• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • hillee
    Nu är det lite skriverier här i vår tråd! Hittade denna listan, kopiera å fyll i ni också. kul att läsa :)

När fick du reda på att du var gravid? 1 Oktober  2011.
    Var bebisen planerad? Jajemen.
    BF? 11 Juni.
    Mådde du illa mycket? Ja, från v.8-16.
    Hur blev ditt hår? Kändes lite tjockare, nu däremot är de tunnare!
    Hade du mycket halsbränna? Bara i slutet, sura uppstötningar.
    Grät du för ingenting? Nej.
    Var du känslig? Lite kanske.
    Vad gillade du för mat? Melon, apelsin, clementin...fräscha frukter.
    När kände du bebisens första sparkar? Runt v.16
    När började du läcka bröstmjölk? När mjölken rann till efter förlossningen.
    Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Nej.
    Sparkade bebisen mycket? Ja, Väldigt mycket...även sega slowmotion rörelser-saknar!
    Fick du bristningar?  Bara på brösten när mjölken kom.
    Blödde du någongång? Hade en miniblödning, men de var ingen fara.
    Levde du på som vanligt? Jajemen, hade en väldigt lätt graviditet.
    Hur gammal var du när du blev gravid? 23år.
    Hur tog dina föräldrar det? De tog det bra.
    Hur tog din partner det? Han som läste av stickan, båda blev chockade och glada!
    Vart bodde du/ni? I Umeå, Backen.
    Hur ofta gick du till mvc? I Början var de väl ungefär 1gång/månad, i slutet varannan vecka.
    Hur många ultraljud gjorde du? 4st, v.12, v.16, v.20, v.? när jag hade blödningen.
    Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Utan komplikationer och ett friskt barn.
    Hur började din förlossning? Slemproppen gick på morgonen, sen fick jag värkar på kvällen.
    Hur många timmar tog din förlossning? 16h från första känningen.
    Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt.
    Hur mycket var du öppen när du kom in? 3cm.
    Vilken smärtlindring tog du? Bad, lustgas & sterila kvaddlar.
    Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 2h.
    Blev det komplikationer? Nej.
    Fick du sy? Ja, 4 stygn.
    Vad tyckte du var jobbigast? Krystvärkarna, kändes som att hon aldrig skulle komma ut!
    Var du rädd för något? Att spricka, att inte barnet skulle andas typ.
    Skrek du? Ja, åh´ade en hel del också!
    Hur många var inne i förlossningsrummet? Eric, barnmorska, student. Men som mest var dom 8st där inne?!
    Hade du någon nära med dig? Eric, pappan.
    Hur var vikt och längd? 3290g & 49cm
    Ögonfärg: Blåa 
    Hårfärg: ljus brunt typ blond.
    Ammade du? Ja.
    Ammar du nu? Ja.
    Hur gammal är bebisen nu? 6 månader.
    Vad tyckte du om förlossningen? Gick superbra, gjorde helt klart ont, men krystvärkarna var värst!
    Vill du ha en till? Ja.
    Planerar ni ett till? inte än.
    När kommer andra barnet? Om några år.
    Hur är ert förhållande nu? Bara bra :)
    Vilken vecka födde du i? Vecka 39+6, en punktlig liten tjej :)
  • marieotyra

Hur går det för alla med de små?

Min lilla Max börjar precis ta sig fram på golvet. Häromdagen tittade första tanden fram och nätterna börjar bli bättre och bättre! Tiden går så fort! 

• mfe

Hej.

Min lilla är nu  9 månader och 1 vecka och det är FULLT upp, hon går omkring som hon aldrig gjort något annat, krypa vad är det liksom..
    Hon ska klättra på ALLT och ja, riva ner allt är roligt också! 

• micksaan

Tuva blir 9 mån på lördag och har ålat sig fram i ca 1 månad nu. Går inte så snabbt än ändå så vi njuter av lugnet före stormen. ;) ska på Bvc imorgon eller fredag. Vid 8 mån mätte hon 70-71 cm och vägde 8,9 kg. Haft en del bökiga nätter på sistone - separationsfasen som slog till.

• bejbisen

Vide blir snart 7 mån, han har fått två tänder, men ligger å "simmar" på golvet. Han tar sig ingen stans än, men de kommer väl :) passar på att njuta medan han fortfarande är i princip där man lämnar han ;) i gåstolen springer han dock, julgransljusen är fina och goda ;)

• Tuffs80

My är 7 månader. Inga tänder ännu. När hon är riktigt i gasen rullar hon sig dit hon vill. Inget riktigt ålande ännu.

• hillee

Ruth är nu 7 månader, har 4 tänder och ålar runt som en tok på golvet. står på alla fyra mycket å slipar på tekniken att krypa iväg-är inte långt bort! kan häva sig upp på knä mot låga föremål. skiker och pratar dagarna lång. från ena dagen till den andra så kunde hon även sitta utan stöd. Har just börjat få i henne annat än ersättning, en kräsen dam! morotspure och gröt är godkänt! :)

Njuter så mycket jag kan av att vara hemma, vill inte tillbaka och jobba. Har gått så himla fort!
    Hur länge har ni planerat att vara hemma med era barn?  

• Zirap

Elliot är 7 månader. Kan sitta själv långa stunder på golvet, men det blir inte så mycket tränad pga storebror som är våldsam med honom. Måste skydda honom mest hela tiden. Han rullar inte och drar sig inte upp. Inga tänder i sikte ännu, men det är faktiskt rätt skönt med tanke på amningen. Han har börjat äta gröt och 6-månburkar. Ratar dock flaska, så någon välling har det inte blivit. Jag planerar att vara åter i tjänst den 1:a september.

• Zirap
    När fick du reda på att du var gravid? Strax efter "BIM". 
    Var bebisen planerad? Ja
    BF?  31 Maj 
    Mådde du illa mycket? Ja, från v6-v17.
    Hur blev ditt hår? Märkte ingen större skillnad, men fick en tydlig förlossningsutväxt..
    Hade du mycket halsbränna? Nej
    Grät du för ingenting? Ja
    Var du känslig? Ja
    Vad gillade du för mat? Husmanskost (kokt potatis, isbergssallad), citrusfrukter.
    När kände du bebisens första sparkar? Runt v.15
    När började du läcka bröstmjölk? Aldrig under graviditeten.
    Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Nej.
    Sparkade bebisen mycket? Ja, ganska mycket.
    Fick du bristningar?  4 stycken på magen EFTER förlossningen. Dessa syns som tur är knappt nu 7 mån efter förlossningen.
    Blödde du någon gång? Nej
    Levde du på som vanligt? Nej, jag hade problem med foglossningar och illamående. 
    Hur gammal var du när du blev gravid? 32år.
    Hur tog dina föräldrar det? De tog det bra.
    Hur tog din partner det? Han blev glad
    Vart bodde du/ni? Ersboda.
    Hur ofta gick du till mvc? Jag gick som en förstföderska + lite tätare mot slutet då jag hade havandeskapsförgiftning under min första graviditet.
    Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Utan komplikationer med mycket bedövning och ett friskt barn.
    Hur började din förlossning? Vaknade av förvärkar.
    Hur många timmar tog din förlossning? C:a 2h från första förvärken och 1h &10 min från att jag förstod att det kanske var på gång på riktigt denna gång.
    Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt.
    Hur mycket var du öppen när du kom in? 10 cm.
    Vilken smärtlindring tog du? Fick lustgas i ca 10 min innan de slog om på bara syrgas.
    Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 30 min.
    Blev det komplikationer? Nej.
    Fick du sy? Nej
    Vad tyckte du var jobbigast? Att åter igen inte hinna få den bedövning jag ville ha + att bli tryckt på magen efter barnet var ute.
    Var du rädd för något? Att bli tryckt på magen efter att barnet kommit ut.
    Skrek du? Ja, mycket. 
    Hur många var inne i förlossningsrummet? Pappan, en BM + en personal till.
    Hade du någon nära med dig? Pappan.
    Hur var vikt och längd? 3955 & 53 cm
    Ögonfärg: Bruna (Mörkblå vid födseln)
    Hårfärg: Brunt
    Ammade du? Ja.
    Ammar du nu? Ja.
    Hur gammal är bebisen nu? 7 månader.
    Vad tyckte du om förlossningen? Vart inte direkt förvånad över hur det gick, men är lite besviken över att dom inte ens försökte sätta en bäckenbottenbedövning. Men på sitt sätt ändå skönt att det gick fort.
    Vill du ha en till? Kanske.
    Planerar ni ett till? Nej.
    När kommer andra barnet? Det var han som kom  :).
    Hur är ert förhållande nu? Bara bra :)
    Vilken vecka födde du i? Vecka 40+3
Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012