många kramar Hjärta  
  • Tre Flickor

Här har ni en till som mår bra Glad

Gick in i vecka 24 i dag och vågen visar nu +1 kg. Jag praktiserar inom vården och gör det på halvtid. Då det inte förekommer några tunga lyft så planerar jag att göra det till vecka 38 och sedan ta fp de sista två veckorna fram till BF. Mellandottern kom i vecka 38 så kanske får jag ta fp redan i vecka 36. Jag har gott om tid att fundera på det. Jag har lite ont av fogarna när jag går på ojämnt underlag som snö men det försvinner förhoppningsvis snart när våren kommer annars känner jag inte av några smärtor. Jag sover dåligt men det gör jag i vanliga fall också så det är inget graviditetsrelaterat.

I dag har vi kraftigt snöfall på Öland och smhi har utlovat 3 dm snö.
    Jag misstänker att jag får ta bilen och hämta dottern på förskolan idag för att bäckenet ska orka med 6 timmars praktik ikväll.    

Svar på tråden Juni-barn