• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • marieotyra

Jag har börjat jobba igen, men bara några veckor. Sedan blir jag hemma till augusti, ev blir det lite mer jobb i anslutning till min sambos semester. Väldigt skönt med miljöombyte när man vet att man ska vara föräldraledig igen! Känns som att det blir lättare för sambon att inse hur det är med två barn också nu när han är hemma!

Kändes som att vi verkligen behövde bytas av hemma nu eftersom att Max inte har tyckt om sin pappa. Men nu bara efter några dagar så går det bra. Men visst ser man att han blir nöjd när jag kommer hem från jobbet... 

• bejbisen

Marieotyra: Låter skönt att komma hemifrån en stund :) här ha ja varit hemma med tre barn sen i maj. Å ska va hemma ända till aug :) Har dock ångest eftersom de känns som att vi snart är där å de är dax att jobba heltid igen :/

Tisdag förra veckan va vi och tittade på ett hus. I tisdags skrev vi papper, på lörda ska vi dit å besikta det, och den 1:a feb får vi nyckeln :) snabba ryck! Men Oj, va de ska bli skönt att bo större! :)

• Zirap

Jag känner att det redan är trångt i vårt bostadsrättsradhus. Vi har "bara" en 4:a på 103,5 kvm i 2 plan.  På övervåningen finns förutom 2 sovrum & badrum ett förråd som skulle kunna göras om till ytterligare ett litet sovrum. Men då blir man utan varmförråd i stället... Förstår inte hur vi rymdes när jag själv växte upp i en 4:a å vi var ju 3 ungar?!? Trivs så bra i området och vill verkligen inte flytta. I längan finns två st 5:or där det bor par med utflugna barn... kanske skulle ge dom en pik ;)

För oss skulle det inte fungera med ett hus eftersom vi dels har tummen mitt i handen båda två och sedan har sambon gräsallergi och jag är less på den lilla lilla gräsmatta jag får klippa här varje sommar. Men egentligen är ett hus med egen tomt det vi båda drömmer om....

Är det någon här i tråden som har barn som delar rum? Från vilken ålder flyttade ni ut lillasyskonet in till storasyskonet? Vi tänker låta dem dela rum ett par år eftersom det andra rummet ligger på nedervåningen och det känns bäst att vara "samlade" på övervåningen så länge de bara är småbarn. 

• micksaan

Vi bor i en 4:a på 87 kvm. Efter ett rum används som datarum så kommer Tuva flytta in till Saga så småningom. Få se när. Tanken är att bygga en våningssäng eftersom rummet tappar för mkt yta med två sängar. Så blir nog ingen inflytt när det gäller sovningen förrän efter sommaren gissar jag!

• marieotyra

Zirap: jag antar att det främst beror på storebror om han är sugen på att klättra ner till lillebror. Tyra vill gärna ligga i spjälsängen med Max på morgonen... Bejbisen: grattis till huset. Visst är det mkt jobb med ett hus men jag älskar verkligen att kunna lämna vagnen ute, bara öppna dörren och släppa ut vildingen, ha skoterled och skidspår i närheten.

• Zirap

Jo det hänger nog en hel del på storebror såklart. Som det känns nu så är det säkert ett halvår bort innan de kan dela rum. Själv börjar jag dock bli lite less på att ha lillebror i sovrummet eftersom jag vaknar av alla småljud. Kommer ihåg att min egen sömn blev så mycket bättre när storebror fick eget sovrum som bebis. Han var 6 månader då om jag minns rätt. Många gånger påbörjar jag en "omsövning" av bara farten, fast det kanske eg inte hade behövts. Att bebisen då egentligen kanske hade kunnat få en god erfarenhet av att få somna om själv, men då är jag där å petar/ammar på ren reflex halvt sovandes. Är de i ett annat rum filtreras de lägsta ljuden bort samt att man ibland hinner tänka efter en gång innan man går in till dem. Vi får se hur det blir, men ett tag till får lillebror allt stanna!

• hillee

Bejbisen- vart har ni köpt hus? Grattis! :)

Vi har också just köpt ett hus. En enplansvilla med källare i Bodbyn, flyttar senast 1/4. Förhoppningsvis tidigare då vi är tokless på att bo på mindre än 30kvm!

Vart bor alla andra någonstans? :) 

• marieotyra

Zirap: Ligger barnens rum nära ert? Isåfall är det väl bara att testa, spjälsängen är ju lätt att flytta tillbaka om det inte fungerar. Kanske kan vara bra för Johannes att han får sova med lillebror och att lillebror inte "får lov" att sova hos er men inte han... bara en tanke...

Hillee: Grattis till husköpet. Vi bor i Gubböle.  

• Zirap

marieotyra: Jo, det ligger dörr i dörr med vårt, så det är nära. Har en gästsäng i det sovrummet som måste bort först, så jag ska bara få lite fart på sambon när vi är friska igen, så han städar sitt datarum så att den ryms där istället. Jag hoppas verkligen att det kommer att fungera och att lillebror inte stör storebror för mycket eftersom han har så många uppvak fortfarande.

• bejbisen

Tack! :) Vi har köpt hus i Djäkneböle. Flyttar nu i mitten på feb. Så de är bara att hoppas att nån vill flytta in snabbt i den här lägenheten, så vi slipper ha dubbla hyror längre än nödvändigt! ;)

Här har de två stora barnen delat rum sen i sept-okt nånting kanske?! De har gått jättebra :)
    Nu kommer alla få varsitt sovrum, och vi kommer även ha några rum över till annat!
    Så de kommer bli toppen! :D 

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012