• Shasti

Min 3-åring läser

Det här är ingen "skryttråd" även om jag såklart tycker att det är häftigt att min 3-åriga tjej kan läsa. Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Finns det fler här?
    Det enda vi har gjort är att ge henne lite bokstavspussel rätt tidigt och läsa några ABC-böcker för henne tillsammans med alla andra böcker. Hennes pappa har påstått i flera månader att hon kan läsa men först trodde jag att hon hade lärt sig hur vissa ord såg ut utantill som en "ordbild" utan att kunna sätta ihop bokstäverna, fast hon iofs har kunnat bokstäverna rätt länge. Sen har hon gillat att skriva vissa ord på datorn. Men nu har jag förstått att hon kan läsa på riktigt eftersom hon börjat bokstavera/ljuda ord högt som hon aldrig har sett och inte ens vet vad de betyder, för att sen säga hela ordet rätt. Korta ord är såklart enkast men längre funkar också.

Jag tycker det är häftigt som sagt men samtidigt lite läskigt nästan. Hon har fortfarande blöja på natten och klär knappt på sig själv, men läser? Skumt. I övrigt är hon som vilken annan treåring som helst. Någon mer?  

• Svar på tråden Min 3-åring läser
  • Annika i Gbg

Jag har bara en reflektion runt detta. Jag läste, skrev och räknade som 5-åring och det var mördande tråkigt de första åren i skolan... En del barn (som jag) lär sig själva, frågar t.ex. bara hur olika bokstäver låter och gör resten själva. Då är det ju bara så. Men peppa inte för mycket. Jag minns mitt första skolår som en mardröm. Tvåan och trean var bättre men inte kul. Obestämd

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Elisabeth83

Kul tråd:) Dottern kan säga alla bokstäver i alfabetet, alltså repetera efter mig, hon fyller 2 i slutet på januari. Så det kanske blir att hon kan läsa tidigt om vi fortsätter ;) Hon är väldigt pratig och kan säga fler meningar redan. När vi läser så kan hon prata om vad som händer i böckerna. Tar upp en sida och säger "Katt", "där är kossan" muuu..Ber man henne hämta en bok en specifik bok så hämtar hon rätt. Ber man henne bläddra så bläddrar hon fram till rätt bild och säger "där är fåret". även lite svårare böcker har hon börjat prata om.  Vad kunde era vid den åldern? 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Shasti
    Annika i Gbg skrev 2011-09-30 22:01:13 följande:
    Jag har bara en reflektion runt detta. Jag läste, skrev och räknade som 5-åring och det var mördande tråkigt de första åren i skolan... En del barn (som jag) lär sig själva, frågar t.ex. bara hur olika bokstäver låter och gör resten själva. Då är det ju bara så. Men peppa inte för mycket. Jag minns mitt första skolår som en mardröm. Tvåan och trean var bättre men inte kul. Obestämd

Jag har planerat att se till att hon får lagom med utmaningar de första åren också, på ett eller annat sätt. Hon får väl sitta och läsa eller göra nåt annat hon inte kan än som att räkna tal, medan de andra tragglar bokstäver .
  • Shasti
    Minibus skrev 2011-09-30 21:55:33 följande:
    Här kunde sonen alfabetet vid 2,5 års ålder men kunde inte prata eller göra sig förstådd särskilt bra alls :). Nu vid 4-års ålder ljudar- läser och skriver han hela meningar. Tror också att inlärningen kommer tidigt. har aldrig pushat honom men har förstås läst favvo-abc boken ett antal ggr vid pottbesök mm :). Just det, han tittade faktiskt en del på radioapans ABC-sånger på SR hemsida när han var rätt liten.

Wow skriver också! Kul! Det tror jag inte vår kommer kunna, på datorn i såfall. Finmotoriken är inte så bra när det gäller att hålla pennan. Hon visar inget intresse för att lära sig det heller.
  • Shasti
    Solan skrev 2011-09-30 21:57:53 följande:
    Jättekul att det finns fler! :) Men olika barn utvecklar väl olika förmågor olika snabbt. Och vissa har anlag för en del saker. Jag såg en kille i min dotters ålder på förskolan som var som en liten trapetskonstnär. Han gick och balanserade på ett litet rep och hade jättebra kroppskontroll. Vår dotter är lite mer... jordnära. :D

Som sagt, jag tror det är väldigt olika vad barn utvecklar för slags förmågor tidigt. Men vi har uppmuntrat henne, jag tycker själv mycket om att läsa och skriva och vi läser ganska mycket. Hon blir väl inspirerad.

Jo jag har också uppmuntrat henne. Pappa är förläggare och jag älskar också att läsa och skriva. Det tror jag är det bästa sättet, när föräldrarna inte puschar eller drillar men bara visar att man själv älskar att göra något.
  • Shasti
    Triple Trouble skrev 2011-09-30 21:58:13 följande:
    Men oj vad duktigt och tidigt!! Min dotter var 4,5 när hon började läsa böcker och bamsetidningar med stora bokstäver. Små bokstäver klarade hon först vid 5,5.

Det är ju också fantastiskt. Böcker och tidningar känns rätt långt bort här än så länge. Men man vet aldrig, rätt vad det är kanske det drar igång. Men min tjej är bekväm av sig och vill gärna att mamma och pappa ska göra saker åt henne så jag tror inte hon blir glad om hon upptäcker att om hon kan läsa själv så läser vi inte för henne lika mycket längre... muahaha
  • rednose

Tror inte det är så ovanligt faktiskt. Jag läste tydligen när jag var 3,5 och jag blev ingen Einstein för det.
    Simmade när jag var 4 (bröstsim) och började babysim när jag var 3 månader. Nu är det ju nästan sent med tanke på att man kan börja när man är 6 veckor. :)) Snart kanske man kan läsa i magen oxå. ja jisses. :) 

• tackförfisken

När äldsta dottern var runt fyra hade vi kalas med en liten tipsprommenad. Barnen går i små grupper tillsammans med en vuxen. När jag skulle läsa första frågan för min grupp så säger en liten flicka att det behöver jag inte.... Nä, flickan läste flytande:) Tänk vad olika det kan vara. Min flicka hade precis lärt sig att skriva sitt namn...

• LillaPy

Här är en till med 3,5-åring som är väldigt intresserad av bokstäver och alfabetet. Ljudar ihop till enklare ord och skriver litegrann med magnetbokstäverna på kylskåpet. Sitt namn med penna fick hon till för första gången i juni och det hade vi absolut inte tränat innan. Vi har uppmuntrat detta och hon är verkligen intresserad. Räkning är hon också oerhört intresserad av och räknar till 100 med bara lite hjälp med tiotalen samt lärt sig principen med plus och minus. Sen angående att rita "gubbar" så har hon knappt ritat någon huvudfoting vilket jag förstått är ovanligt. Hon ritar med en eller två kroppar. Trodde först det var hennes pappa som "lärt henne" men hon verkar ha klurat ut det själv. Nästan synd ju, för huvudfotingar är ju såå gulligt .

Jag har också tänkt på det där med hur det blir i skolan sen när hon redan kan läsa, skriva och räkna. Men det är ju rätt tragiskt om skolan inte ska kunna tillmötesgå och utmana även sådana barn.

• HappySus

Min tjej lärde sig alfabetet för 6 månader sen, men sen har hon varit nöjd med det. Hon har precis fyllt 3. Inte fattat att man kan sätta ihop bokstäverna. Men det kommer kanske. Vi läser väldigt mycket böcker hemma och har ett eget "litet bibliotek".Annars har vi köpt bokstöver hon kan sätta på väggen när hon badar och bokstäver till kylskåpet. Men förutom det puchar vi det inte. Intresset får utveckla sig självt...

Svar på tråden Min 3-åring läser