• hellokitty1

väntetid till barnbesked, Indien

Det är ju nya regler i Indien och allt är osäkert men jag undrar hur lång tid det förut tagit till barnbesked i Indien? Skriv gärna er organisation och när ni adopterade.

• Svar på tråden väntetid till barnbesked, Indien
  • vian12

Jag vet inte om centraliseringen kommer att försvåra processen eller inte. Vårt ärende har varit onödigt segdraget och definitivt inte till barnets bästa (!) så vem vet, kanske lyckas Cara strömlinjeforma hela processen? Man kan i alla fall hoppas att så blir fallet. Framåtflytten av datum (såg att det hade ändrats på AC:s sidor nu) är inte helt förtroendeingivande.  

• Ester03

Vet ni om det är möjligt att byta land? Indien börjar kännas hopplöst. Jag har hört att det  går snabbare att adoptera från Nepal.

• Namaste72
    Ester03 skrev 2011-10-09 21:13:33 följande:

Vet ni om det är möjligt att byta land? Indien börjar kännas hopplöst. Jag har hört att det  går snabbare att adoptera från Nepal.

Ska du adoptera från Indien? Byta land kan man alltid göra.

Nepal är stängt för adoptioner vad jag vet.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

Och nu har jag hört ännu ett rykte, som jag hoppas bara rör a-familjer från länder som inte skrivit under Haagkonventionen (dvs USA) nämligen att blivande föräldrar kan tvingas vara med under domstolsförhandlingen i Indien. Det skulle innebära flera veckors, kanske månaders vistelsetid. Någon som hört detta?

• hellokitty1

Har för mig att jag hört (eller läst?) att man kan få närvara i landet som fosterfamilj ett tag innan allt är klart. Men har inte hört något om att det är ett måste.
    AC har en representant i Indien nu har jag sett och FFIA ska också åka dit snart så förhoppningsvis mer info inom några veckor..  

• vian12

Det går att läsa om fosterfamiljskap  i Caras nya riktlinjer (chapter 3 - adoption process, punkt 33: Pre-adoption foster care).

• Namaste72
    vian12 skrev 2011-10-10 20:48:16 följande:
    Det går att läsa om fosterfamiljskap  i Caras nya riktlinjer (chapter 3 - adoption process, punkt 33: Pre-adoption foster care).
    Men var det för inter-country eller in-country? Jag vet att FFIA pratade om att barnen måste presenteras för domstolen numera....Tycker riktlinjerna är lite röriga, de blandar inhemsk och internationella processer hej vilt.
  • vian12

Hm, du har en poäng här. Runtomkring denna punkt så pratas det ju om inter-country adoption men just där är det inte tydligt vem det är som avses. Hoppas kan man ju alltid men det är oroväckande rörigt just nu.

• Tellus1977

Vad jag förstår det som när jag läser nedanstående så finns det en möjlighet att ha barnet som fosterbarn innan domstolsförhandlingarna är klara men jag ser inget om att det är ett måste. Snarare tycker jag det verkar som (när jag läser "Stage X") att det bara står att man måste komma till landet för att hämta hem sitt barn. Men jag vet inte, jag kan ha feltolkat texten. Dessutom kollade jag bara lite snabbt på sidan, kanske står det något annat som jag inte läst?
    Vi säger att det är så att man måste vara med i domstolen, hur lång tid extra handlar det om då? Efter domstolen är det väl bara passet som ska blir klart?
    Vi var faktiskt med i domstolen när vi var i Kolkata även om själva adoptionsprocessen egentligen var klar (var tvungna att reda upp lite strul med vår adress), det var en mycket speciell upplevelse! Glad
    Hade gärna gjort om samma sak igen men nu blir det Kina för vår del. Håller tummarna för att allt rullar på smärtfritt och önskar er alla lycka till med era adoptioner från ett av världens vackraste länder!

Stage VII: Pre-adoption Foster Care

(a)  The child can be given in physical custody by the RIPA to the PAP(s) in pre-adoption foster care only after issue of NOC by CARA.

b)  The adoption agency in India shall inform the PAPs that such foster care shall have to continue till such time that the final adoption order is issued. The child in foster care, shall under no circumstances,  be returned to the adoption agency by the PAPs for temporary care  unless there is a disruption and the PAPs do not wish to go ahead with the adoption.

c)  The Indian adoption agency before physically entrusting the child to PAPs shall  inform them that the adoption process may take more than the stipulated period, so as to enable the PAPs to take an informed decision regarding taking the child in foster care.

d)  The PAPs shall not be allowed to take the child out of the city without the written permission of the concerned Indian adoption agency.

e)  The PAPs would be required to produce a certificate from the competent authority of the receiving country permitting them to take the child in foster care. The PAP(s) shall also be required to sign a foster care affidavit stating that they would not leave the country without valid court order.

Stage VIII : Filing of the Petition in the Court

a)  Within 05 days of receipt of NOC from CARA, RIPA shall proceed to obtain a Court Order from the competent court in India along with the requisite documents as prescribed in Annexure-VIII.  RIPA shall not file an application in the competent court for inter-country adoption without  “NOC” from CARA .

b)  Inter-country adoption of orphan, abandoned and surrendered children shall proceed under the Juvenile Justice (Care & Protection of Children) Act 2000, as amended in 2006.

c)  In accordance with the  directions of the Honourable Supreme Court of India in the case of L.K.Pandey vs Union of India(WP No 1171 of 1982), the competent Court shall dispose off the case within a maximum period of 2 months from the date of filing.

d)  As each case for inter-country adoption will be processed by CWC, State Government through the ARC and CARA, the competent court may, to the extent possible, dispose of the case in the first hearing itself in the best interest of the child.

e)  The RIPA shall forward a copy of the court order and the adoption deed to CARA/SARA/ACA/AFAA/CA.

f)  On receipt of the Court Order, CARA shall issue a Conformity Certificate (CC) under Article 23 as per provisions of the Hague Convention. (Annexure-XIV).

Stage IX : Passport and Visa

a)  No orphan, abandoned, surrendered child who has been adopted shall be allowed to leave the country without a valid NOC from CARA.

b)  The RIPA shall apply for passport for the adopted child after the court order is received.  The application shall include documents mentioned in Para 6.8 of these Guidelines.

c)  The concerned authorities shall expeditiously (maximum of ten days in case of passport) issue the passport/visa to enable     the adopted child to leave with    

his/her adoptive parents to their habitual place of residence(Reference Circular No VI/401/118/2000 dtd 3.1.2001 of Ministry of External Affairs).

Stage X : Child travels with adoptive parents

The adoptive parent/parents shall have to come to India and accompany the child back to their country.

Stage XI : Progress Reports

The AFAA/CA/concerned Government Department of the receiving country shall keep CARA and concerned RIPA informed about the progress of placement through quarterly post-placement reports during the first year and half yearly reports during the second year of the child’s arrival in the receiving country. Such follow-up shall continue upto a period of two years after the child acquires citizenship of the receiving country (Annexure-XV).

Time lines

All agencies and authorities involved in the adoption process shall adhere to Time lines stipulated for in-country adoption as provided at Annexure-IX.

Svar på tråden väntetid till barnbesked, Indien