• Shasti

    Min 3-åring läser

    Det här är ingen "skryttråd" även om jag såklart tycker att det är häftigt att min 3-åriga tjej kan läsa. Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Finns det fler här?
    Det enda vi har gjort är att ge henne lite bokstavspussel rätt tidigt och läsa några ABC-böcker för henne tillsammans med alla andra böcker. Hennes pappa har påstått i flera månader att hon kan läsa men först trodde jag att hon hade lärt sig hur vissa ord såg ut utantill som en "ordbild" utan att kunna sätta ihop bokstäverna, fast hon iofs har kunnat bokstäverna rätt länge. Sen har hon gillat att skriva vissa ord på datorn. Men nu har jag förstått att hon kan läsa på riktigt eftersom hon börjat bokstavera/ljuda ord högt som hon aldrig har sett och inte ens vet vad de betyder, för att sen säga hela ordet rätt. Korta ord är såklart enkast men längre funkar också.

    Jag tycker det är häftigt som sagt men samtidigt lite läskigt nästan. Hon har fortfarande blöja på natten och klär knappt på sig själv, men läser? Skumt. I övrigt är hon som vilken annan treåring som helst. Någon mer?  

  • Svar på tråden Min 3-åring läser
  • Shasti
    Shasti skrev 2011-10-01 13:18:31 följande:
    Rednose- det låter ju jättebra o kul för pedagogerna också haha . Jag har inte hört talas om ngt liknande på vanliga dagis men om nån har andra erfarenheter får de gärna rätta mig. Min dotter gick ett tag på montessori o där började de med bkstavspussel i 3-5 årsgruppenm Fast det var ingen aktiv inlärning utan barnen som var intresserade fick hållapå med det om de ville. Själv har jag erfarenhet av Waldorfdagis o skolor där de tvärtom aktivt HINDRAR barnen att lära sig läsa för det skadar dem om de lär sig före 7 års ålder. Sen när de äntligen får lära sig är de givetvis inte intresserade längre. Dessutom skriver dje upp till 3e klass med fyrkantiga vaxkritor och får inte använda linjerat papper under hela skoltiden. Jag har gått högstadiet i Waldorf o min killehar 3 barn som gått 1aldorf 0-9 och mer eller mindre är analfabeter. Hemskt, jag fattar inte att det är tillåtet.

    Förtydligande - på Waldorf anser de alltså att det är skadligt för barn att lära sig läsa före 7 års ålder. Anledningen är att Waldorfpedagogikens grundare Rudolf Steiner som var ockultist påstod att det "skadade barnens eterkropp". Och det kör de fortfarande på.
  • Tidvis

    Min dotter fyller tre i december.. Hon kan alfabetet, men känner inte igen de specifika bokstäverna, känner igen sitt namn, samt mamma och pappa i skrift. Ränkar till 29, sen blir det tjugotio, tjugoelva osv men hon är klart intresserad! Färger däremot kan hon inte många.. Men det kommer väl så småningom :)

  • Primrose
    Shasti skrev 2011-10-01 10:05:24 följande:
    Primrose skrev 2011-10-01 01:36:08 följande:
    Sonen (nu snart 3 år) har kunnat alfabetet i ett år. Vi har haft bokstavspussel,  ABC-böcker och, självklart, massor av andra böcker (vi föräldrar är båda litteraturvetare). När det gäller böcker tycker han, lustigt nog fortfarande också om pek- bildböcker. Han gillar att skapa historier och scenarion kring bilderna själv, utan text. Han är, för övrigt, också fysiskt aktiv och "tidig" med att våga göra fysiska saker (tyvärr hemmar dagis honom litet där har jag märkt). Han har aldrig ritat något som man förstår vad det kan vara. Utom regnbågar.

    Det var litet lustigt för när sonen var knappt 2,5 år kom en dagispersonal fram till mig och sa. Din son kan ju alfabetet!! De tyckte att det var fantastiskt - de upptäckte det inte förrän då.
    Kul Primrose! *vinkar* 
    *Vink, vink*.

    Det skulle vara kul att ses någon dag - om ni är i stan. Jag pajade min gamla mobil - så jag har inte ditt nummer på min nya. Skicka ett sms, om du har lust!
  • EruGoEller

    Min son på 3 år har kunnat alfabetet ett bra tag. Han känner igen en del ord och kan läsa vissa stavelser. Nu har han börjat försöka skriva bokstäver själv vilket faktiskt har gått helt OK...

  • Kajee

    Flikar in att kunna alfabetet i sig inte säger någonting alls om läskunskap. Alfabetet är en ramsa som egentligen inte har någon betydlese för läsutvecklingen i sig. Det är först när barnet kan bryta ner bokstäverna och koppla ihop dom med bokstavsljud som alfabetet får en mening. En del barn gör det märkbart, andra gör det inte.

    Barn lär sig läsa när de är mogna för det. Konstigare är det inte. Men det är väl bra om föräldrar känner att deras barn besitter en unik förmåga även om det inte är så ovanligt att barn läser tidigt.
    Trådar som den här dyker upp med jämna mellanrum liksom elever med tidig läsförmåga i skolan. Frågan är väl också om barnet har någon fördel av det senare eller inte.  


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Primrose
    Kajee skrev 2011-10-02 00:53:10 följande:
    Flikar in att kunna alfabetet i sig inte säger någonting alls om läskunskap. Alfabetet är en ramsa som egentligen inte har någon betydlese för läsutvecklingen i sig. Det är först när barnet kan bryta ner bokstäverna och koppla ihop dom med bokstavsljud som alfabetet får en mening. En del barn gör det märkbart, andra gör det inte.

    Barn lär sig läsa när de är mogna för det. Konstigare är det inte. Men det är väl bra om föräldrar känner att deras barn besitter en unik förmåga även om det inte är så ovanligt att barn läser tidigt.
    Trådar som den här dyker upp med jämna mellanrum liksom elever med tidig läsförmåga i skolan. Frågan är väl också om barnet har någon fördel av det senare eller inte.  
    Självklart - att de kan sjunga "Fem myrors" alfabetssång osv. betyder ju inte att de "förstår" bokstäver.

    När jag skrev att min son kunde alfabetet strax innan 2 år menade jag att han kände igen alla bokstäver i alfabetet och att han (med en del, men inte alla bokstäver) kunde sammankoppla dessa bokstäver med en del ord. T ex om vi åkte hiss pekade han på p:et i "upp" och sa att det var pappas bokstav (vars förnamn också börjar på p och så p i pappa, förstås. ). Det betyder ju, långt ifrån, att han då kunde läsa eller hade knäckt den sk "läskoden".
  • Flickan och kråkan
    Kajee skrev 2011-10-02 00:53:10 följande:
    Flikar in att kunna alfabetet i sig inte säger någonting alls om läskunskap. Alfabetet är en ramsa som egentligen inte har någon betydlese för läsutvecklingen i sig. Det är först när barnet kan bryta ner bokstäverna och koppla ihop dom med bokstavsljud som alfabetet får en mening. En del barn gör det märkbart, andra gör det inte.

    Barn lär sig läsa när de är mogna för det. Konstigare är det inte. Men det är väl bra om föräldrar känner att deras barn besitter en unik förmåga även om det inte är så ovanligt att barn läser tidigt.
    Trådar som den här dyker upp med jämna mellanrum liksom elever med tidig läsförmåga i skolan. Frågan är väl också om barnet har någon fördel av det senare eller inte.  

    Jag tror att det kan ge en hint om intresset snarare än förmågan eller intelligensen  . Min äldsta är tidig med dessa saker, sen med annat. Min yngsta är inte alls intresserad av bokstäver, siffror och liknande men är mycket tidigare än sin storebror med annat. Hur väl de kommer att klara skolan har jag ingen aning om utifrån detta. Min äldsta är inte intelligentare, han är bara intresserad och man uppmuntrar ju det barn visar intresse för.........sedan om det är bokstäver, bollar eller cykling spelar ju inte så stor roll. jag läste bra som 4-åring. Är inte mer intelligent än andra dödliga, men hade en storasyster som gillade att leka skola med mig. Har blivit lärare som vuxen i bland annat svenska så intresset finns där......kanske snarare än att jag är ovanligt begåvad.....vilket jag inte är . Min syster är däremot begåvad, har en fantastisk analysförmåga....hon lärde sig läsa som 7-8-åring 

      
  • Shasti
    Kajee skrev 2011-10-02 00:53:10 följande:
    Flikar in att kunna alfabetet i sig inte säger någonting alls om läskunskap. Alfabetet är en ramsa som egentligen inte har någon betydlese för läsutvecklingen i sig. Det är först när barnet kan bryta ner bokstäverna och koppla ihop dom med bokstavsljud som alfabetet får en mening. En del barn gör det märkbart, andra gör det inte.

    Barn lär sig läsa när de är mogna för det. Konstigare är det inte. Men det är väl bra om föräldrar känner att deras barn besitter en unik förmåga även om det inte är så ovanligt att barn läser tidigt.
    Trådar som den här dyker upp med jämna mellanrum liksom elever med tidig läsförmåga i skolan. Frågan är väl också om barnet har någon fördel av det senare eller inte.  

    För min del känns det bara bra att veta att det inte är så ovanligt, det var därför jag startade tråden för att få lite koll. Jag tyckte det kändes lite läskigt nästan med en liten tvärhand hög som fortfarande har blöja men läser. Det är kul men det är skönt att det inte är någon "superintelligent alien" jag har hemma . Men vi undrade faktiskt om dottern var särbegåvad när hon var mindre. Nu har det jämnat ut sig med utvecklingen verkar det som och hon är lite senare på en del andra områden.
  • Shasti
    Primrose skrev 2011-10-02 00:35:24 följande:
    *Vink, vink*.

    Det skulle vara kul att ses någon dag - om ni är i stan. Jag pajade min gamla mobil - så jag har inte ditt nummer på min nya. Skicka ett sms, om du har lust!

    Ja kul! Jag messar. Vi är mycket i stan eftersom dotra har börjat hos nya dagmamman och hon får gå varje vecka nu första tiden.
  • rednose

    What?!? Waldorf verkar ju onekligen helt stört.

Svar på tråden Min 3-åring läser