• Shasti

Min 3-åring läser

Det här är ingen "skryttråd" även om jag såklart tycker att det är häftigt att min 3-åriga tjej kan läsa. Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Finns det fler här?
    Det enda vi har gjort är att ge henne lite bokstavspussel rätt tidigt och läsa några ABC-böcker för henne tillsammans med alla andra böcker. Hennes pappa har påstått i flera månader att hon kan läsa men först trodde jag att hon hade lärt sig hur vissa ord såg ut utantill som en "ordbild" utan att kunna sätta ihop bokstäverna, fast hon iofs har kunnat bokstäverna rätt länge. Sen har hon gillat att skriva vissa ord på datorn. Men nu har jag förstått att hon kan läsa på riktigt eftersom hon börjat bokstavera/ljuda ord högt som hon aldrig har sett och inte ens vet vad de betyder, för att sen säga hela ordet rätt. Korta ord är såklart enkast men längre funkar också.

Jag tycker det är häftigt som sagt men samtidigt lite läskigt nästan. Hon har fortfarande blöja på natten och klär knappt på sig själv, men läser? Skumt. I övrigt är hon som vilken annan treåring som helst. Någon mer?  

• Svar på tråden Min 3-åring läser
  • As mamma

Min son lärde sig läsa när han var 3, det gjorde jag också :) Nu är han 5 och läser böcker själv.. men föredrar ändå när vi läser åt honom såklart.

• Shasti
    rednose skrev 2011-10-02 18:48:26 följande:
    What?!? Waldorf verkar ju onekligen helt stört.

Ja det är det. Skrämmande att så många går på det och sätter sina barn i de dagisen och skolorna.
  • Shasti
    As mamma skrev 2011-10-02 18:50:04 följande:
    Min son lärde sig läsa när han var 3, det gjorde jag också :) Nu är han 5 och läser böcker själv.. men föredrar ändå när vi läser åt honom såklart.

Kul! Jag längtar tills dottern kommer kunna läsa böcker själv, hon har nämligen en fix idé för sig som hon haft ända sen hon började äta - vägrar öppna munnen om man inte läser för henne samtidigt. Skam till sägandes gör vi ofta det fortfarande och avverkar ca 5-6 böcker per måltid. Det är rätt tröttsamt...
  • Ilena

Min kille var 3,5 ungefär när han ljudade enklare ord. Han intresserade sig för alfabetet när han var ca 14 månader! Minns att han stapplade fram till bokstaven Ö när vi var på stan och sa "ÖÖÖÖÖ". Skrattande

• rednose

Ninhursag - undrar om de är fullt medvetna om sitt val? Hur kan man ens tycka att det låter bra??? Galet ju.

• Shasti
    rednose skrev 2011-10-03 12:50:35 följande:
    Ninhursag - undrar om de är fullt medvetna om sitt val? Hur kan man ens tycka att det låter bra??? Galet ju.
    De flesta är ju inte det, de går inte till källan, dvs Rudolf Steiner, och sätter sig in i vad pedagogiken verkligen grundar sig på. Utan de nöjer sig med det här lite ytliga "fina färger på husen, mycket slöjd och ekologisk mat".
  • Makka Pakka

Min son 3 år känner igen alla bokstäver och kan läsa några enklare ord samt sitt namn. Liiite svårt att skilja mellan A och Å om ringen är inte så tydlig.. men det e kanske inte så konstigt. Han kan alla siffror också och räknar långt samt baklänges. Han kan också räkna på mitt modersmål och till 7 på engelska (tackar Händige Manny där heheh).

Däremot kan han knappt sätta ihop meningar Han är alltså måttligt sen med talet.  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • k girl

Jag läste när jag var drygt tre. Mina föräldrar vet dock inte när jag började läsa, jag hoppade över ljudandet och läste flytande när de upptäckte att jag kunde läsa. Skrev tidigt också, har kvar en dikt (!) som jag skrev när jag var fyra. Min son verkar inte riktigt lagd som jag, dock.  Brås mer på sin ingenjörspappa... 

• Primrose

Jag tror också att vi, eventuellt, inte är lika vana vid att små barn kan läsa och skriva som de kan vara i vissa andra länder. Jag bodde i England under många år och när jag studerade svenska på universitetet (i Sverige, på distans) så gjorde jag en liten studie, tillsammans med en annan student. Vi ville titta på spårkutvecklingen bland 5-6åringar i respektive land, med hänsyn till att barnen börjar tidigare i skolan i England. Ett exempel: 5-åringarna på den engelska Primary School jag besökte var involverade i ett projekt om Florence Nightingale och de hade bl a alla skrivit varsitt brev till henne (med 1-2 sidor av löpande text) som hade satts upp på en vägg så att man kunde läsa dem! De hade också börjat lära sig om ordklasser och satslära. 5-åringarna i den svenska förskolan hade målat av äpplen som de hade varit ute och plockat och hade börjat prata om bokstäver. Det bör tilläggas att skolan jag besökte var privat (med höga avgifter) och eleverna kom från välbärgade familjer från den övre medelklassen.

Märk väl, vår slutledning var ändå att när barnen hade kommit upp i 10-12 årsåldern har undersökningar visat att skillnaden mellan svenska och engelska barns skriv- och läsförståelse inte är stor. Det vill säga, bara för att  ett barn kan läsa och skriva tidigt betyder det inte, nödvändigtvis, att detta gör någon större skillnad längre fram.

Svar på tråden Min 3-åring läser